Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1105748
Har en Bifuel -13 och är nöjd med förbrukningen men inte lika nöjd med momentkurvan. Nu vet jag efter att jag läst detta inlägg att momenttoppen kommer först vid 2700rpm och det förklarar mycket.
Är det någon som har provat att chippa denna motor?
Jag har idag kontaktat Auto-Stable motoroptimering för att se om de kan göra något, de hade inte jobbat med motortypen innan så jag vet inte än om det är någon idé.
Körde Gaspassat innan och momentkurvan hos den motorn var betydligt mer körbar.
Min fråga är alltså om någon har erfarenhet av chipning av Bifuel.

Martin
#1105771
Downsizing bygger ju på att du måste skaffa en matchade körstil till hur din motor har skalats ned.. då kommer vinsten.

Man krymper ned en motor rejält i storlek och kompenserar med att man tvångsmatar den riktigt stenhårt med både turbo o kompressor, 160 hk/l är ju sjukt högt, en Doge Viper ligger väl på hälften ca typ 85 hk/l .

För att det ska ge någon vinst så ska man ju köra riktigt lungt, försiktigt och långsamt, och bara utnyttja den höga effekten någon väldigt enstaka gång, ex den gång man ska om en 24 meters tradare.

Om man till vardags utnyttjar effekten så blir det ingen vist och eller fördelar, då kan man lika gärna åka med en större motor som man inte konstant piskar skiten ur hela tiden, utan den större motorn kan klara körstilen utan att anstränga sig.

Det är därför deklarerad bränsleförbrukning kommer längre och längre ifrån den verkliga om man är det minsta gasglad.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]