Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#242232
I en extrem högkonjunktur fattar jag att man håller på nyheten med en snålare motor och säljer iväg så många bilar det bara går med gamla motorn då produktionen ändå går på max.

Men som det ser ut just nu borde det väl vara läge att släppa nya snåla D5an så fort det bara går. Man har ju inte bilar i lager utan tillverkar ju bara på beställning, dessutom massor med anställda som går på halvfart och kan ställa om till den nya. Nya motorn är ju inte hemlig heller då den går att beställa.

Nu riskerar man ju bara att folk går och köper audi/bmw istället, jag överväger det i alla fall. Släpper man bara nya D5a kastar jag in en beställning direkt, drar det ut för mycket på tiden kanske det blir en Q5a istället för en XC70/XC60 och det vore ju synd.
Användarvisningsbild
av Guligan
#243414
Micke008 skrev:Det är inte så lustigt som det verkar.
Volvo vill testa produktionen av bilar (S80) med den nya motorn. Sen kan det ju även hitta barnsjukomar då de begränsar motorn till en modell.
Sen vill ju inte Volvo gå ut och säga att de släpper en ny diesel från v20 nästa år, hur många är då intresserade av att beställa en 185hk som drar mer?

Jag har fått info när jag har frågat handlare, dock har det varit info de har fått efterfråga då volvo säkert inte vill slå allt för hårt på trumman, om de gjorde det skulle de inte få sälja så många V70...

Anledningen till att man väljer att tillverka S80 med den motorn är väl för att den är en bil som inte går i så stora volymer. De skulle kunna tillverkat S60 med motorn men då S60 är på väg ut så är det väl inte intressant när den har drygt ett år kvar att leva.
Lite lustigt ändå, Volvo PV är väl inte precis kända för att "smyglansera" nya starkare och snålare motorer...
Användarvisningsbild
av Funk
#244239
Nu har jag inte direkt hängt med i denna tråden , men den nya D5:an är en uppdaterad D5 med bl.a dubbelturbolösning. Den skall visst klara Euro5 kraven med god marginal om man får tro ryktena..
En kollega har lagt beställning på en S80 med nya motorn, leveransdatum var tydligen inte klart, jag återkommer med mer info då jag får någon.

Specarna på Volvocars.se skall vara/ kommer att bli uppdaterade i dagarna enligt den info jag fått.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#244471
Funk skrev:Nu har jag inte direkt hängt med i denna tråden , men den nya D5:an är en uppdaterad D5 med bl.a dubbelturbolösning. Den skall visst klara Euro5 kraven med god marginal om man får tro ryktena..
En kollega har lagt beställning på en S80 med nya motorn, leveransdatum var tydligen inte klart, jag återkommer med mer info då jag får någon.

Specarna på Volvocars.se skall vara/ kommer att bli uppdaterade i dagarna enligt den info jag fått.

/Thomas
VolvoB20 skrev:Hmmm.... känner jag vill summera lite....
Redan 4 oktober blev nya 205an beställingsbar. det är MER än 2 månader sedan
Momentum skrev:Finns att "bygga" på Volvo hemsidan
D5-205 - 323900 kr
För mer än en månad sedan slutade den gammla 185n att tillverkas.
Micke008 skrev:Från Vecka 46 tillverkas inte S80 med 185hk motorn, det ser inte ut som den nya kommer leveras med AWD :shock:
Det verkar inte gå undan på Volvo, nu är det 3 månader sedan man kunder beställa den, och två månader sedan gamla 185 slutade tillverkas.

Ändå kan man inte säga när din kollega ska få sin nya motor ???? :-O)
Användarvisningsbild
av Funk
#244559
Ändå kan man inte säga när din kollega ska få sin nya motor ????
Vi har en lite speciell leveranskanal, den går inte genom någon vanlig ÅF. Det gör att bilarna oftast kommer fortare fram än via de vanliga kanalerna, och även tillåter ändringar i utförande i senare skede än normalt, Nackdelen är att man inte får exakta leveransbesked.
Dock har motorn gått i produktion i Skövde ett tag så den finns i alla fall...

