Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:Ok, finns det någon Volvodiesel med mer än 205 hk?
Det är gamla 2,4D på filmen. Dvs den gamla motorgenerationen. Nya D5 med dubbelturbo är en helt annan grej, plus att den automatlådan som sitter i nya dieseln jobbar mycket, mycket bättre!
av Arese
XC90_Executive skrev: Heico, som går att köpa hos alla Volvoåf i t.ex Tyskland (med alla garantier) har gjort en mjukvara till nya D5. Då ger den 230hk/460Nm. En tysk tidning provade en S80 D5 aut Heico = 0-100 på 7,6s

XC60 D5 awd aut ska göra 0-100 på 7,8s och 80-120 (på femman) på 4,0s. Låter rätt bra tycker jag! XC70 T6 Heico gör 80-120 (på femman) på 4,1s....
Är du helt säker på dessa tider?

De låter helt upp i det blå om du frågar mig! 80-120 på 4 sek på femman?

Letade upp tyska ams Testjahrbuch 2009 för lite referenser;

330d med 245 hk och 520 Nm gör samma prestation på 6,6 sek och då väger den ett halvt ton mindre.... V70 T6 gjorde 80-120 maxacc på optimal växel på 4,9 sek..... De mätte även upp V70II D5 185 hk till maxacc 6,8 sek och på femman 10,1 sek.... En Porsche Cayenne GTS med 405 hk och 500 Nm gjorde samma prestation maxacc optimal växel på 4,2 sek. :D

Dags att öva upp det kritiska tänkandet lite 8) ?

Mvh
Arese
av Arese
XC90_Executive skrev:
Det är gamla 2,4D på filmen. Dvs den gamla motorgenerationen. Nya D5 med dubbelturbo är en helt annan grej, plus att den automatlådan som sitter i nya dieseln jobbar mycket, mycket bättre!
Ok, om den gamla 205 hk gör 0-100 på 8,8 med aut vad gör då den nya med tubbelturbo? 205 hk är väl 205 hk även om man kanske har breddat registret med hjälp av dubbelturbon?

Mvh
Arese
av AndS
Arese skrev:
XC90_Executive skrev:
Ok, om den gamla 205 hk gör 0-100 på 8,8 med aut vad gör då den nya med tubbelturbo? 205 hk är väl 205 hk även om man kanske har breddat registret med hjälp av dubbelturbon?

Mvh
Arese
Men hör ni, inte är det väl därför vi vill åka dieselkärror och ni hittar alla data på Volvocars; nya D5 dubbelturbo gör det på 8,7s, dvs svindlande 0,1 sekund snabbare eller på den manuella 8,2s och 0,2s snabbare :D
Mina gamla tävlingsbilar hade jag ingen aning om exakt olika prestanda siffror, mera än att de fungerade i praktiken och att jag kunde hänga i tävlingarna. Är väl ungefär som för oss här på forumet att en uppgradering ska ge oss någor positivt i praktiken och det gör Polestar uppgradering. Jag skulle vilja säga att kraften räcker till i området 1500-3000 varv.
av Arese
AndS skrev:
Arese skrev:
XC90_Executive skrev:
Men hör ni, inte är det väl därför vi vill åka dieselkärror och ni hittar alla data på Volvocars; nya D5 dubbelturbo gör det på 8,7s, dvs svindlande 0,1 sekund snabbare eller på den manuella 8,2s och 0,2s snabbare :D
Mina gamla tävlingsbilar hade jag ingen aning om exakt olika prestanda siffror, mera än att de fungerade i praktiken och att jag kunde hänga i tävlingarna. Är väl ungefär som för oss här på forumet att en uppgradering ska ge oss någor positivt i praktiken och det gör Polestar uppgradering. Jag skulle vilja säga att kraften räcker till i området 1500-3000 varv.
Hehe, nä 0,1 sek skillnad lär du ju inte känna i den sk praktiken heller :D

Kör man mycket landsväg är det dock gott att ha mycket kräm till hands för omkörningar, därför är det intressant att jämföra tider mellan olika bilar.

