Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag var faktiskt lite missnöjd med kartuppdateringen.
Det ska väl vara en helt ny version? Eller hur gammal är den senaste egentligen?
Körde mellan Borås och Jönköping med tanken att nu jävlar ska bilen hålla sig på vägen, men icke.
Det tog inte lång tid innan den var ute i "åkern" och körde, inte innan jag kom till Jönköping hittade den
tillbaka till vägen. På vägen tillbaka från Jönköping till Borås var det bättre, men sedan tappade den
precis som min förra version gjorde. Borde inte senaste versionen ha med den "nya (inte så ny längre...)" motorvägen
mellan Göteborg (via borås) till Jönköping?

Kan även säga att min gamla version (från 2012 tror jag) hängde med betydligt bättre när man körde från borås
till Jönköping, den tappade ja, men den återfick vägen relativt fort. Kändes nästan som GPS:en var ute och cyklade
medan jag körde bil.

Men men, kanske nästa version har "nya...." motorvägen
Användarvisningsbild
av apersson850
Senaste versionen brukar vara baserad på kartdata som är ett till två år gammalt.
Sen är det en annan sak att det ibland sker ändringar som aldrig blir uppmärksammade av kartdatatillverkaren. Ofta har de "klagomurar" där man kan rapportera galenskaper.
Som den här.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Min chef har en xc70 2014 den har digitala instrumentet och sensusdelen ser inte ut som i en -12.
Uppdateras den med skivor eller via nedladdning? Lyckas inte hitta det på volvos sida, och tänkte undvika att förvirra honom allt för mycket med att vara osäker.
Den ska på service nu så det kunde varit passande att uppdatera sensus om det var skiv-uppdatering.
Nån som vet?
av andersuw
Stämmer. Tilläggas kan att bilarna i 60-serien fick den nya versionen under modellåret -14, inte vid början av modellåret.
Testade att påbörja en kartnedladdning igen, för nu har jag fått fart på min fiberinstallation. I stället för åtta timmar beräknas det nu gå på 14 minuter att hämta kartuppdateringen. Så nästa gång behöver jag inte vänta så länge... :)
av bolakjr
Någon som gjort uppdateringen som har lust att kolla vilken Bluetooth version ni har?
Jag har inte gjort uppdateringen ännu och har version 5.00.90C

Skickat från min E5823 via Tapatalk
av bolakjr
crstonetto skrev:Hej på er. Jag har en Volvo xc70 2012 och när jag försöker uppdatera kartorna till navigatorn så går det bra i början med att den hittar uppdateringen på displayen och jag klickar mig vidare men i nästa steg frågar den efter en licens kod?!
Skulle inte det vara gratis att uppdatera efter senaste sensus mjukvaran eller kan det vara så att jag har fel version av sensus fastän jag bad verkstaden att lägga in den senast jag gjorde service för ca 1 månad sedan? Hur kan man se vilken sensus version man har?

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Hej, får samma meddelande, betyder det att man inte har senaste Sensus?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Såvitt jag förstod det hela så är det IAM (Integrated Audio Module) som ska uppdateras för att det alls ska vara möjligt att uppdatera kartorna via USB. Förmodligen är USB-uttaget anslutet till IAM (jag vet inte, med verkar troligt). Det är nog DVD också, så data kommer vanligtvis den vägen.
För att den här uppdateringen ska fungera ska sedan även andra programvaror vara uppe på en viss nivå. Annars lirar det inte ihop. Min bil fick ett antal justeringar i mjukvaran, även sådana som inte har ett skvatt med infotainment att göra, i samband med den här uppdateringen som möjliggör inladdning av kartorna via USB.

Förmodligen är ni som får frågan om koden i något slags mellanläge, där kartan kan installeras via USB men koden fortfarande efterfrågas. Jag vet inte om det är så att om man sätter i skivorna i en bil som har denna modifieringen, behöver man inte mata in koden då heller?
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 26

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]