Till saken hör väl också det rådande världsläget, i stort sett ingen beställer nybil, och fabrikerna stänger/säger upp/permitterar vilket troligen gör att det knappt finns några S80 med D5 av nya varianten beställda, och än färre byggda. Ett ovanligt långt juluppehåll gör inte det hela enklare.
Men hursomhelst, jag lovar att återkomma med mer info så snart jag fått kika på/kört bilen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av V9097
#248242
Äntligen får vi bekräftat att det verkligen är en dubbelturbo! :D

Jag hittade info på en Holländsk sida som brukar vara tidiga med att släppa nyheter:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10655
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#248247
V9097 skrev:Äntligen får vi bekräftat att det verkligen är en dubbelturbo! :D

Jag hittade info på en Holländsk sida som brukar vara tidiga med att släppa nyheter:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10655
Intressant att få se bilder. Ser ut som seriell/sekventiell laddiing på bilderna.

"wanneer de nieuwe D5 in de andere modellen leverbaar wordt is nog niet bekend"

Har i pirncip gett upp nu när bytet rycker närmare och närmare, måste nog vänta till sommar/höst innan man skulle kunna få den i AWD-erna, XC60/XC70 och så länge kan jag nog inte dra ut på det.
Användarvisningsbild
av Funk
#248257
Nya D5:an redkordsnål

Volvo Personvagnar introducerar nu en helt ny 2,4-liters dieselfemma i Volvo S80. Den har i princip bara D5-beteckningen och den femcylindriga konfigurationen gemensamt med den förra generationen. Den nya motorn är certifierad enligt Euro5-normen och är betydligt effektivare än föregångaren.

Med högteknologiska lösningar som sekventiell dubbelturbo, keramiska glödstift och piezoelektriska bränslespridare har Volvos tekniker åstadkommit en bränsleförbrukning på rekordlåg nivå för en bil i den här storleksklassen – 6,2 liter/100 km. Koldioxidutsläppen är 164 g/km.

Den låga bränsleförbrukningen i kombination med en uteffekt på 205 hk och ett vridmoment på hela 420 Nm innebär att Volvo S80 med D5-motor gör anspråk på titeln bäst i klassen.

Motorn är till hundra procent Volvoutvecklad.

Prestanda och körkomfort i toppklass
Volvos nya D5-motor har en cylindervolym på 2,4 liter, med kraft och respons när det verkligen behövs. Den ger bästa tänkbara körbarhet och smidighet i alla situationer, inte minst vid stadskörning. Fördelarna är speciellt tydliga vid normal körning med automatisk växellåda. Det kraftiga vridmomentet ger tillsammans med extremt snabba automatväxlingar en mycket hög körkomfort och markant förbättrad bränsleförbrukning.

Prestanda- och körbarhetskraven har lösts med dubbla turboaggregat av olika storlek som löser av varandra och ger ökad kraft inom ett bredare varvtalsområde. Resultatet är alert respons och snabb acceleration i alla hastigheter, med mjuka övergångar in i turboområdet och mellan de båda turboområdena. Kraften ger en beredskap för snabba omkörningar, framförallt i området 80-120 km/t. De mjuka övergångarna ger en mycket sofistikerad körupplevelse.

Avancerad insprutningsteknik med piezoelektriska bränslespridare ger en exakt fördelning av bränslet i förbränningsrummet, med effektiv förbränning och låga emissioner som resultat. Samtidigt bidrar tekniken och den effektiva förbränningen till en behaglig ljudbild som mer påminner om en sexcylindrig bensinmotor. Den har extremt goda värden för ljudkomfort och ljudkaraktär (så kallade NVH-värden – Noise, Vibration, Harshness).

