Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
Nexus skrev:ja de ska monteras till batteri plus sen till jordpunkt inte till batteriminus då det tydligen sitter någon historia på minus anslutningen som känner av batteristatus i bilen.
Kan någon förklara närmare. Har själv haft tre V70 där jag kopplat direkt till polerna och tycker nog att laddaren fungerat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kort förklarat. BMS modulen (Battery Monitor Sensor) mäter hur pass batteriet laddas. Den sitter på minuspolen. Laddar du direkt på minus går du förbi den och bilen förstår inte att den fått laddningen som laddaren försett den med. Laddar du via chassie går det genom BMS och bilen vet då om vilken laddning den fått.
Det finns bättre och mer utförligt förklarat någonstanns i forumet, testa att sök.
av mortimer
Vore nog bra om någon kan lägga upp en bild på hur den där BMS övervakaren ser ut på minuspolen, så kan man avgöra om man har det på sin bil och därför behöver koppla på detta sätt. Hinner ingen annan före så kommer en bild från mig under morgondagseftermiddagen
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad vore nackdelen att koppla som om man hade BMS modul eller ej :?: Det är väl inte i något fall någon nackdel att koppla minus till chassie :?:
Användarvisningsbild
av PaNi
MartinS skrev:Kort förklarat. BMS modulen (Battery Monitor Sensor) mäter hur pass batteriet laddas. Den sitter på minuspolen. Laddar du direkt på minus går du förbi den och bilen förstår inte att den fått laddningen som laddaren försett den med. Laddar du via chassie går det genom BMS och bilen vet då om vilken laddning den fått.
Det finns bättre och mer utförligt förklarat någonstanns i forumet, testa att sök.
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Användarvisningsbild
av SvenB
PaNi skrev:
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Troligen "sover" inte BMS:en när bilen är avstängd. Det är det enda jag kan komma på. Det finns väl andra komponenter som inte heller "sover" fast bilen är avstängd.
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:
PaNi skrev:
Troligen "sover" inte BMS:en när bilen är avstängd. Det är det enda jag kan komma på. Det finns väl andra komponenter som inte heller "sover" fast bilen är avstängd.
Rimligen sover den aldrig, eftersom den måste mäta även det som lämnar batteriet..

/Thomas
av AndS
Konstig konstruktion denna BMS om den inte klarar laddning direkt på batteriet. Hade väl varit enklare att mäta laddströmmen när bilen är igång och sedan nyttja funktionen till vad den nu är för. Laddar jag batteriet så skulle ju systemet märka det på laddströmmen nästa gång jag kör den och då inte påverkas hur man laddar.
Eller är det bara en sådan där "extra" skrivning från Volvo för att ha hängsle/livrem.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag upprepar min fråga som jag ställde tidigare i tråden: Vad är det för nackdel för den som vill ladda sitt batteri att ansluta minus i chassie :?: Jag tror inte att det är något "påhitt" detta.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]