Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så om förbrukningen vid typ 100km/h verkar rätt klart högre på 6an i lite uppförslut kanske det inte alls är så vid 120km/h.. Ska testas. :)
Så om förbrukningen vid typ 100km/h verkar rätt klart högre på 6an i lite uppförslut kanske det inte alls är så vid 120km/h.. Ska testas. :)
Förbränningsmotorer har också vanligtvis högre verkningsgrad vid högre varvtal. Men inte så till den grad att det är någon finess att växla ner när det går lätt. Då är det bättre att ha färre insprutningar, alltså färre motorvarv, per kilometer. Men när effektuttaget ökar (uppförsbacke), då kan det mycket väl vara så att den högre verkningsgraden vid högre varvtal ger en större fördel än att ha färre insprutningar per kilometer.

Men några exakta regler för hur man bör köra går inte att formulera. Det beror på för många faktorer.
joel80 skrev:Så om förbrukningen vid typ 100km/h verkar rätt klart högre på 6an i lite uppförslut kanske det inte alls är så vid 120km/h.. Ska testas. :)
Är det 6 vxl i D3? Jag trodde bara D5 hade 6 vxl och D2, D3, D4 5 vxl.
PH
Perra83 skrev:
perhall skrev:
joel80 skrev:Jo så mycket förstår jag, men finns det något som skulle förklara att det blir en betydligt högre förbrukning med högre växel och lägre varv med ca 2200varv kontra 1800varv.. Bilen blir såklart svagare på högre växel.. Men vid vilken belastning blir det sämre för förbrukningen mot för att växla ner. Vad händer i motorn när belastningen är för hård?
Om motorn har för lite vrid vid ett givet varvtal orkar den inte, den drar då mer på högre växel. Finns en hel del exempel på det, du minns väl TV:s test av småbilar 1984 när Nissan Micra drog mer på femman än på fyran:)
PH
Var det Trafikmagasinet som testade?
Teknikens Värld.
perhall skrev:
joel80 skrev:Så om förbrukningen vid typ 100km/h verkar rätt klart högre på 6an i lite uppförslut kanske det inte alls är så vid 120km/h.. Ska testas. :)
Är det 6 vxl i D3? Jag trodde bara D5 hade 6 vxl och D2, D3, D4 5 vxl.
PH
Alla D-modeller har haft 6-växlar sen 2012..
perhall skrev: Är det 6 vxl i D3? Jag trodde bara D5 hade 6 vxl och D2, D3, D4 5 vxl.
PH
Det kan jag ju skriva upp att jag trodde också.. ända tills i förrgår då jag av misstag råkade lägga i 6:an istället för 4:an när jag skulle växla ner.. Hahaha.. :D
Tydligen står det en 6:a på växelspaken också.. Ops!

Jag har dock funderat på om någon brutit sig in i min bil nån natt och bytt växellåda.. för så jävla förvirrad o blind kan väl ingen vara så den missar en 6:e växel i nästan 5 månader.. Hehe.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]