Bränsleförbrukningen lägre än målet
– När projektet startade hade vi som mål att få ned bränsleförbrukningen till 6,4 liter/100 km i Volvo S80, som ändå är en relativt stor bil. Efter hand har vi sett att det går att bli ännu bättre och idag är vi nere på 6,2. Med automatlåda har vi kunnat minska förbrukningen med över 8 procent, från 7,3 till 6,7, vilket är en avsevärd förbättring,.

Den låga bränsleförbrukningen är ett resultat av den avancerade tekniken med bland annat de båda, sekventiellt utnyttjade turboaggregaten som gör att förbrukningen kan minskas inom ett mycket brett varvtals- och momentområde.

Tekniken med dubbla turboaggregat har även gjort det möjligt att uppnå högre nivåer av avgasrecirkulation (EGR) över ett bredare varvtalsområde än tidigare. Därmed utnyttjas de båda turboaggregatens olika karaktäristik optimalt för höga prestanda och låg bränsleförbrukning.

Även insprutningssystemet med piezoelektriska bränslespridare och en högeffektiv bränslepump bidrar till att minska bränsleförbrukningen, genom extremt snabba och exakta insprutningssekvenser och ett högt insprutningstryck som gör förbränningen mycket effektiv.

Låga utsläpp och raka rör
– De tekniska lösningar som bidrar till låg bränsleförbrukning bidrar också till minskad miljöbelastning. Att minska emissioner och partikelutsläpp var ett av baskraven när den nya motorn skulle utvecklas.

Förutom dubbla turboaggregat, piezoelektriska bränslespridare och förbättrad EGR-reglering har den nya D5-motorn försetts med keramiska glödstift, en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper, tack vare extremt snabb uppvärmning. På två sekunder når de en temperatur på 1000 grader Celsius, vilket gör motorn lättstartad och minskar emissionerna. I vissa körsituationer, som på riktigt låga motorvarv, kan de keramiska glödstiften dessutom utnyttjas för att öka temperaturen i cylindrarna och därigenom effektivisera förbränningen.

Den avancerade insprutningstekniken gör det möjligt att tillföra extra bränsle i mycket små steg efter den huvudsakliga insprutningen, så kallad postinsprutning, för att förbränna sotpartiklar i avgaserna.

För att åstadkomma låga partikelvärden måste motorn kunna andas effektivt och lätt. Och här har Volvos tekniker lyckats, tack vare optimerad luftstyrning till cylindrarna.

TEKNIKEN I KORTHET
D5-motorn är helt tillverkad i aluminium. Det ger en låg vikt och goda värmeavledningsegenskaper.

Tvärströmskylning ger en jämn kylning över cylinderlock och motorblock. Det ger en kontrollerad temperatur i hela motorn och bidrar till hög tillförlitlighet och lång livslängd.

De två turboaggregaten är av olika storlek och levererar tillsammans ett mycket högt laddtryck, 1,8 bar, över ett extremt brett varvtalsområde. Det mindre aggregatet utnyttjas framförallt vid lägre varvtal. Det reagerar snabbare än det stora och ger en omedelbar respons vid snabba gaspådrag. Vid högre varv tar det större aggregatet över för att ge kraft vid acceleration i högre hastigheter. Förutom ökade prestanda och minskad bränsleförbrukning gör de dubbla turboaggregaten det möjligt att använda EGR-tekniken effektivare än tidigare.

Genom att öka EGR-kylarens volym och förse den med effektiva kylflänsar har kyleffekten kunnat ökas med hela 25 procent. Det ger de återförda avgaserna väsentligt lägre temperatur och sänker utsläppen av kväveoxider (NOX) till en nivå som väl motsvarar Euro5-kraven. NOX bidrar till bildandet av marknära ozon och är en orsak till övergödning och försurning av mark och vatten. NOX påverkar även våra andningsvägar.

