Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RWD
kristianmann skrev:Jag har monterat Monoflex krok med originalt kablage på min V70. Lite mer info finns i tråden här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Man får såga lite i balken, men alla mål osv. finns i monteringsanvisningen. :-)-)

Bilder från montagen finns här: Projektalbum Scrolla ner lite bare. :)

Hoppas at det ger lite mer info?

Mvh,
Kristian
Kristian, är det samma hålbild i volvokontakten som i fästet på Monoflexdraget?
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvos elektriska inkoppling ger följande funktionalitet (på min 2012:a, i alla fall):
  • Tolv inkopplade stift i 13-poligt don, inkl. ständig matning +12 V (laddning) samt matning +12 V enbart när motorn går (kylskåpsdrift).
  • Avkänning av att släp finns genom att mäta strömförbrukningen på bakljusen.
  • Kontroll av bromsljus när släp detekterats.
  • Kontroll av blinkers när släp detekterats.
  • Blockering av bilens dimbakljus, så att man inte bländar sig själv av reflektionen från fronten på en husvagn. Det lyser enbart bak på vagnen.
  • Automatisk avstängning av bakre backvarnare. Med knappen kan man inte göra det, utan då tar man även de fram, vilket är olyckligt när man kör med släp, för är det någon gång man kör i med frontens hörn är det när man backar och inte tänker på hur fronten sticker ut, med de stora styrutslag som man ofta har då.
  • Ledlinjerna i backkamerans bild tas bort automatiskt, eftersom de ändå inte är relevanta när man har släp.
  • Allmänt info till bilen om att släp finns. Om det verkligen används vet jag inte, men det finns lite antydningar till olika växlingsmönster för automatlåda etc. Möjligt är det i alla fall.
Finns nog ingen elsats som utnyttjar det nya tillägget till standarden, där stift 12 används för att avgöra om ett släp finns anslutet. Finns väl inga släp som har den bygeln heller, än.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Står själv i begrepp o köpa dragkrok.. Jag trodde att "trailermodulen" (styrenheten) bara var 1 variant från årsmodell 2008---> , finns det olika varianter på dessa!? Slår jag in mitt regnr på bildelsbasen får jag att det passar med allt från 2008 och framåt.. Sen Elsatsen vet jag ju att det finns antingen 7 eller 13 polig, men dessa har ju bägge "grå" kontakt som bägge passar i trailermodulens också "gråa" kontakt?

Blev en liten djungel att försöka få rätt elprylar till draget just nu... :shock:
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du inte redan har monterat 7 polig kontakt, gör inte det. Ta en 13 polig och använd en adapter då du drar släp med 7 polig släpvagnskontakt. Många hyrsläp har numer 13 poliga släpvagnskontakter. Dessutom tycker jag det verkar som att de 13 poliga har bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
av apersson850
TRM ändrades åtminstone 2013 (tror jag det är) för att passa även till släp som har LED istället för glödlampor i bakljus och liknande. Samtidigt lade de in en strömbegränsning som tyvärr innebär att det inte längre går att driva kylskåp i husvagnar på 12 V, för TRM löser ut på startströmmen. Har jag i alla fall hört från de som har en sådan - min som jag fick 2012 fungerar bra med kylskåp, men om den fungerar med LED vet jag inte. Har inte hängt på något sånt släp än, men förmodligen fungerar det inte.

Den 13-poliga kontakten fungerar bättre rent elektriskt än den sjupoliga. Men då man vid anslutningen vrider runt en del av kontaktdonet ungefär 90°, får man se upp lite på vintern. Står släpen med donet ute i det fria, så det först är vått och sen fryser, kan det bli problem att koppla till det elektriska utan att först töa kontakten på lämpligt sätt, för annars går det inte alltid att vrida runt de där 90° som man ska.

Idag finns det förstås ingen anledning alls att installera sjupoligt.
Användarvisningsbild
av RWD
Martinhellström skrev:Monterade på en -10 i förra veckan, satte dit ett Bosal drag som är delbart, krockbalken sätts tillbaka, och behöver inte modifieras, krokfäste och kontakt försvinner helt, enkel montering och jag använde en CAN-BUS universell kabelsats, kunden vart nöjd iallafall, inga problem med backvarnare. Ovan gör detta på 3 timmar, har man lite koll tar det 2.
Allt material kostade ca 3000 inkl. moms har jag för mig.
Akta kofångaren, den är lätt att ha sönder om bilen(plasten) inte är varm.
Bosal verkar vara billigast, nån som vet om mekanismen för demonteringen är bra. Var inte så imponerad av monteringsanvisningen som de har på sin hemsida.
Var köpte du draget?
Har hittat ett företag som heter "Bilenochjag" i Göteborg som säljer dessa. Någon som handlat av dem och vet om de är bra?

Det blir nog Volvos elsats. kostar 1880kr + programmering c:a 500.
rosenlorden skrev:Står själv i begrepp o köpa dragkrok.. Jag trodde att "trailermodulen" (styrenheten) bara var 1 variant från årsmodell 2008---> , finns det olika varianter på dessa!? Slår jag in mitt regnr på bildelsbasen får jag att det passar med allt från 2008 och framåt.. Sen Elsatsen vet jag ju att det finns antingen 7 eller 13 polig, men dessa har ju bägge "grå" kontakt som bägge passar i trailermodulens också "gråa" kontakt?

Blev en liten djungel att försöka få rätt elprylar till draget just nu... :shock:
Jag kollade också på bildelsbasen och kom fram till att det fanns en nyare mindre TRM efter att ha pratat med dem. Så det var svårt att få reda på om det skulle passa min bil.
Numret som stod på den begagnade styrenheten stämde inte med det som stod i infon. Volvo kunde inte söka på det numret som stod på styrenheten.
Och det numret som stod i Accessories/volvocars.com var fel för min bil visade det sig, så det var antagligen ändå fel styrenhet.
Bosal levereras från Bilenochjag, eller direkt från Tyskland, du känar inte många kronor på att köpa i Tyskland.
Denna leverantören fungerar bra, kolla med honom också om elsats om du vill, han har bra koll.
Bosals instruktioner är under all kritik, ladda ner en från Westfalia så har du allt du behöver, krockbalken behöver inte sågas bara sätts dit, glöm inte bulten till bogseringsöglan, även då du inte kommer att använda den, då du efter monteringen garanterat bogserar i kroken.
Delningsmekanismen verkar helt ok, enkel montering, har dom inte provat efter en vinter i slask och lera, men det går nog, skitig blir man, men det får man räkna med.
Användarvisningsbild
av RWD
Har snackat med Bilenochjag nu. Elsatsen ska klara backvarnare mm enligt honom. Det är ju under halva priset jämfört med Volvo ( knappt en tusenlapp och ingen programering) så det kanske är värt att prova den också då.
Får försöka få det skriftligt så man kan lämna tillbaks om det inte funkar.
Hur var elsatsen att montera annars? Bara kontaktstycken eller? Bra instruktioner?
Användarvisningsbild
av RWD
Och nu fick jag svar på mail: fel info på telefon, backvarnare kopplas inte ur automatiskt. Fick en monteringsanvisning också och det ska klippas i nån kabel så det får nog bli volvos originalsats ändå.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]