Jag köpte min bil häromveckan och visste att det skulle vara Dual xenon och ABL på den så jag blev bara lite förvånad att det satt en ballast lite lustigt monterad i motorrummet men tänkte att det nog måste vara original. Jag trodde alltså att Dual xenon betyder dubbla xenon-ljus, efter att ha läst här vet jag bättre. Bilen jag köpt har alltså fått sitt helljus efterkonverterat, sannolikt 2009-2011 nångång.
Jag kan INGENTING om el i allmänhet och bilel i synnerhet, därför blir jag såklart skrämd av hur bilens elektronik verkar kunna påverkas om man har undermålig/felaktig installation av xenon-ljuset. Jag har letat efter reläer och liknande men på min bil verkar ballasten vara kopplad direkt på originalljusets strömmatning, det går inga extra kablar till batteriet eller liknande vad jag kan se, alla kablar från ballasten går in i lamphuset. Jag har haft isär lamphuset och inget extra finns där heller.
Min fråga är därför: bör jag konvertera tillbaka till halogenljus för att vara på den säkra sidan eller kan man tänka att en installation som funkat sen 2009-11 kommer fortsätta funka även fortsättningsvis utan att elektroniken i bilen tar skada?
Nog bör det i princip bara vara att ta bort ballasterna och använda sig av kontaktdonen i lamphuset och trycka i en halogenlampa igen, om man nu vill vara på den säkra sidan? Att montera ett korrekt och bra nytt xenon-kitt vågar jag inte, jag är för osäker på min egen kunskap. Dessutom använder jag så sällan helljus att jag lika gärna kan ta det lite lugnare vid dålig sikt.
Bild på ballasten (det sitter såklart en på varje sida):

Kör: V70 T6 AWD MY08 - Passion red - Four-C, CWAB, prog. servo, Premium sound, RTI, vent. säten, taklucka etc.