De piezoelektriska bränslespridarna används i kombination med en ytterst effektiv bränslepump av högtryckstyp för att åstadkomma ett mycket högt insprutningstryck, hela 1800 bar. En piezoelektrisk spridare har en responstid som är dubbelt så snabb som en konventionell spridare.
Det gör att den insprutade mängden bränsle kan anpassas ytterst noggrant till varje körsituation, vilket ger en effektiv förbränning, lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp av skadliga ämnen.
En piezoelektrisk spridare kan genom sin snabbhet leverera upp till sju insprutningar under samma arbetscykel. Tack vare snabbheten och det höga bränsletrycket kan piezospridaren ge korta förinsprutningar (pilotinsprutningar) även vid varvtal över 3000 varv/minut, vilket bidrar till att motorn går tyst.
Piezospridaren kan också ge flera extremt korta post-insprutningar, efter huvudinsprutningen. Därmed kan partikelfiltret regenereras även när motorn går på låga varv.

D5-motorn har common rail-insprutning med bränslefördelningsrör i rostfritt stål som är speciellt avpassat för de extremt höga trycken. Insprutningstrycket kan bli så högt som 1800 bar.

Bränslepumpen är en högtryckspump med två pumpelement istället för tre som i den förra D5-generationen. Det gör pumpen mer lättdriven vilket minskar belastningen på komponenterna. En mer lättdriven pump minskar också bränsleförbrukningen.

Keramiska glödstift är en högteknologisk lösning som ger mycket goda startegenskaper. De värms upp extremt snabbt och når 1000 grader Celsius på endast två sekunder vid kallstart. Maximal arbetstemperatur är 1300 grader, vilket är cirka 30 procent högre än med ett konventionellt glödstift. Med de keramiska glödstiften kan motorn startas direkt, utan glödning, ner till en temperatur på minus 30 grader Celsius.

Istället för oljemätsticka får föraren information via informationsdisplayen när det är dags att fylla på olja och hur mycket som behövs.

Motorupphängningen har vidareutvecklats och anpassats till de höga momenten. Den har kompletterats med ett tredje momentstag för att stabilisera motorn vid kraftig acceleration.


/Thomas

Källa Volvocars
av Mattiasa
#248260
Här är en länk till samma text, men med några bilder också....


http://www.automotorsport.se/news/16678 ... d5-diesel/

Nu skulle det vara intressant att få reda på när motorn kommer i de andra modellerna....
Användarvisningsbild
av Tomas L
#248294
VolvoB20 skrev:
V9097 skrev:Äntligen får vi bekräftat att det verkligen är en dubbelturbo! :D

Jag hittade info på en Holländsk sida som brukar vara tidiga med att släppa nyheter:

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10655
Intressant att få se bilder. Ser ut som seriell/sekventiell laddiing på bilderna.

"wanneer de nieuwe D5 in de andere modellen leverbaar wordt is nog niet bekend"

Har i pirncip gett upp nu när bytet rycker närmare och närmare, måste nog vänta till sommar/höst innan man skulle kunna få den i AWD-erna, XC60/XC70 och så länge kan jag nog inte dra ut på det.
Enligt min källa så är det fortfarande produktion v.20 som gäller för XC70, han trodde även på samma datum för XC60. De verkar dessutom ha uppdaterat den holländska artikeln, för ditt citat finns inte längre och nu står det:
Ook de V70 wordt binnenkort met de vernieuwde D5 leverbaar. Vanaf week 24 worden de eerste stationwagons met deze krachtbron geleverd. Aanstaand voorjaar doet ook de nieuwe 2.4D met 175 pk zijn intrede in de XC60 en aangezien 1 september 2009 Euro 5 van kracht wordt, zal ook in de SUV´s de huidige D5 plaatsmaken voor de nieuwe versie.
Google Translate:
Den V70 snart kommer att finnas tillgängliga med den nya D5. Startpris vecka 24, den första vagnen med denna makt kommer. För nästa år kommer den nya 2.4D med 175 hk infördes i XC60 och sedan den 1 september 2009 Euro 5 träder i kraft, kommer också att ha SUV: s nuvarande D5 platsen för den nya versionen.

Skulle nya D5:an bli framflyttad till hösten för XC60 så talar det emot att vi väljer XC60, då blir det nog XC70. Om det blir Volvo.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 32
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]