Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Volvo On Call appen har ju en del mer eller mindre användbara funktioner. Styra dieselvärmaren är det jag ser som mest användbart för mig, men en kollega på jobbet som reser mycket i tjänsten gillar körjournalen också.

1. Motorvärmare, styra timer 1 och 2 samt direktstart/stopp av värmaren.
2. Läsa av instrumentpanelen:
- Kolla bränslenivån m m.
- Se varningar om bromsvätska, trasiga lampor, spolarvätska, servicestatus.
3. Hitta bilen på karta.
4. Tuta & Blinka (om man glömt var bilen parkerats vid stormarknad t ex).
5. Temperaturen vid bilen.
6. Låsa/låsa upp bilen och kolla att bilen är låst.
7. Körjournal (för tjänstebilsåkare).
8. Vägassistans, kontakta Volvo On Call assistans för bärgare osv.
9. Diagnostiktjänst för Volvo On call (under inställningar).
10. Notiser fås om:
- Larmet aktiverat (om stöldlarmet utlöser)
- Din Volvo är upplåst (om den stått olåst i mer än 30 min)
- Värmaren ej startad (om "förklimatiseringen" inte har lyckats starta)

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... e-app.aspx

https://volvooncall-help-se.volvocars.com/home

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Gokväll,
Var tvungen att kika lite under min nya V70 D3 2014 (tillverkad 2013-09) som nu har rullat 182 mil. Var och tvätta bilen ikväll och hissa sen upp den i hallen och kika lite hur underredsbehandlingen ser ut och var man kan tänka sig svaga punkter ang rost i framtiden. Jag skall ju ha min bil rätt länge, minst 10 år, så då är man ju lite intresserad av hur rostskyddet kan tänkas vara utfört, det man kan se i alla fall. Jag har kikat lite på Dinitrols hemsida vad det kostar att underreds-/rostskyddsbehandla en bil och det finns lite olika behandlingar men i teorin verkar de ganska grundliga:

http://www.dinitrolcenter.se/?page=page4d02241ded159

Video:
http://www.dinitrolcenter.se/page4e1adf198f5d7

Ganska kletigt jobb... jobbet tar tydligen uppåt 3 dagar. Svårt att veta om det lönar sig att kosta på.

Tog lite bilder med min iPhone på min bils underrede idag men såvärst detaljerat går ej att få i mörkret under bilen, men håll tillgodo med lite funderingar och kommentarer vid bilderna nedan.

/Bo

Främre delen av underredet ser jag inga problem med, motorn har en täckplåt så där stänker det inte förbi nåt vidare uppåt:

Bild

Avgasröret bra upphängt i grova gummiringar i främre och bakre delen, inget som troligen kan rosta här annat än det säkert kan bli som på äldre V70 att man så småningom får montera nya upphägningsanordningar på avgasröret när de ursprungliga rostat sönder:

Bild

Bild

Ljuddämparen bak har en värmesköld som skyddar underredet, men skölden kan nog bli en källa till att samla damm och smuts och därmed ge grogrund till rost under skölden mot underliggande underrede (hoppas inte):

Bild

Bild

Skarvar och viss tätning av reservhjulsbaljan kan man se och här kan jag tänka mig rost i skarvar med tiden, helt klart ett område som skulle må bra av ett tjockt lager underedsmassa redan nu:

Bild

Mer skarvar som ligger öppna utan skydd av underredsmassa:

Bild

Mittre delen av underredet är bra skyddat med ett bra lager med hårdare typ av grå underredsmassa och bromsrören är behandlade med (ganska tunnt) lager rostskyddsmedel (ser ut som Tectyl):

Bild

I bakre delen av tröskeln finns definitivt en potentiell källa till rost eftersom så många plåtbitar möts här i flera lager:

Bild

Höger främre hjulhus där man kan se innerskärmen i plast med nåt sorts filtmaterial ytterst, svårt förstå nyttan med filten som väl mest kommer samla smuts, sand, lera osv, men vad man kan se borde de hålla undan bra för smuts att komma förbi och nå plåten innanför i hjulhusen:

Bild

Bakre stötdämpare/fjäder, här ser det bra ut, ungefär som på min gamla V70 och den stod mot rost bra i dessa delar i underredet även efter sina 40000 mil och 12 vintrar:

Bild
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev:Gokväll,
Var tvungen att kika lite under min nya V70 D3 2014 (tillverkad 2014-09)
2014-09 :?: :D
Användarvisningsbild
av bem
Javisst ja, 2013-09 är det korrekta tillverkningsdatumet på min V70 :D
Man önskar nog snart man hade en tillverkad 2014 - tiden går fort och vipps har man en "gammal" bil men ett litet tag till kan jag njuta av nybilskänslan.
/Bo
av Pxu
Det var ju roligt att du bem slog till på en ny bil, jag har kollat runt på ett antal MY10-12 ett tag nu och de är oftast ruggigt överprissatta/alldeles för bra andrahandsvärde :) Men hittade en rätt MY11 till slut. Där det ligger 4-5 plåtar ihop baktill på bilden, där har det på en del varit gravrost så att pensla på lite dinitrol ibland kan kanske vara bra... Plus div. andra ställen också förstås dock inget allvarligt, har inte kommit så värst långt själv ännu. Vad jag skulle ha gjort om bilen varit ny är att spruta på div. ytbehandlade delar i motorrummet som fort blir rostiga/korroderade, först valvoline klisterspray sen direkt på det tectyl ml på spray. Lite lagom inte för tjockt så ser det fint ut även efter några år :)
Användarvisningsbild
av GustavE
Bo, har du några förbrukningssiffror att bjuda på än? Du som har börjat köra den till jobbet. Själv snålar jag på min och åker en annan bil till jobbet fortfarande, så min hade inte gått 100 mil för än igår. Har alltså bara tankat en gång än och det var vid 6 mil.

