Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lite individer är nog alla bilar, men det är förstås så att om din bil är klart annorlunda än andra så måste något vara tokigt.

Att bränna iväg för att hinna in i en för liten lucka i trafiken kan förstås förekomma, men det är inget som jag associerar med normal körning. Accelererar man vettigt både kan och bör man använda de växlar som finns, även om det råkar vara möjligt att få upp farten på ettan såpass att man kan gå direkt till sexan, för att ta det andra extremfallet.

Självgodhet har inget med saken att göra, bara förhållanden som är lätta att verifiera för var och en. Om man vill.
apersson850 skrev:Lite individer är nog alla bilar, men det är förstås så att om din bil är klart annorlunda än andra så måste något vara tokigt.

Att bränna iväg för att hinna in i en för liten lucka i trafiken kan förstås förekomma, men det är inget som jag associerar med normal körning. Accelererar man vettigt både kan och bör man använda de växlar som finns, även om det råkar vara möjligt att få upp farten på ettan såpass att man kan gå direkt till sexan, för att ta det andra extremfallet.

Självgodhet har inget med saken att göra, bara förhållanden som är lätta att verifiera för var och en. Om man vill.
"Lite individer"
För fan Persson åter Har ägt stort antal bilar i mitt liv, både automater men övervägande manuella (då jag vill ha ut max av mina bilar) jag har även byggt om några växelådor( det enda jag möjligen kan hålla med om är att jag inte tror att det är synkringarna som är problemet).

Om du hade 60 växlar i din bil, skulle du alltid gå via 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... eller skulle du hoppa några? Orkar i övrigt inte med att bemöta det övriga dravlet.

Fan Persson du brukar ju vara sansad ??:-/
En fråga bara .
Jobbar du på Volvo?
Nexus skrev: Har plockar bort lite inlägg. Försök hålla er till ämnet tack!
Ok nex...
oldtimersmc skrev:Om du hade 60 växlar i din bil, skulle du alltid gå via 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... eller skulle du hoppa några?
Har aldrig kört någon med mer än 16. Där berodde det på hur tungt det var. Med tom bil var det realistiskt och normalt att hoppa över en del växlar, så att man använde en fyra-fem stycken av de 16. Fast på den tiden var det ingen som funderade på det vi kallar eocdriving idag. Gick det inte åt mer än fem liter per mil var man nöjd. Med femväxlat med splitlåda använde man oftast i praktiken sex, vid start från stillastående med last, alltså låg 1-2-3-4-5 och så hög 5.
Nu är det ju ofta i-Shift eller CAG eller motsvarande, när det finns så många växlar att välja på, och då är det ett jädra skiftande, fast det sköter ju sig självt.

När jag kör personbil och accelererar från stillastående använder jag normalt alla växlarna, ja. Har inte kört något som åtminstone liknar en personbil med mer än 12 växlar i en manuell låda, men då var det en sexväxlad med tillsatslåda, där de sex lägre växlarna var avsedda för ren terrängkörning. Alltså använde man normalt sex växlar på den också, så länge man höll sig på vägen. Jag kör ju även andra bilar än min automatväxlade XC70 då och då.

Nu försvann kanske det budskapet bland allt dravlet här, men det jag försökte poängtera var att om man med ecodriving menar att man vill minimera drivmedelsförbrukningen, då ska man inte elda iväg på onödigt låg växel och sen hoppa långt till en högre. Det tar bara mer bränsle, oavsett vad en del påstår. Sen är det en helt annan sak vad trafiksituationen och hur man bär sig åt för övrigt när man kör kan leda till. Men det har inte med ekonomikörning att göra.
oldtimersmc skrev:
apersson850 skrev:Har du sexväxlat för att bara använda fyra?
Eko Driving... För du menar väl inte att du växlar 1-2-3-4-5-6 6-5-4-3-2-1
För fan Persson
HALLÅ....

Min diesel drar betydligt mer om man hoppar över växlar för man behöver ju varva längre och då skenar förbrukningen innan man petar i nästa växel om man tänker hoppa över.

Om man verkligen ska köra ECCO så gäller det att köra alla växlar och att peta i nästa växel redan vi 1500 rpm. (Och då funkar det inte att hoppa över, för då behöver man dra på varvet till åtminstone 1800 rpm innan man petar i nästa.)

Att hoppa över växlar för att minska förbrukningen är från stenåldern och bensinmotorer då man hade en "accelerations-pump" i förgasaren som gav lite extra bränsle varje gång man tryckte på gasen (vilket man ju gjorde efter varje växling eftersom man släppt upp gasen när man kopplade ur och växlade)

Otroligt hur gamla sanningar som inte gäller längre etsar sig fast. att hoppa över växlar idag gör man bara för att man är för lat för att växla och inte bryr sig om det drar lite extra bränsle att hoppa över.

På min Valmet har jag 36 växlar och där kan jag erkänna att jag hoppar över......

Det finns dock inget tröghet i min låda om jag provar hoppa 4 - 6 så det bör vara något som kärvar i din.
Dessutom är det också så att speciellt turboladdade motorer, och det är ju nästan alla nu, trycker på extra mängd bränsle för att motsvara det ökade luftflödet när man gasar på och varvar upp lite, något som man måste göra om man hoppar över växlar.
Ja det var ju upplysande att ni inte omedelbart vidarebefordrar eran kunskap till Volvo så att de får korrigera den info som sitter under fliken Eco Driving i 7" skärmen på 12-.
För där så remomenderar Volvo ( dessa sitter ju naturligtvis inte inne med så mycket kunskap som Persson Och B20) att man skall hoppa över växlar gasa halv gas ej över 2000r/min förutom ettan där skall du dra hårdare. hoppa över växlar... Well när ni hat talat med Volvo så ser jag fram emot att vid nästa uppdatering så har man tagit bort denna dessinformation och villfarelse på inrådan av A Persson Och B20...

Eller inte.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]