Mvh
Arese
av CalleV70
Arese; jag tycker du är snabb med att rätta men det blir lite för mycket sönderskrivning av fakta. Du verkar mer intresserad av att försvara dina åsikter än att ta fram verklig fakta. När han/hon (”len”) "rättar" dig, så slätar du över med lite allmänna formuleringar vad som är rätt. Det mesta "rätta" har ju redan len skrivit, så det känns onödigt med att skriva om det.
Sedan pratar du något eget påhittat ”medeleffekt”. Jag hajar vad len skrev men för inte in otekniska begrepp. Eller visa någon motortillverkare som redovisar medeleffekt.
”Kraftmoment” !! Men sluta, acceptera fysiken. Skriv inte om du inte kan det hela. ”Ej effekt utan kraft” har du skrivit. Nu väntar även jag på vad du menar?
Vidare är kraft, moment och varvtal i förhållande till varandra. Detta skriver du men jag är intresserad om du vet hur? Ge ett exempel hur du tar fram moment för motorn med 185 hk vid 4000 varv.
/len skrev att momentet på bakhjulen är det man vill åt, så det behöver du inte upprepa)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.
Hur tänkte du nu ??? pumpar man ut 250 hk till hjulen istället för 200 hk ger inte långsammare acc ?:-/
Jo, eftersom att på fyran kanske du har en utväxling låt säga 3.5 (slutväxel 3.5 och 4:ans utväxling 1.00). Effekten är 250 hk vid 5000 varv, dvs ett vridmoment om 351 Nm.

Drivhjulsmomentet blir då

281* 3.5 = 1229 Nm

Åker vi på tvåan i en bil som ger 200 hk vid 5000 varv, vrid 281 Nm med utväxlingen för 2:ans växel 3.5 * 2.5 = 8.75. Detta ger

281 * 8.75 = 2459 Nm.

Lätt att förstå att det är avgörande att välja rätt växel, tex vid omkörningar.

Mvh
Arese
Det där var en massa mubo jumbo som inte hade något alls med frågan att göra......
Arese skrev:200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.
Om du ligger på 4:an och accar fullgas och motorn ger 250 hk så ger det ett visst acc.... eller hur.

Om du då i stället slänger i 2:an och motoreffekten droppar ned till 200 hk så kommer accet inte att öka utan att minska !!!

Annars jämför ni ju äppeln och päron igen, klart som bilen accar bättre från 0-50km/h på ettan än från 250-300km/h på sexan :-O) men vad har det med saken att göra? Vridmomentet är ju ointressant, det gäller bara att välja den växel som gör att motorn får rätt varv för att utveckla max effekt.
av Arese
CalleV70 skrev:Arese; jag tycker du är snabb med att rätta men det blir lite för mycket sönderskrivning av fakta. Du verkar mer intresserad av att försvara dina åsikter än att ta fram verklig fakta. När han/hon (”len”) "rättar" dig, så slätar du över med lite allmänna formuleringar vad som är rätt. Det mesta "rätta" har ju redan len skrivit, så det känns onödigt med att skriva om det.
Sedan pratar du något eget påhittat ”medeleffekt”. Jag hajar vad len skrev men för inte in otekniska begrepp. Eller visa någon motortillverkare som redovisar medeleffekt.
”Kraftmoment” !! Men sluta, acceptera fysiken. Skriv inte om du inte kan det hela. ”Ej effekt utan kraft” har du skrivit. Nu väntar även jag på vad du menar?
Vidare är kraft, moment och varvtal i förhållande till varandra. Detta skriver du men jag är intresserad om du vet hur? Ge ett exempel hur du tar fram moment för motorn med 185 hk vid 4000 varv.
/len skrev att momentet på bakhjulen är det man vill åt, så det behöver du inte upprepa)
Plättlätt; 185 hk vid 4000 varv motsvarar 325 Nm i motorn. Men där gör den ju ingen nytta - det måste växlas ut till hjulen. Med en utväxling 1:3 (fyran) så ger det 975 Nm på hjulen minus förluster..
'
Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:
CalleV70 skrev:Arese; jag tycker du är snabb med att rätta men det blir lite för mycket sönderskrivning av fakta. Du verkar mer intresserad av att försvara dina åsikter än att ta fram verklig fakta. När han/hon (”len”) "rättar" dig, så slätar du över med lite allmänna formuleringar vad som är rätt. Det mesta "rätta" har ju redan len skrivit, så det känns onödigt med att skriva om det.
Plättlätt; 185 hk vid 4000 varv motsvarar 325 Nm i motorn. Men där gör den ju ingen nytta - det måste växlas ut till hjulen. Med en utväxling 1:3 (fyran) så ger det 975 Nm på hjulen minus förluster..
'
Mvh
Arese
Arese, fortfarande är momentet på bakhjulen ointressant för accet. Detta eftersom effekten kommer vara beoende av moment multiplicerat med rotationshastighet. Det som är intressant är effekten du får ut till bakhjulen som kan omvandlas till rörelseenergi d.v.s acc.
av CalleV70
Arese: "Plättlätt; 185 hk vid 4000 varv motsvarar 325 Nm i motorn. Men där gör den ju ingen nytta - det måste växlas ut till hjulen. Med en utväxling 1:3 (fyran) så ger det 975 Nm på hjulen minus förluster.."
Uträkning tack. Eller har du läst i tabell?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 24

Att fartspärren ligger på 89 eller 90 […]

Nä jag har inte tittat mer på det, jag […]

XC60 2026 pureläge

Även modeller med "stora" batteriet[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart