Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Att en DRIVe som uppbär särskild status som miljöbil pga påstått låga CO2-utsläpp inte lever upp till detta i verkligheten är rent ut sagt bedrägeri. Det är absolut inte acceptabelt. Att sedan föraren inte får denna information löpande under körningen förmildrar inte detta faktum. Varför färddatorn visar så grovt felaktigt på just dieselbilar verkar bero på att värmaren, som dessa bilar ofta har, förbrukar bränsle som inte mäts av färddatorn. Utöver detta verkar det dock ändå vara svårt att få en färddator att visa rätt på åtminstne de dieselbilar jag har kört. På min egen 2,5FT visar färddatorn ofta mycket nära verkligheten. Ofta bara 1-2 % fel. Ibland 2-3%. Någon enstaka gång mera, men aldrig i storleksordningen som den DRIVe jag kört de senaste veckorna. Den har jag tankat full 5 ggr och alla gångerna var felvisningen uppåt 17-18%.
Användarvisningsbild
av joel80
Det verkar bli större procentuell skillnad när man kör hårt.. jag har som sagt bara runt 10% skillnad, vilket ju egentligen är för mycket det också, men acceptabelt då jag kört värmaren ett gäng gånger. Kanske 8-10ggr nu senast... inte full tid alla gånger.

Hur många gånger per tank uppskattar du att du kört med värmaren Camel?

Här är en D2-ägare som kör på runt 5,5l/100km i snitt.. och har bästa tank på 4,8l/100km.
Så det går nog att komma ner en bra bit om man anstränger sig..
https://www.fuelly.com/driver/frode55/v70

Kanske är någon här på forumet.. frode55 tycker jag att jag känner igen.. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Hur många gånger per tank uppskattar du att du kört med värmaren Camel?
Jag har aldrig startat värmaren själv. Vid mina körningar har det oftast varit runt ca +6...+8 °C. Några kallstarter på morgnar vid 0°C för lokalkörning kort sträcka från logi till uppdragsgivarens ställe. Ingen värmare utan fick skrapa is på rutan. Lokalkörningarna har varit ungefär 5% av total körsträcka. Övrigt landsväg+motorväg. Och 0,64-0,68 liter/mil verklig förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok..
Jag kan nämna att jag själv kör med autofunktionen på värmaren avstängd.. alltså att den inte ska gå igång under körning. Om det får datorn att visa mer rätt vet jag inte.
av Mwi
Senaste gången jag körde V70 D2 automat 2014, så visade färddatorn 0,54 i snitt, mätt vid pump blev det 0,57 under 320 mil övervägande landsvägskörning. Använder alltid bränslevärmaren varje morgon samt kör gärna med farthållare, tycker att färddatorn stämde ganska bra. Men förbrukningen på D2 skiljer sig marginellt till D4 automat när jag gör samma körning till norra Sverige men D4 är en trevligare motor.
av perhall
Min erfarenhet av DRIVe är att den inte alls är särskilt snål om man kör hårt. Många som har en sån kör nog lugnt och då är den snål. Mao. är den markant snålare än en d3-d4-d5 om man kör försiktigt, men inte om man får pressa den till max ofta.
Jag lyckades få en DRIVe hyrbil 115/6 vxl att dra 1,02 för ett tag sen, men då körde jag också hårt (52 mil, 53, nånting liter...)
PH
Camel skrev:Att en DRIVe som uppbär särskild status som miljöbil pga påstått låga CO2-utsläpp inte lever upp till detta i verkligheten är rent ut sagt bedrägeri. Det är absolut inte acceptabelt. Att sedan föraren inte får denna information löpande under körningen förmildrar inte detta faktum. Varför färddatorn visar så grovt felaktigt på just dieselbilar verkar bero på att värmaren, som dessa bilar ofta har, förbrukar bränsle som inte mäts av färddatorn. Utöver detta verkar det dock ändå vara svårt att få en färddator att visa rätt på åtminstne de dieselbilar jag har kört. På min egen 2,5FT visar färddatorn ofta mycket nära verkligheten. Ofta bara 1-2 % fel. Ibland 2-3%. Någon enstaka gång mera, men aldrig i storleksordningen som den DRIVe jag kört de senaste veckorna. Den har jag tankat full 5 ggr och alla gångerna var felvisningen uppåt 17-18%.
Det gäller alla miljöklassade diselbilar. Hård optimerade för körcykeln och fler förbrukare är exkluderade än bensinbil. Till priset av skyhöga utsläpp av hälsofarliga emissioner. Bluff och båg är det minsta man kan säga.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag kör en sträcka på E4 ibland, 55mil farthållare på 120km/h och då visade min dator 6,2 medan verklig var 7,0 och det är för mycket diesel på en sån körning.
Jag hade SAAB 9-5 Aero 2004 aut innan och den sträckan körde jag på 6,8 verklig förbrukning, dator visade 6,5 i bensinförbrukning = nöjd.
av mattish
joel80 skrev:Ok..
Jag kan nämna att jag själv kör med autofunktionen på värmaren avstängd.. alltså att den inte ska gå igång under körning. Om det får datorn att visa mer rätt vet jag inte.

Det där med att köra med autofunktionen avstängd vinner man inget på. Jag testade förra året och det var nästan så att förbrukningen istället steg. Det tar så mycket längre tid att värma upp bilen utan värmaren.

Att en 2,5FT kan visa rätt siffror är inget konstigt. Det är ju en miljöbil oavsett hur mkt bränsle den drar, plus att de som kör etanol godtar en förbrukning på 1,5 liter/mil.
Hade en färddator på en D2 visat 0,7 l/mil så hade Volvoverkstäderna fått så mkt att göra pga folk trott det varit fel på bilarna. Många bryr sig ju inte så länge färddatorn visar korrekt.

Min förbrukning på min D2 nedan visar all min körning inkl. husvagnsdragning. Tycker det är en helt ok siffra för en två ton tung bil med automatlåda som mestadels rullar sträckor under 30 km. Naturligtvis skulle jag vilja att den var bra mkt lägre jämfört med siffrorna i broschyrerna, men det är ju bara till att lägga ner.
Kan vi enas om två fakta, Volvos motorer(pratar inte om den nya motorfamiljen) är otroligt gammalmodiga och hör hemma på 80-talet när det gäller bränsleförbrukning, de siffror en Volvo presterar på en årsmodell -10 presterade tex. en BMW eller Audi på början av -90 talet.
Jag hoppas verkligen Volov skärper till sig och förstår att bränsleförbrukningen är viktig, och ni som hela tiden återkommer till att "det spelar väl inte så stor roll med någon deciliter hit eller dit, vad gör det på totalkostnaden" lägg ner det snacket, bränsleförbrukningen har inget med pengar att göra, det har med välbefinnande, och att göra det man kan för vår utsatta miljö.
Det andra är färddatorn, att lägga in denna beräkningsmodell så att förddatorn visar 10-20% fel är rent bedrägeri, och det bör Volvo korrigera omgående, tror Volvo att vi brukare är så dumma att vi går på detta? Gillar ni att bli ansedda så pass dumma?
Jag har iallafall haft min sista Volvo på länge, kör idag en XC70 D5-08 så drar lika mycket som min Mercedes ML 270CDi 2002 med 30.000 mil på mätaren, skitdåligt Volvo!
Volvo Penta dieslar, där snackar vi klass på den gamla motorfamiljen, men Volvo PV, skicka över det helt till Kineserna, det verkar som det är där dom hör hemma.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]