Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#235990
CarMan skrev: det är inte inkoplingen på Visko som är problemet DSTC kan man ha helt utan fyrhjulsdrift. det är just det att den inte går att kopla ur
drivning på ala hul är inte lösningen på alla problem här i världen.
Med inkoppling menas naturligtvis ingreppet - åt båda håll! Tror du det är någon nyhet för oss att DSTC (ESP) går att ha på en framhjulsdriven bil?

Kan du en gång för alla förklara vad det är som gör att Volvos DSTC system i XC60 är så unikt mycket bättre än alla andra?
Användarvisningsbild
av CarMan
#235996
XC 60 har en extra givare för mjuk "rollning"
Användarvisningsbild
av A80TD
#236107
Tomas L skrev:
Travolta skrev: Lägger till vikten också 2 320 kilo, med all packning och 75% fylld tank vad jag förstod det som.
Volvo är ju kända för att tjänstevikten är i underkant. Vid alla provkörningar vi har gjort har det varit 2-3 personer i bilen, när jag körde XC70 i 40 mil med en snittförbrukning på 0,75 l/mil så var vi tre vuxna i bilen med packning och fulltank vid avfärd. När vi körde XC60 på 0,79 l/mil så var vi två i bilen, utan packning men med full tank vid avfärd. AMS provkörning (och min egen) pekar på att XC60 verkar dra ganska mycket mer än XC70, vilket kanske inte är någon överraskning, men enligt Volvo så ska de dra lika mycket.
På långkörning så spelar det ingen roll om man är ensam i bilen eller 4 pers med fullt bagage. Det går inte att se någon skillnad i förbrukning. Bara man har tillräckligt pumpade däck. Någonting som däremot ger en mätbar variation i förbrukningen är hög utetemp plus solsken vs mörker och sval luft. Ac:n går såpass tungt att det märks.
av Amli
#236170
A80TD skrev: På långkörning så spelar det ingen roll om man är ensam i bilen eller 4 pers med fullt bagage. Det går inte att se någon skillnad i förbrukning. Bara man har tillräckligt pumpade däck. Någonting som däremot ger en mätbar variation i förbrukningen är hög utetemp plus solsken vs mörker och sval luft. Ac:n går såpass tungt att det märks.
Menar du att mer vikt är helt oväsentligt för förbrukningen då med andra ord, bara man pumpar upp däcken lite? ??:-/
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
av nickeee3xc
#236177
Var igår och kollade in XC60 /Q5 och GLK. Körde nog ingen men kollade noggrant in bilarna. I mitt tycke gör XC60 det bästa intrycket. Den är mest ''bil'' av alla. GLK verkar så ''pensionersaktig'' och Q5 känns som en liten tillplattad bil. Den känns så otroligt kort och sedan sitter man på nåt sätt så högt - ''på bilen'' XC60 såg och kändes absolut bäst av de här tre (snyggast). Köregenskaperna är sedan en sak för sig men Audi och Mercedes har bättre motorer och växellådor...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#236243
nickeee3xc skrev:Var igår och kollade in XC60 /Q5 och GLK. Körde nog ingen men kollade noggrant in bilarna. I mitt tycke gör XC60 det bästa intrycket. Den är mest ''bil'' av alla. GLK verkar så ''pensionersaktig'' och Q5 känns som en liten tillplattad bil. Den känns så otroligt kort och sedan sitter man på nåt sätt så högt - ''på bilen'' XC60 såg och kändes absolut bäst av de här tre (snyggast). Köregenskaperna är sedan en sak för sig men Audi och Mercedes har bättre motorer och växellådor...
Du provkörde ingen av bilarna, men ändå så kan du konstatera att Volvo har sämst motor/drivlina av de tre?? ?:-/
Användarvisningsbild
av A80TD
#236246
Amli skrev:
A80TD skrev: På långkörning så spelar det ingen roll om man är ensam i bilen eller 4 pers med fullt bagage. Det går inte att se någon skillnad i förbrukning. Bara man har tillräckligt pumpade däck. Någonting som däremot ger en mätbar variation i förbrukningen är hög utetemp plus solsken vs mörker och sval luft. Ac:n går såpass tungt att det märks.
Menar du att mer vikt är helt oväsentligt för förbrukningen då med andra ord, bara man pumpar upp däcken lite? ??:-/
Ja, i stort sett. Luftmotståndet står för den största andelen av energiförbrukningen vid landsvägsfart. Såvida man inte har takbox eller annat på taket är luftmotståndet oförändrat. Den ökade deformationen av däcken kan man motverka med högre tryck. Om det är någon ökning i förbrukning så är den så liten att den är svår att mäta. Det kan bara röra sig om 1-2 cl per mil i så fall.
av Lövet
#236249
Ditt resonemang förutsätter helt konstant fart. Vid varje acceleration krävs större energi för en tyngre bil.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#236255
nickeee3xc skrev:Var igår och kollade in XC60 /Q5 och GLK. Körde nog ingen men kollade noggrant in bilarna. I mitt tycke gör XC60 det bästa intrycket. Den är mest ''bil'' av alla. GLK verkar så ''pensionersaktig'' och Q5 känns som en liten tillplattad bil. Den känns så otroligt kort och sedan sitter man på nåt sätt så högt - ''på bilen'' XC60 såg och kändes absolut bäst av de här tre (snyggast). Köregenskaperna är sedan en sak för sig men Audi och Mercedes har bättre motorer och växellådor...
Det skiljer en (1) hel milimeter i längd mellan Q5 och XC60, 11 mm i bredd och 60 mm i höjd. Det är bara på höjden som skillnaden är markant.

AMS testar XC60 mot X3. XC60 får helt korrekt mycket beröm för sin komfort och säkerhet. X3 vinner dock "duellen" (AMS har ju ett speciellt kärleksförhållande med BMW!) och artikeln avslutas med "Denna jämna match vinns av BMW. Men det hade räckt med en modernare, snålare motor i XC60 för att jämna ut miljöronden och vända på steken."

X3 har en testförbrukning på 0,76 l/mil (+17% mot spec) mot 0,95 l/mil (+27%) för XC60.
Senast redigerad av 1 Tomas L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas L
#236256
andreas_lofgren skrev:Ditt resonemang förutsätter helt konstant fart. Vid varje acceleration krävs större energi för en tyngre bil.
..och att vägen helt saknar upp- och nedförsbackar.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 63

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]