Men stämmer förbrukningen som färddatorn visar åtminstone hyfsat så drar den väldigt lite. Körde en resa på 7 mil häromveckan där den drog 0,39. Andra resor på 10-30 mil med en del stadskörning 0,45. Igår en resa på 67 km med åtgång 3,1 liter (0,46 l/mil) enligt VOC-appen :)

MVH
Gustav
Användarvisningsbild
av bem
Hej Gustav,

Snart dags för andra tankningen. Har bränsle för ca 150 km kvar att köra upp men snart blir det påfyllning och jag gör då en uträkning igen vad jag får för förbrukning i verkligheten. Har inte medvetet börjat "snålköra än" och dieselvärmaren går titt som tätt innan man skall åt nåt håll. Hujedamej vad man skämmer bort sig med den prylen (i alla fall nu så länge det är nyhetens behag). Hittills ångrar jag inte en sekund att det blev en diesel med dieselvärmare. Skulle gå att skämma bort sig ytterligare med en ratt med rattvärme i eftersom årsmodell 2014 har stöd för såna värmande nyheter.
Har upptäckt att jag saknar den automatiskt avbländbara backspegeln som jag hade i min gamla V70. Får se om jag kompletterar med en sån i min nya V70 vad det lider (går att få tag i hyfsat billigt om man köper utanför Sveriges gränser, men tydligen skall mjukvara laddas in även till den, säg den pryl som inte skall ha en mjukvara till också).
Har en sak jag skall montera i bilen nu, ett sidonät, sån här (kompletta satsen) som jag skall försöka hinna montera imorgon kväll.
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463494
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-463493
Tyckte jag kunde kosta på en sån nu så här före jul så man får lite ordning på matkassarna (kroka fast bärhandtagen där) och kan ha lite prylar bakom sidonätet, runt 1400 kr gick den kompletta satsen på.

Lite kuriosa nedan som jag tagit reda på hos min Volvohandlare.

1) Rattvärme (i en V70) kostar så här vid eftermontage:

Ratt som stödjer rattvärme, 3-ekrad sportratt läder (31373745): 7941 kr
Rattvärme applikation (31373844): 459 kr
Konsol (31343797): 108 kr
Montering: 1877 kr
------------------------
Totalt ca 10 385 kr inkl moms.

Inte direkt billigt att utrusta bilen med detta i efterhand. Tror knappast nån gör det till detta pris.

2) Automatisk avbländbar backspegel med kompass:

Backspegeln (31352951): 3609 kr
Applikation (31260605): 147 kr
Montering: 866 kr
-------------------------
Totalt ca 4622 kr inkl moms.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Tankade idag, resultat:

Förutsättning:
- Två veckor gammal bil,
- dubbdäck Continental Conti Ice Contact 215/60/16
- mestadels körning på blöt asfalt
- ingen medveten snålkörning, en del stadskörning också
- kört dieselvärmaren varje dag kl 07:00 och 17:00 månd-fred och även lite däremellan och har "extravärmaren" inställd på auto så den drar igång varje gång bilen startas kall

Tankningsdatum: 2013-12-18
Liter jag fick i: 65,4
Mätarställning vid tankningen, mil: 206, körda mil 206-106(föregående mätarställning)=100 mil
Lit/100 km mätt vid pump (verklig förbrukning): 6,54
Lit/100km enl färddatorn: 5,3
Diff % mellan färddator och verkligheten: 23 %

Det är nog att jag kört dieselvärmaren väldigt mycket som verkliga förbrukningen skenat iväg lite denna tankning.
Bränsleförbrukningen enligt färddatorn sjönk till 5,3 lit/100 km den här tankningen, förra tankningen var den 5,4 lit/100 km.
Jag ladda in appen Tankomat Pro (kosta 9 kr) i min iPhone så jag för tankdagbok i den nu, verkar göra det man önskar för att hålla reda på bränsleförbrukning vid pump.

I övrigt:
Monterade fästpanelen och sidonätet ikväll, blev enl bilderna nedan.

/Bo

Bakom plastpanelen som man borrar igenom är det förborrat/gängat i aluminiuminfästningen, det gäller att träffa nåt sånär rätt när man borrar igenom plastpanelen (med fästpanelen som mall att borra efter):

Bild

Fästpanel med krokar samt sidonät monterat (jag nöjde mig att montera på vänster sida, det räcker för min del men man får med en fästpanel även för höger sida i paketet samt nåt sorts lastrumsavskiljare/lasthylla/lastkorg som jag dock inte kommer använda tror jag):

Bild
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 28
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240