Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Angående växellådan så förstod jag som att det bara var ändrade växlingspunkter framförallt. Mer låst converter och lägre varv om man inte gasar så mycket. Eventuellt skulle växlingarna bli snabbare också, om det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedömma.
Så även om man råkar köpa S80 "för tidigt" så kan man säkert be och få nya mjukvaran i efterhand.

Powershift vet jag inget om, tycker det känns konstigt med 2 sorters automatlådor till samma bil. Kanske väljer man helt att gå över till PS framöver. Har inte kört PS själv så jag vet inte vad jag tycker. Är den verkligen mycket bättre? Om man bortser från eventuell bränslebesparing.
Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas 80 skrev:Angående växellådan så förstod jag som att det bara var ändrade växlingspunkter framförallt. Mer låst converter och lägre varv om man inte gasar så mycket. Eventuellt skulle växlingarna bli snabbare också, om det är bra eller dåligt är upp till var och en att bedömma.
Så även om man råkar köpa S80 "för tidigt" så kan man säkert be och få nya mjukvaran i efterhand.

Powershift vet jag inget om, tycker det känns konstigt med 2 sorters automatlådor till samma bil. Kanske väljer man helt att gå över till PS framöver. Har inte kört PS själv så jag vet inte vad jag tycker. Är den verkligen mycket bättre? Om man bortser från eventuell bränslebesparing.
Powershift är (så vitt jag vet) Volvos första försök att göra en dubbelkopplingslåda, så visst kan man undra hur bra de har lyckats. Men annars så kan man undra om powershift egentligen är sämre på någonting än geartronic. En dubbelkopplingslåda växlar snabbare, har inga förluster i en momentomvandlare och går därmed snålare än en traditionell automatlåda, ja t o m än en manuell låda i t ex stadstrafik. Så visst, det mesta talar för att powershift är framtidens automatlåda, men som sagt, det finns säkert utrymme för förbättringar i kommande generationer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:Men annars så kan man undra om powershift egentligen är sämre på någonting än geartronic. En dubbelkopplingslåda växlar snabbare, har inga förluster i en momentomvandlare och går därmed snålare än en traditionell automatlåda, ja t o m än en manuell låda i t ex stadstrafik. Så visst, det mesta talar för att powershift är framtidens automatlåda, men som sagt, det finns säkert utrymme för förbättringar i kommande generationer.
Har provat en del olika dubbekopplingslådor och har märkt följande när konvertern/momentomvandlaren är borta. Du har ju redan tagit upp alla + så jag tar upp några -

-Växlar inte lika silkesmjukt som vissa automater klarar.
Det som många uttyttjar hos automaten är ju momnentomvandlaren i starten/krypköning, tex vid
-Kö-körning
-Körning i terräng
-Körning med släp, tex svår backning

I alla dessa lägen kan ju konverten slira utan att något slits, med dubbelkoppingslåda måste ju kopplingen slira sig fram med värme och slitage som resultat
av JE Jr
Men ärligt talat. Är det inte ganska lätt att snacka med en säljare om denna motor istället för att spekulera och tvivla så hårt? Den har ju tydligen varit beställningsbar väldigt länge. Jag har det inte kontaktat nån, för jag vet precis vad det är för motor det gäller, men ni som undrar kan ju göra det. Om produktionsstart är uppskjuten precis innan den skulle börja pga. ett problem som måste lösas vet jag ej, men det sitter helt säkert 2 turboaggregat på den motor som avses. Någon 205hk en-stegare är det inte frågan om.
av JK24T
Powershift växlar mycket mjukare än den 6-växlade automaten. Sen får vi ju komma ihåg att Audi var först och har massor av erfarenhet. Audis DSG elle S-tronic som den heter sedan -07 har lite egenheter den med, kan bl.a vara lite osmidig vid stop, och den är inte felfri, kräver service efter 6000 mil med ett dyrt oljebyte.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde 15 mil i en VW Touran 140TDI DSG för nått år sedan. Hade lätt valt en riktigt automat istället, trots att den skulle dricka mer då. Innan jag körde den hade jag kört ca 70 mil (i ett sträck) med en VW Touareg V6 TDI. Den kombinationen med diesel + vanlig 6-stegad automat är betydligt trevligare enligt mig.

Förra sommaren tog jag en tur med en VW Golf R32 DSG. I den däremot kändes DSG-lådan helt perfekt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JE Jr skrev:Men ärligt talat. Är det inte ganska lätt att snacka med en säljare om denna motor istället för att spekulera och tvivla så hårt? Den har ju tydligen varit beställningsbar väldigt länge. Jag har det inte kontaktat nån, för jag vet precis vad det är för motor det gäller, men ni som undrar kan ju göra det.
Vad tror du, självklart har jag frågat flera Volvo säjare vad jag skulle få för bil/motor om jag beställde en S80 D5 205 idag.

Och vad tror du de svarar.

-Nada, igen aning alls

-Någon slags optimerad diesel tror jag

Frågar du om den har en eller två turbo så ser de ut som frågetecken i hela nyllet ?:-/
av Micke008
Det är inte så lustigt som det verkar.
Volvo vill testa produktionen av bilar (S80) med den nya motorn. Sen kan det ju även hitta barnsjukomar då de begränsar motorn till en modell.
Sen vill ju inte Volvo gå ut och säga att de släpper en ny diesel från v20 nästa år, hur många är då intresserade av att beställa en 185hk som drar mer?

Jag har fått info när jag har frågat handlare, dock har det varit info de har fått efterfråga då volvo säkert inte vill slå allt för hårt på trumman, om de gjorde det skulle de inte få sälja så många V70...

Anledningen till att man väljer att tillverka S80 med den motorn är väl för att den är en bil som inte går i så stora volymer. De skulle kunna tillverkat S60 med motorn men då S60 är på väg ut så är det väl inte intressant när den har drygt ett år kvar att leva.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 32
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox