Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80-04
#825774
Nexus skrev:ja de ska monteras till batteri plus sen till jordpunkt inte till batteriminus då det tydligen sitter någon historia på minus anslutningen som känner av batteristatus i bilen.
Kan någon förklara närmare. Har själv haft tre V70 där jag kopplat direkt till polerna och tycker nog att laddaren fungerat.
Användarvisningsbild
av MartinS
#825782
Kort förklarat. BMS modulen (Battery Monitor Sensor) mäter hur pass batteriet laddas. Den sitter på minuspolen. Laddar du direkt på minus går du förbi den och bilen förstår inte att den fått laddningen som laddaren försett den med. Laddar du via chassie går det genom BMS och bilen vet då om vilken laddning den fått.
Det finns bättre och mer utförligt förklarat någonstanns i forumet, testa att sök.
av mortimer
#825871
Vore nog bra om någon kan lägga upp en bild på hur den där BMS övervakaren ser ut på minuspolen, så kan man avgöra om man har det på sin bil och därför behöver koppla på detta sätt. Hinner ingen annan före så kommer en bild från mig under morgondagseftermiddagen
Användarvisningsbild
av SvenB
#825939
Vad vore nackdelen att koppla som om man hade BMS modul eller ej :?: Det är väl inte i något fall någon nackdel att koppla minus till chassie :?:
Användarvisningsbild
av PaNi
#825958
MartinS skrev:Kort förklarat. BMS modulen (Battery Monitor Sensor) mäter hur pass batteriet laddas. Den sitter på minuspolen. Laddar du direkt på minus går du förbi den och bilen förstår inte att den fått laddningen som laddaren försett den med. Laddar du via chassie går det genom BMS och bilen vet då om vilken laddning den fått.
Det finns bättre och mer utförligt förklarat någonstanns i forumet, testa att sök.
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Användarvisningsbild
av SvenB
#825964
PaNi skrev:
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Troligen "sover" inte BMS:en när bilen är avstängd. Det är det enda jag kan komma på. Det finns väl andra komponenter som inte heller "sover" fast bilen är avstängd.
Användarvisningsbild
av Funk
#825969
SvenB skrev:
PaNi skrev:
Jag har läst det här tidigare men köper inte resonemanget. När du laddar med en laddare är ju bilen normalt avstängd. Då sover BMS:en och registrerar inte laddströmmen oavsett hur du kopplar. Förklara gärna för mig om jag missförstått något.
Troligen "sover" inte BMS:en när bilen är avstängd. Det är det enda jag kan komma på. Det finns väl andra komponenter som inte heller "sover" fast bilen är avstängd.
Rimligen sover den aldrig, eftersom den måste mäta även det som lämnar batteriet..

/Thomas
av AndS
#825970
Konstig konstruktion denna BMS om den inte klarar laddning direkt på batteriet. Hade väl varit enklare att mäta laddströmmen när bilen är igång och sedan nyttja funktionen till vad den nu är för. Laddar jag batteriet så skulle ju systemet märka det på laddströmmen nästa gång jag kör den och då inte påverkas hur man laddar.
Eller är det bara en sådan där "extra" skrivning från Volvo för att ha hängsle/livrem.
Användarvisningsbild
av SvenB
#825976
Jag upprepar min fråga som jag ställde tidigare i tråden: Vad är det för nackdel för den som vill ladda sitt batteri att ansluta minus i chassie :?: Jag tror inte att det är något "påhitt" detta.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]