Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var körde du?
Landsväg med lite trafik, motorväg mycket trafik, inne i stan?
M a o under vilka trafik- och omgivningsförhållanden.
En körning kan vara en sak, körning under längre tid och under skiftande förhållanden kan vara en annan sak.

/Bo
bem skrev:En körning kan vara en sak, körning under längre tid och under skiftande förhållanden kan vara en annan sak.
Ungefär som adaptiv farthållare. Det funkar ju och är rätt ballt när man provar systemet, men till vardags med mitt körmönster hade jag föredragit traditionell farthållare iallafall sex dagar i veckan.
bem skrev:Själv är jag på jakt efter en nästan ny V70 och har sett några intressanta objekt men en del har taklucka vilket jag inte alls vill ha och då föll de bilarna bort förstås. Man blir lite nyfiken ändå varför takluckan fått aningens lite comeback i Volvos värld vad det verkar med tanke på att dess nytta är ganska begränsad.
/Bo
Vad är problemet med att det skulle sitta en lucka i taket, tar den på invändig takhöjd eller är du rädd för att den ska börja läcka, ser annars inte problemet med att bara ignorera den?
Hoppsan, jag trodde tråden handlade om "Din Volvos mest onyttiga tillbehör/funtion". Alltså vad man har på SIN nuvarande bil, inte vad som erbjuds i katalogen att utrusta en ny bil med. I annat fall vill jag utnämna Polestaroptimering. Det erbjuds ju så många olika motoralternativ, att det är dumt att köpa en svagare än den man vill ha och sedan "skrämma upp den".
En massa tjafs här om att AC skulle vara onödigt. Bor ni i sibirien eller? Solen börjar ligga på rejält i maj och i alla fall mina bilar blir som växthus då. Så fort det är +10 grader och solsken så behöver man kyla av lite i bilen. Ja, visst, man kan öppna ett fönster, men det blir dragit och inte alls skönt för nacken. Så AC hade jag aldrig avstått ifrån, jag har åkt bil utan och det var inget kul på sommaren.

Taklucka är faktiskt riktigt vettigt. Att köra med luckan öppen de där 3-4 sommardagarna när man önskar att man ägde en cab. Istället för att ha ytterligare en bil med fällbart tak som nästan inte körs så känns taklucka som ett riktigt bra alternativ.

Däremot så finns det lite jag tycker är onödigt. Elfönsterhissar i baksätet är tämligen onödigt, särskilt för mig som åker ensam för det mesta. Fram är vettigt, det är säkrare att bara trycka på en knapp än att börja veva. Och på passagerarsidan är det kanon om man behöver fråga om vägen eller något. Men, men, men, varför i baksätet?

Sedan kan man tycka att bältesvarnaren är onödig, det borde ju vilken idiot som helst förstå att man skall ha bälte på sig. Men nu är det ju så att man inte får några stjärnor i krocktestet om det saknas.

Dimljus har jag aldrig haft och aldrig saknat. Vad skall man med det till?

Egentligen är fjärrlås också en såndär riktigt onödig sak.

Och så måste jag ändå säga regnsensor. Att flytta en spak när det börjar regna är inte så förbaskat svårt.
SvenB skrev:Det erbjuds ju så många olika motoralternativ, att det är dumt att köpa en svagare än den man vill ha och sedan "skrämma upp den".
Fast jag har ju en T6 :wink:

Blev grymt mycket skillnad med Polestar så det är definitivt inte onödigt! 8)
P210 skrev: Vad är problemet med att det skulle sitta en lucka i taket, tar den på invändig takhöjd eller är du rädd för att den ska börja läcka, ser annars inte problemet med att bara ignorera den?
Japp, läckagerisken jag tänker på i första hand.
/Bo
XC90_Executive skrev: Fast jag har ju en T6 :wink:
Okej, då skriver jag så här: Onödigt att ha så bråttom till nästa rödljus. :D
SvenB skrev:
XC90_Executive skrev: Fast jag har ju en T6 :wink:
Okej, då skriver jag så här: Onödigt att ha så bråttom till nästa rödljus. :D
Polestar är nog det BÄSTA tillbehöret på min 2,5FT.
Man kan aldrig ha för bråttom till nästa rödljus. :twisted:
Polestar är långt ifrån onödigt, det blev som en helt ny bil när jag fick in det i min T6:a. Ett at de bästa tillbehören :-)
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 40
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]