Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
betterlead:
Jag har sagt det tidigare och säger det igen, din bil måste vara felaktig. Den V70II 2.4D med automat jag kör nu har legat som högst på 0.87, då har det varit 143km/h på motorväg och körning i Stockholm.
Idag när jag körde 123km/h på motorvägen och en del i Göteborg ligger den på 0.71L/mil efter 7 körda mil.
Vad som är riktigt konstigt är hur kusligt exakt färddatorn har varit under de 500 mil jag kört. Exakt rätt varje gång.
Användarvisningsbild
av betterlead
Verksta'n vägrar att röra något innan jag kört minst 500 mil.
Jag ska iväg på en långtripp snart och när jag kommer hem igen vet jag om något positivt hänt med förbrukningen.

Kul förresten att din motor bränner så effektivt. Jag är rejält avis på dig. :wink:
Användarvisningsbild
av betterlead
Litet tillägg. Undrar om inte stadskörningen i Lund är den största boven. Man förflyttar sig ca 3 km på 10-12 min och är sällan uppe i 50 km/h mer än ca 300m.
av Primus
Senaste tankningen... Exakt litern på milen.. :evil: :evil: :evil: . Visst är det helt uppåt väggarna? Nu kommer jag bara delta i denna tråd med "vanliga" inlägg. Att rapportera från vissa tankningar gör mig bara nedstämd.. :wink:

Ska tillägga att jag körde 69,3 mil och det var något mindre motorväg än normalt.Inte stor skillnad i mil men ändå. Det leder till att bilen drar ca. 9,5 vid blandad och mycket lugn körning. Inga problem att komma upp i litern per mil. Och utan svårighet skulle jag kunna ligga på 12l/100 km.. :-O)
Användarvisningsbild
av betterlead
Körde 9 mil idag Lund - söder om Sjöbo, ToR. 6 km motorväg och resten 70 och 90-vägar. Förbrukning äntligen lite vettigare; 0,73/mil. (Enl färddator som hittills varit ok i sina beräkningar. Körde sedan ca 7 km ine i Lund och vips visade färddatorn en stigning till 0,85. (Utan nollställning.) Stadskörning i Lund är nog inte D5:ans melodi. Tror att bilen där drar bortåt 1,4l/mil.

Autobahn imorgon. Spännande.
av JasonCW
betterlead skrev:Ska bli intressant att se om det verkligen blir lägre förbrukning med Eurodiesel. Drar nämligen söderut nästa vecka.
Det är väl tidigare i den här tråden som jag har läst olika påstående om högre energiinnehåll i Europadieseln?

Hur som helst så vill jag här och nu informera er om att många av dessa uppgifter är felaktiga.
Europadieseln har lägre energiinnehåll per kilogram än Svensk MK1 men högre densitet vilket tillsammans under identiska förhållande medför en sänkning av bränsleförbrukningen på 3%.
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... 1_2008.pdf
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
http://www.statoil.se/file_archive/sed/ ... otorer.pdf

Man kan således förvänta sig en sänkt dieselförbrukning nere i Europa, men om 3% verkligen är tillräckligt för att märkas beror på om du klarar av att köra likadant i Europa som här hemma i Sverige. Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.

Om ni inte redan gjort så, skriv på Statoils namninsamling för rättvis beskattning av Europadieseln relativt Svenska MK1 Diesel.
http://www.webropol.com/P.aspx?id=242996&cid=42447063
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
betterlead skrev:Körde 9 mil idag Lund - söder om Sjöbo, ToR. 6 km motorväg och resten 70 och 90-vägar. Förbrukning äntligen lite vettigare; 0,73/mil. (Enl färddator som hittills varit ok i sina beräkningar. Körde sedan ca 7 km ine i Lund och vips visade färddatorn en stigning till 0,85. (Utan nollställning.) Stadskörning i Lund är nog inte D5:ans melodi. Tror att bilen där drar bortåt 1,4l/mil.

Autobahn imorgon. Spännande.
Ni ligger på ungefär samma förbruking som jag, ~0,7 liter/mil motorväg(E4)

Verkligen! Passa på att blåsa ur motorn då :P :wink:

/Kalle
Användarvisningsbild
av betterlead
JasonCW skrev:Högre farter på Autobahn medför ju i sig högre bränsleförbrukning och således riskerar sänkningen av Europadieseln försvinna.
Självklart!
Det blir inte bara Autobahn heller.

Att förbrukningen är klart högre vid ca 120 km/h än 90, vet vi redan, men vad händer i nästa register?
Min Renault Grand Espace dCi var otroligt snål i 160, 170 km/h. Drog i den hastigheten marginellt mer än i 110. Ett riktigt Autobahnlok m a o.
av riha
Liten update.

Har nu avverkat 280 mil med min XC70 D5 AWD.
Sista tanken låg den på 1.12 l/milen, men då hade jag kört 48 av 56 mil med häst o släp.
Så, det tycker jagär en helt klart vetting förbrukning.

Sen jag tankande ligger den just nu på 0,73l/milen, men då har det varit mest 90 väg och 50 i samhälle.

Skall också påpeka att färddatorn slår ytterst lite i beräkningen.

den lånebil som Kave körde med stämde på decilitern enligt honom, i min XC70 så slår det lite grann, men inte mycket.

Exempelvis:
Datorn: 1.06, verklighet: 1.12
Datorn: 0.78, verklighet: 0.795
Datorn 0.83, verklighet: 0.845

Riktigt bra siffror om man jämför med min förra V70 D5, den slog lite mer.
Exempelsiffror tagna från gamla V70:n.

Dator: 0.62, verklighet, 0.66
Dator: 0.54, verklighet: 0.624
Dator: 0.95, verklighet: 1.11
av Amli
Kör du manuell eller automat?
Ska bli intressant att se vad min XC70 D5 med manuell låda kommer ligga på. Det verkar ju som det kan variera ganska mycket :???:
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 56

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]