Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var märkligt. Var ute och tog tid på min egen för säkerhets skull och det tog 2 minuter och 45 sekunder efter låsning/larmning innan glödningen upphörde (i såväl positionsljus som skyltbelysning). Detta händer när bilen går i "dvala" ("sleep mode"). Förstår inte varför det skulle ta så mycket längre tid på din än på min. Vi har ju av allt att döma väsentligen "samma" bil (V70 D4 -15 Summum BE Pro).

Enligt det här inlägget skickar CEM så länge den är vaken en svag mätström på de utgångar den matar (däribland positionsljus och skyltbelysning) vilket är vad som får LEDerna att "glöda". Där sägs dock samtidigt att denna ström är så svag att den inte är något att oroa sig för ur batteriurladdningssynpunkt.

Om "sleep mode" berättar VIDA följande:

"When the vehicle sets the communication buses and the control modules in 'sleep mode', power consumption drops. Factors such as whether the vehicle is locked, the alarm is on or off or whether any doors are open affect the rate at which the vehicle will reach standby power consumption. The lowest power consumption is achieved the quickest when the vehicle is locked, the alarm is on and the vehicle's doors are closed."
stabon skrev:Mina tänds även när motorvärmaren går igång, och lyser hela tiden när den går.
Det är helt i linje med förväntningarna. Flera styrenheter, däribland CEM, måste vara vakna när värmaren är igång.
andersuw skrev:Det var märkligt. Var ute och tog tid på min egen för säkerhets skull och det tog 2 minuter och 45 sekunder efter låsning/larmning innan glödningen upphörde (i såväl positionsljus som skyltbelysning). Detta händer när bilen går i "dvala" ("sleep mode"). Förstår inte varför det skulle ta så mycket längre tid på din än på min. Vi har ju av allt att döma väsentligen "samma" bil (V70 D4 -15 Summum BE Pro).

Enligt det här inlägget skickar CEM så länge den är vaken en svag mätström på de utgångar den matar (däribland positionsljus och skyltbelysning) vilket är vad som får LEDerna att "glöda". Där sägs dock samtidigt att denna ström är så svag att den inte är något att oroa sig för ur batteriurladdningssynpunkt.

Om "sleep mode" berättar VIDA följande:

"When the vehicle sets the communication buses and the control modules in 'sleep mode', power consumption drops. Factors such as whether the vehicle is locked, the alarm is on or off or whether any doors are open affect the rate at which the vehicle will reach standby power consumption. The lowest power consumption is achieved the quickest when the vehicle is locked, the alarm is on and the vehicle's doors are closed."
Har du keyless? Kan det påverka om nyckeln är för nära bilen? Kom nämligen på det efter kanske fem minuter och lade nyckeln längre ifrån bilen. Provryckte i förardörren ytterligare några minuter senare för att verifiera att nyckeln var tillräckligt långt från bilen. Kan det påverka också?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ja jag har keyless. Vad jag kollade när jag kom ut till bilen idag var om det började glöda bara därför att jag varit så nära förardörren som jag är när jag öppnar. Men så var det inte. Det började glöda först när jag öppnat dörren. När jag sedan kollade hur lång tid det tog innan glödningen upphörde efter låsning/larmning stod jag alldeles framför bilens front så jag tycker keyless fortfarande borde ha känt att nyckeln var i närheten. När jag tidigare kollat samma sak har jag stått vid skyltbelysningen och där kan ju keylessystemet definitivt känna att nyckeln finns där. Jag skulle kunnat öppna bakluckan från den plats där jag stod. Glödningen upphörde efter ungefär samma tid även då. Så nej, jag tror inte keyless har med saken att göra.

Möjligen skulle provryckning i dörren utan att nyckeln finns på tillräckligt nära håll kunna få CEM att vakna eller förhindra att den går i dvala inom normal tid. Men om den vaknar i det läget är ju lätt för dig att kolla.

Vet du om du har några felkoder? Det skall finnas en funktion som testar om bilen går i "sleep mode" som den borde och sätta felkod om så inte sker. I själva verket handlar det nog om att den mäter att strömförbrukningen i "standby" är normal.
andersuw skrev:Ja jag har keyless. Vad jag kollade när jag kom ut till bilen idag var om det började glöda bara därför att jag varit så nära förardörren som jag är när jag öppnar. Men så var det inte. Det började glöda först när jag öppnat dörren. När jag sedan kollade hur lång tid det tog innan glödningen upphörde efter låsning/larmning stod jag alldeles framför bilens front så jag tycker keyless fortfarande borde ha känt att nyckeln var i närheten. När jag tidigare kollat samma sak har jag stått vid skyltbelysningen och där kan ju keylessystemet definitivt känna att nyckeln finns där. Jag skulle kunnat öppna bakluckan från den plats där jag stod. Glödningen upphörde efter ungefär samma tid även då. Så nej, jag tror inte keyless har med saken att göra.

