Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Enligt mig så handlar allt om att bilen blir mera svårsåld om man kan googla på den varit krockad. Har då aldrig stött på en säljare som berättar bilen varit inblandad i krock eller viltdjursolycka. Gäller även stora "seriösa" bolag runt om i landet. Försäljare gör allt för sälja en bil så är det bara...
Användarvisningsbild
av Guligan
Jo, men det blir lite lattjo om transparensen är hög i vissa fall, som t.ex. Salvage cars där chassinr och andra biluppgifter är tillgängliga tillsammans med väldokumenterade skador inkl bilder. För att i nästa steg när bilen faktiskt är återställd igen (förhoppningsvis) så gör säljaren allt för att sopa igen spåren.
Användarvisningsbild
av bem
Nexus skrev:Enligt mig så handlar allt om att bilen blir mera svårsåld om man kan googla på den varit krockad. Har då aldrig stött på en säljare som berättar bilen varit inblandad i krock eller viltdjursolycka. Gäller även stora "seriösa" bolag runt om i landet. Försäljare gör allt för sälja en bil så är det bara...
Det har jag, det var nångång i början 1990 talet och jag kolla på en Volvo och efter lite diskussioner med säljaren sa han att bilen rullat i ett dike och de fått bytt taket. Så tror nog det är lite varierande. Är priset tillräckligt lågt kan det ju tänkas köparen står ut med en sån grej bara det är repererat på ett fackmannamässigt sätt. Jag hoppa dock över den Volvon som rullat i diket.

/Bo
av Rådlös
Tidigare var det ju inte ovanligt med bilar där man hade t.ex bytt skärmar och dörrar och nästan alltid i en helt avvikande färg. I alla fall i dom lägre prisklasserna. Man ser något sådant då och då även i våra dagar. Men det var vanligare förr.
Sådant måste ju ha varit väldigt svårt att försöka bortförklara. På sätt och vis tror jag att man kan ha en viss förståelse och nästan lite av sympati om en säljare berättar att "Det var en som backade på mig, därför ser bilen ut som den gör, men jag har lagat det hjälpligt med en annan dörr".
Så jag tror att ärlighet lönar sig i vissa fall.
Fallet med bilen i den aktuella tråden är dock något helt annat. Det kanske inte är ett lagbrott, men kännedom om det bör uppmärkammas och spridas till så många som möjligt, tycker jag.
av miliss
Hej, bilägaren här.

Det är flertal av er som har mailat mig till min privata mail och även några som har lagt till mig på Facebook. Jag är en 21årig tjej och jag känner mig väldigt, väldigt påhoppad och seriöst känns det väldigt jobbigt att ni håller på såhär. Sluta med det, låt mig vara i fred. Det är riktigt, riktigt obehagligt.

Jag har inte gjort er någonting, kan ni inte hitta någon annan att trakassera? Det är seriöst trakasserier och i förra tråden fanns även förtal.

Samt hänvisar jag till PUL angående publicering av registreringsnumret. Och ja, som någon av er lade märke till, så fanns bilens reg nr i annonsen. Jag döljer ingenting, men i den tidigare tråden var det så mycket orelevanta, osanna saker. Jag tycker det är ytterst pinsamt av er att lägga såhär mycket energi på mig. Jag tycker även att det är fruktansvärt jobbigt att ni i förra tråden hånar att jag "valt fel ratt" och även väldigt mycket påhopp allmänt på bilens tidigare skick. Ni glömmer att det är ett skal ni ser och ingen av er vet något egentligen - ni bara gissar för ingen av er har sett bilen i verkligheten.

Dessutom måste jag påpeka, att om ni kan någonting om bilar (som ni nu påstår er kunna) så vet ni ju att Bilia samt KVD dokumenterar allting som finns att tillgå om deras bilar som de har haft inne.

F ö kan jag inflika att det är en fantastisk bil och varje HK känns. Extremt bekväm, pigg och drar endast 0.7l milen. :D
av rid54
börne skrev:Bilderna i denna länk https://imageshack.com/a/v1jb/1 är ju KVD's så dom kan du nog inte göra nåt åt att dom sprids.

Man får nog va beredd på att ta lite skit om man köper krockade bilar för att sen renovera & sälja vidare med vinst.
Utan att värdera nåt i övrigt så undrar jag vad det är för fel med just en sådan verksamhet? Om man gör det med ärlighet är det väl som vilken business som helst? Problemen kommer ju om det mörkas svåra skador och liknande, men det känns lite som man kanske borde veta att sådant förekommer, innan man tar i för hårt. Bondfångeri är alltid förkastligt, men seriösa reparationsjobb med vinstintresse är väl rimligen OK. Eller?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
miliss skrev:
F ö kan jag inflika att det är en fantastisk bil och varje HK känns. Extremt bekväm, pigg och drar endast 0.7l milen. :D
Varför behåller du inte bilen själv? :) Du är ju riktigt nöjd med den verkar det som. :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
miliss. Jag vill ge dig rätt i en sak. Vi vet inte varför bilen hamnade på KVD. Jag har sett värre skadade bilar som lagats upp av försäkringsbolaget och bilägaren fått tillbaka den.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gooose
Förstår inte riktigt problemet som alla hänger upp sej på

Jag får vibbar av den svenska avundsjukan från en del inlägg i denna och den stängda tråden (läste innan den stängdes)

Om man köper en skadad/defekt/krockad bil och man själv nyttjar sin kompetens/kunskap/kontakter för att laga bilen och genom detta "spara" in arbetskostnaden och endast få material kostnaden Man kanske till och med är ett 2 st som köper bilen en plåtslagare och en lackerare ingen arbetskostnad bara materiellt
För att sedan sälja objektet med ev vinst Hade någon här på detta forum tackat nej till att tjäna en extra hacka på sin kunskap vad det nu är man är utbildad till eller arbetar med Jag tror inte detta i alla fall Alla vill väl om möjligt få några extra kronor (lite grädde på moset så att säga )

Att köpa ett objekt laga det och sedan sälja är inget svart jobb och inte olagligt
Om jag sedan är skyldig att rapportera till myndighet om ev vinst är väl en sak mellan säljaren och staten

Att det finns individer som fuskar ihop saker kommer alltid att finnas men detta syns oftast på bilen en seriöst lagad bil ser bra ut även när den synats in i detalj

Personligen köper jag "lik" som jag lagar upp Använder själv ca ett år och säljer av när nytt objekt dyker upp
jag säljer dessa till den som vill köpa nu idag ägs 7 st av mina tidigare bilar av min vänskaps krets en av dom har ägts i 8år utan problem för den "nya" ägaren

Jag har inte tillgång till trädet som pengar växer på och detta är ett sätt som fungerar för mej och garanterat för många andra

Om nu denna diskuterade bil är seriöst lagad eller ej vet endast ägaren och det syns garanterat om bilen kontrolleras

Om den skulle vart inne och lagad på verkstad av tidigare ägaren så kanske den vart under reparation 2-3 veckor
Så den tid som gäller för denna bil är mycket väl tillräcklig för att få ordning på alla defekter

Jag tycker att det låter så illa med person angrepp i trådar på olika forum
Detta gör att man tvekar ibland på OM man skall hjälpa till med det man kan och svara på frågorna som ställs
För att det JAG skriver kan tolkas "fel"av någon som sedan tycker att ................ :-O)

Ha en goo dag

//Gooose
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]