Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: Men en BMW 520D ska jämföras med en D5 om något.
Nä inte en 177 hk 2.0D mot en 205 hk D5

Ta 525 204 hk mot D5 205 så är det mera rättvist.
Varför? BMW 520D har numera 184hk men har ändå samma prestanda och förbrukning som en V70 D5 MY11. Jag tror inte ens att 525D finns kvar nu. "Gamla" 525d slår nya D5 på alla punkter.

205 hk är inte samma som 184 hk. Hur kan du säga att det är samma prestanda?

För övrigt står det 177 hk på BMWs hemsida på 520D Touring för 368.000 kr.
VolvoB20 skrev:

Jag kollar på den nya modellen. Ta en titt till på BMWs hemsida...

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... index.html

D5 gör 0-100 enligt Vovlo på 8.2 och BMW enligt dem på 8.3. Skiljer inte så mycket enligt mig i alla fall.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
XC90_Executive skrev:Volvos senaste siffror är väldigt nära verkligheten. Sen finns det säkert bilar som avviker både uppåt och neråt.

Såg den milötrimmade versionen av 320D på tysk tv - 0,72l/mil i deras förbrukningstest. Ganska långt från 0,41l/mil som BMW uppger.
Hela denna tråd är ett bevis på att även Volvos siffror inte stämmer så bra med verkligheten. Ditt exempel håller jag med om är extremt även om det är bankörning dom gjort :-O) :wink: .
Men jag tror faktiskt varken Volvo eller BMW är värre än någon annan biltillverkare på just denna punkt, tyvärr. Kanske läge att göra om cykeln? Det känns nästan som många tillverkar optimerar sina bilar för att få bra resultat här och som sedan stämmer ganska dåligt med verklig körning.
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:Volvos senaste siffror är väldigt nära verkligheten. Sen finns det säkert bilar som avviker både uppåt och neråt.

Såg den milötrimmade versionen av 320D på tysk tv - 0,72l/mil i deras förbrukningstest. Ganska långt från 0,41l/mil som BMW uppger.
Hela denna tråd är ett bevis på att även Volvos siffror inte stämmer så bra med verkligheten. Ditt exempel håller jag med om är extremt även om det är bankörning dom gjort :-O) :wink: .
Men jag tror faktiskt varken Volvo eller BMW är värre än någon annan biltillverkare på just denna punkt, tyvärr. Kanske läge att göra om cykeln? Det känns nästan som många tillverkar optimerar sina bilar för att få bra resultat här och som sedan stämmer ganska dåligt med verklig körning.
Det kanske skulle behövas någon form av statlig eller EU-baserad kontrollfunktion, för det är ju faktiskt lite av ett bedrägeri som biltillverkarna håller på med!
Det är lite som att sälja en TV, påstå att den drar lite ström, och för att den ska dra så lite ström så måste man ställa ner alla bildreglagen i botten för att få den låga förbrukningen, men med resultatet att man inte kan se något på TV:n.
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:

Jag kollar på den nya modellen. Ta en titt till på BMWs hemsida...

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/5se ... index.html

D5 gör 0-100 enligt Vovlo på 8.2 och BMW enligt dem på 8.3. Skiljer inte så mycket enligt mig i alla fall.

Man jämför knappast motorer genom att rakt av kolla på 0-100 prestanda.. :-O)
Idag har tillverkarna så god koll på sina tillverkningsprocesser att vi kan vara helt säkra på att effekten är i trakterna av den utlovade, sen väljer vissa tillverkare (Audi/VAG) att konsekvent underdriva sina effektangivelser.. och då blir jämförelser missgivande redan där.

Volvon är framhjulsdriven, eventuellt med momentbegränsning på de lägsta växlarna vilket gör sitt. I övrigt spelar utväxling en stor roll när det gäller 0-100 tider, når man 100 på 2an? Om inte kan man direkt lägga på 1s 0-100.
Kollar man på elasticitetsdata säger BMW att 525d sedan gör 80-120 på 6.3s i 4an. BSR har mätt upp en V70 D5 80-120 till 5.3s i 3an, skillnaden mot 4an ligger nog på lite mer än en sekund. Då ska man inte glömma att 525d har högre vrid än D5 vilket också spelar in.

Jag ser inte varför man inte skulle jämföra 525d med D5. Även om man jämför med 520d gör D5 knappast bort sig.
Svårt att jämföra förbrukning med andra då många faktorer spelar in. Mina egna erfarenheter vid körning med våra bilar talar dock sitt tydliga språk. De senaste 4,5 åren har vi köpt tre nya BMW (bensinsexor) och fem nya Volvo (V70N 170hk, C30 2,0d, 2 ggr V70II 2,5FT samt V70II 2,4d). Dessutom har vi haft en V70II 2,0F som lånebil i drygt 1000 mil. Totalt ca 27k mil.

Vid vår typ av körning (primärt landsväg på körkortsgränsen) så har samtliga BMW:s och bensin-Volvosarna legat ungefär på sin blandade norm-förbrukning. Volvodieslarna har dock legat ca 10-20 % över den blandade normen. Känner flera som upplever att det är lättare att köra på normförbrukningen med bensinbilar. Detta är dock kollegor och vänner som ligger mycket ute på vägarna, kanske är det annorlunda i stan.

Mvh
Arese
viktore skrev:
Volvon är framhjulsdriven, eventuellt med momentbegränsning på de lägsta växlarna vilket gör sitt. I övrigt spelar utväxling en stor roll när det gäller 0-100 tider, når man 100 på 2an? Om inte kan man direkt lägga på 1s 0-100.
Låter helt otroligt att någon av bilarna klarar 100 km/h på tvåan... Finns det någon dieselbils som klarar detta?

0-100 är en bra värdemätare på en bils prestanda.

Mvh
Arese
Arese skrev:
viktore skrev:
Låter helt otroligt att någon av bilarna klarar 100 km/h på tvåan... Finns det någon dieselbils som klarar detta?

Mvh
Arese
Det var mest en generell poäng, som du säger så gör de flesta dieslarna inte 100 i 2an. Men det finns säkerligen de som gör det, med tanke på att både däckdimensioner och dieslarnas register blivit större med tiden. Därför blir det ju genast en stor skillnad om man skulle jämföra 0-100 tid för en diesel som gör 100 i 2an och en som måste få i 3an för att komma dit.

Jag skulle vilja påstå att 0-100 är en värdelös prestandaparameter. Just pga utväxling, ev. momentbegränsningar och förarpåverkan.
Att däremot ligga med 3an i 80 och stämpla skulle tillochmed fruntimmer klara av.
Senast redigerad av 1 viktore, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 35
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]