Möjligen skulle provryckning i dörren utan att nyckeln finns på tillräckligt nära håll kunna få CEM att vakna eller förhindra att den går i dvala inom normal tid. Men om den vaknar i det läget är ju lätt för dig att kolla.

Vet du om du har några felkoder? Det skall finnas en funktion som testar om bilen går i "sleep mode" som den borde och sätta felkod om så inte sker. I själva verket handlar det nog om att den mäter att strömförbrukningen i "standby" är normal.
Jag ska prova igen vid tillfälle, denna gång lägger jag undan nyckeln ordentligt direkt och rör inga handtag så ska vi se om jag eller bilen ger upp först. :-)

Har ingen felkodsläsare, bara en BT-ODB-läsare kopplad till telefonen där jag kör Torque. Detta program kan läsa felkoder men vet inte om det läser ut alla felkoder eller bara ett begränsat antal.
laser2 skrev:Har ingen felkodsläsare, bara en BT-ODB-läsare kopplad till telefonen där jag kör Torque. Detta program kan läsa felkoder men vet inte om det läser ut alla felkoder eller bara ett begränsat antal.
Den läser tyvärr bara en begränsad uppsättning, de som måste kunna läsas med generisk läsare enligt lag och som har med trafiksäkerhet eller miljöhänsyn att göra. Dit hör troligen inte dem som är intressanta i det här sammanhanget.

Funderar också på om tidsinställd värmarstart möjligen skulle kunna göra att systemet inte går i dvala. Men det verkar lite långsökt tycker jag. VoC (vilket jag har) och larm kan uppenbarligen vara insatsberedda utan att förhindra att "dvala" inträder så varför skulle en timer göra det?
andersuw skrev: Den läser tyvärr bara en begränsad uppsättning, de som måste kunna läsas med generisk läsare enligt lag och som har med trafiksäkerhet eller miljöhänsyn att göra. Dit hör troligen inte dem som är intressanta i det här sammanhanget.

Funderar också på om tidsinställd värmarstart möjligen skulle kunna göra att systemet inte går i dvala. Men det verkar lite långsökt tycker jag. VoC (vilket jag har) och larm kan uppenbarligen vara insatsberedda utan att förhindra att "dvala" inträder så varför skulle en timer göra det?
Ok, som jag misstänkte då angående Torque.

Jag hade inte tidsinställd värmarstart aktiverad då jag provade iaf, står i varmgarage. Har inte använt timern ännu på denna bilen, bara VOC för att starta värmaren när så behövs.
Ytterligare en möjlighet skulle kunna vara någon inställning för fördröjning av något slag. På P2-bilarna (V70N m.fl.) låstes ju tankluckan först 10 minuter efter allting annat och det fördröjde "dvalan" på de bilarna. Har inte ens kollat om det finns något liknande på min nya och har plockat bort den fördröjningen på min 02:a. VIDA säger också att inställning för reducerat larm fördröjer "sleep mode". Varför det skulle vara så förstår jag inte men det är vad som påstås.

En annan idé: Har du möjligen din OBD-läsare konstant monterad i OBD-uttaget? I så fall skulle det kunna fördröja "sänggåendet".
andersuw skrev:Ytterligare en möjlighet skulle kunna vara någon inställning för fördröjning av något slag. På P2-bilarna (V70N m.fl.) låstes ju tankluckan först 10 minuter efter allting annat och det fördröjde "dvalan" på de bilarna. Har inte ens kollat om det finns något liknande på min nya och har plockat bort den fördröjningen på min 02:a. VIDA säger också att inställning för reducerat larm fördröjer "sleep mode". Varför det skulle vara så förstår jag inte men det är vad som påstås.

En annan idé: Har du möjligen din OBD-läsare konstant monterad i OBD-uttaget? I så fall skulle det kunna fördröja "sänggåendet".
Provade idag igen och direkt efter att ha parkerat bilen efter en tur och låst med tryck på dörrknappen och lagt nyckeln tillräckligt långt bort är jag säker på att pos.-/park-ljus fram och skyltbelysning slocknade inom 30 sek.
När jag provade igen, genom att bara låsa upp och låsa igen, så slocknade pos.-/park-ljus fram och skyltbelysning bak efter ca 2.30-2.45.
Vid alla tillfällen la jag nyckeln tillräckligt långt bort för att den inte skulle kunna kännas av av bilen.
Noterade även tidigare idag att det räcker att man trycker på låsknappen på bakluckan eller drar i något dörrhandtag så börjar pos.-/park-ljus fram och skyltbelysning att glöda, men bilen låstes inte upp då jag la nyckeln några meter bort.

Har ODB-läsaren konstant monterad, men den verkar som sagt inte påverka. Vet inte vad som var fel då det tog över 10 minuter förra gången...
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 28
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]