Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Äntligen kom det lite snö hemma så jag trode jag skulle få prova lite med AWD körning. 15cm blötsnö på en halvblöt åker borde vara en utmaning trodde jag. Det var ju som att köra på asfalt, rätt trist....
När man väl fick det att släppa vid svängar grep ju DSTC'n in (trots att den var "reducerad") så det blev rätt moderata ställ.

Får bjuda på två stillbilder....

Bild

Bild

/MArtin
av ChristerN
Ja, äntligen fick vi lite snö.
Var ute på fm för att hitta backar och andra utmaningar där snön låg kvar.
Tyvärr var snösvängen på hugget idag, de har väl väntat på att få komma ut en längre tid så det var ganska många ställen som var ordentligt plogade.
Hittade en brant och vanligtvis ganska svår backe med bara några hjulspår i. -Inga problem.

Testade att lägga mig med ena hjulparet i oplogat område medan det andra var på plogad men ej sandad vägbana. -Inga konstigheter. Bilen gick snällt rakt fram.

Sökte mig till lite med obebodda områden och hittade något som kanske var en parkeringsplats eller ett litet gärde där snön låg utan tidigare märken efter fordon. Rakt fram var det hur okomplicerat som helst. Både från stillastående och med lite fart.
Satsade då på att köra med rätt tvära svängar i ca 30 km/h. Nu började det hända grejer. Lite lätt sladd med bakändan och varningstrianglen till vänster bredvid hastighetsmätaren började blinka och motorn ströps lite men bilen styrde hur fint som helst. Stannade bilen och gick ut för att känna på underlaget till fots. Och liksom när jag testade på blankis för någon vecka sedan blev jag förvånad över hur halt det var! Kom man igenom snölagret med foten var det ordentligt halt, lite så där så man behövde vara på sin vakt när man gick, med snabba, korta steg, så där som man går på skridskobanor utan skridskor på sig.
Imponerande!

Nu känns det som om jag inte behöver testa mer, jag vet att det går betydligt bättre med denna bil än med en vanlig framhjulsdriven (även bakhjulsdriven) bil. Den klarar mer än vad jag brukar utsätta mig för i vanlig trafik. Känns bra att veta.
Det gäller att komma ihåg att bromsarna inte är bättre än på en två-hjulsdriven bil! :o
Användarvisningsbild
av MartinS
Steff 99 skrev:Fina vinterbilder från Västkusten !?
Ja Anders, bilder från åkern framför vårt hus på Tjörn...

För de som tyckte första försöket vas lite lamt i morse (inkl. mig själv) så gav jag mig ut på samma åker nu efter lunchen, mot det hörn av åkern som traditionellt sätt är extra mjukt... Jag ångrade mig efter en stund. 2 plusgrader, 10cm blötsnö och absolut ingen tjäle är inte lätt att övervinna med ett 2-tons ekipage...

Oj, här kom jag visst inte längre.. Stod helt still oavsett fram/back med/utan DSTC. När jag fastande körde jag utan DSTC.
Bild

Efter att jag gått hem och hämtat en spade och grävt undan lite dynga bakom hjulen lyckades jag komma en bit bakåt. Gungande varvat med fullgas och DSTC aktiverat.
Bild

Mer grävande och ytterligare en bit bakåt, samma teknik...
Bild

Till slut var jag lossa, skönt...
Bild

Visst, hjulhusen är skitiga men underredet i övrigt måste väl ha blivit lite tvättat av snön? Bättre markfrigång önskas:)
Bild

Sen var det dags att tvätta bilen, den bidde lite skitig......
Bild

Nu skall jag nog hålla mig på asfalten ett tag.....

/Martin

PS. Det hade varit kul med film men jag vågade inte ens föreslå det för frugan som jag behövt som fotograf. Det DÄR får du lösa själv, sa hon när jag hämtade spaden och bytte till gummistövlar:)
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nästa present till frugan får bli våtdräkt, så hon kan följa med och filma, och sen kan du bara spola av henne med slangen sen. Samtidigt som du tvättar bilen. Se till att stå rätt, mellan frugan och dörren, när du berättar om denna min idé för henne.

Men du har ju helt rätt, i princip. Man måste ta reda på vad som inte går, innan man vet var gränsen går.
Användarvisningsbild
av MartinS
hehe, kanske vore något...

Jag är ändå lite imponerad att det faktiskt gick att ta sig loss utan hjälp med tanke på hur djupt bilen stod i geggan.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Äh, han "glömde" att berätta att hustrun mjuknade och hjälpte till efter ett tag. Och hon kan köra bandtraktor... :lol:
Användarvisningsbild
av LordVader
MartinS skrev:hehe, kanske vore något...

Jag är ändå lite imponerad att det faktiskt gick att ta sig loss utan hjälp med tanke på hur djupt bilen stod i geggan.

/Martin
Trevlig läsning och bra test med fina bilder. Får väl åka till stugan i närheten för att få lite snö, för här i Bergslagen är det fattigt... :-)
av RFL
Fick extraknäcka som bärgare igår när en SAAB sladdat av vägen. Fick ge mig ut på en snötäckt äng och dra loss honom. Hur kul som helst :-)
av basberoende
Säga vad man vill om Volvos awd, men att den skulle driva så satans bra hade jag inte kunnat vänta mig.
När jag köpte min V70n d5 awd så har det visat sig nu i efterhand att awd:n inte funkade, men efter en tur på verkstaden så funkar den och driver något fruktansvärt. Fungerar ju att köra upp för backar som är mer eller mindre blankis!
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 25
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat