Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
Jag kör nästan enbart i city, gasar på rätt mkt ofta (så skönt ljud) :lol:
Jag tankar enbart E85. Min bil drar i snitt 1,78. Dvs. en hel del. Men jag kör kallstarter och åker inte så långa sträckor.
Så jag antar att det är normalt med allt detta inräknat. :roll:
av Mwi
Kör jag min 2,5 FT automat på bensin så kan jag ligga runt 0,9l/mil på landsvägskörning, kör man motorväg och gasar så är 1,2l/mil inga problem. Jag föredrar att köra på E85 tycker faktiskt att bilen går bäst på det, man får tanka lite oftare men full tank under 600:- känns rätt trevligt. Om du optimerar bilen med Polestar krävs det E85 eller BF98 för att det skall fungera bra. Kör man mycket stadskörning på vintern är 2-2,5l/mil inga omöjliga siffror på E75/E85.
av jpennerb
Just nu visar färddatorn 18,4L/100km. Bara korta sträckor(ca 3-5min), bara stadskörning och en del kallstarter men kör även så ofta det går med motor/kupévärmare. Har ingen aning om hur förbrukningen är med samma körmönster med bensin, som jag aldrig har kört bilen på. Etanolen kostade idag 9:30kr/l vilket gör ekonomin inte helt galen och tankar för ca 1200kr/mån.
Användarvisningsbild
av Strebern
Manuell låda, 2010 års S80 2,5FT, dvs den högre utväxlingen, ligger jag på motorväg i 110-120 km/h så drar han ca 1,1 liter med etanol, jämn fart, ingen medvind, inget nedförslut

ligga i 80 km/h landsväg, så ligger han runt 0.8 - 0,9 med etanol.

Problemet är att han svarar väldigt snabbt på gasen, så trycker man ner gasen en cm så hoppar han iväg och slurkar soppa, det blir lätt lite vild körning, vilket drar upp soppaförbrukningen

Med bensin ligger förbrukning inte så mycket högre (30%, men det kommer sig av alla accelerationer, det är det som drar etanol, att mala landsväg är inte så mycket farligare än bensin förbrukningsmässigt, det är när belastningen ökar som den sörplar)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
2,5FT MY11 automat.
BF95 ca 1,05 l/mil, E85 ca 1,4 l/mil. Spik enl alla förväntningar.
Det var ju inte så farlig förbrukning då.
Användarvisningsbild
av grillchips
Intressant tråd det här, förbrukningen med etanol är bannemej likvärdig förbrukningen jag har på min V50. Blir ett bra argument till bilbyte framöver.
Ingen som kör med någon motoroptimering här och kan nämna förbrukningen?
Första tankningen här med en MY10 Automat förbrukningen efter 15 mils motorvägskörning i 120 km/h samt 4 mils stadskörning i Halmstad så slutade det på 1,39 vid pump 1,38 enligt färddatorn så den verkar ju inte ljuga mot deklarationen så mycket som S60 D5 gör. :) Skön motor men den känns inte alls likadan körmässigt som T5:an i jämförelse trots den bara har 29hk mer. :)
av Mwi
grillchips skrev:Ingen som kör med någon motoroptimering här och kan nämna förbrukningen?
Första landsvägskörningen efter Polestar optimeringen, 40 mil och förbrukningen sjönk ca 0,1l/mil :D sen kom jag på att det var säsongens första E75 tank :oops: Så det verkar inte påverka förbrukningen, min förbrukning pendlar mellan 0,9-2,5l/mil på E85/E75.
2,5 liter på E85 hur går det? :shock:

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]