Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förtydligande: Om man kör riktigt försiktigt går lock-up funktionen i vid 16-1700 varv och vi kraftigare acc lite senare.
Det varierar en del beroende på hur man kör. Vet inte om det är normalt. Jag upplever en bättre harmoni mellan motorns vridmoment och växlingstidpunkter nu mot innan i allafall.
Hmmm... när jag började klaga här på min automat så höll i princip ingen med, nu tycks många ha insett vilket skräp det är.
Jag vidhåller fortvarande att den 6-växlade GT-lådan är den sämsta automaten jag har kört på 20år komfortmässigt. Jag kan inte förstå varför inte VP gör något åt problemet.
Min S80 3.2 är nu på väg ut och en V50 T5 manuell på väg in, så jag blir av med min ryckande gunghäst.
Mats K skrev:Förtydligande: Om man kör riktigt försiktigt går lock-up funktionen i vid 16-1700 varv och vi kraftigare acc lite senare.
Det varierar en del beroende på hur man kör. Vet inte om det är normalt. Jag upplever en bättre harmoni mellan motorns vridmoment och växlingstidpunkter nu mot innan i allafall.
Ok, tack för förtydligandet. Jag lyckades ju köra nästan 150 mil (0.45 l/m) på en tank med min V70N 6vxl, då låg jag mest i 90 (rätt bra medelfart alltså) vilken är strax över 1500 rpm. Har försökt mig på liknande med geartronic men man är helt chanslös, först måste man ligga lite snabbare för att få geartronicen att vara i lock-up, och så fort man går ner lite i fart för en 70-sträcka eller liknande tappar geartronicen lock-upen.

Det var det jag hade hoppats man fixat i nya ECM mjukvaran ??:-/
VolvoB20 skrev:
Mats K skrev:Förtydligande: Om man kör riktigt försiktigt går lock-up funktionen i vid 16-1700 varv och vi kraftigare acc lite senare.
Ok, tack för förtydligandet. Jag lyckades ju köra nästan 150 mil (0.45 l/m) på en tank med min V70N 6vxl, då låg jag mest i 90 (rätt bra medelfart alltså) vilken är strax över 1500 rpm. Har försökt mig på liknande med geartronic men man är helt chanslös, först måste man ligga lite snabbare för att få geartronicen att vara i lock-up, och så fort man går ner lite i fart för en 70-sträcka eller liknande tappar geartronicen lock-upen.

Det var det jag hade hoppats man fixat i nya ECM mjukvaran ??:-/
Vi får väl hoppas på att de snart kommer med en uppdaterad mjukvara, en speciell till växellådan.
Jag lämnade in min xc70 d5 automat -08 igen idag eftersom förbrukningen gick upp efter den senaste motoruppgraderingen. Förklaringen till att förbrukningen gått upp var att förra gången uppgraderade de bara växellådan men idag skulle de uppgradera motorn också. Mao finns det separata uppgraderingar till TCM och ECM (motor och växellåda). Jag meddelar när jag har hunnit lägga några mil med den nya mjukvaran hur förbrukningen påverkades.
Vit_XC70 skrev:Jag lämnade in min xc70 d5 automat -08 igen idag eftersom förbrukningen gick upp efter den senaste motoruppgraderingen. Förklaringen till att förbrukningen gått upp var att förra gången uppgraderade de bara växellådan men idag skulle de uppgradera motorn också. Mao finns det separata uppgraderingar till TCM och ECM (motor och växellåda). Jag meddelar när jag har hunnit lägga några mil med den nya mjukvaran hur förbrukningen påverkades.
Har du möjligen koderna på de mjukvaruversioner du fått nedladdade?
Som jag skrev i en anna tråd:
-08 innan chassinr 18002 uppdateras, senare chassinummer är uppdaterade vid leverans. Auktoriserad verkstad kör väl en elektronikcheck automatiskt? För flera uppdateringar har gjorts utan min vetskap ( dvs = bra)
Vit_XC70 skrev:Jag lämnade in min xc70 d5 automat -08 igen idag eftersom förbrukningen gick upp efter den senaste motoruppgraderingen. Förklaringen till att förbrukningen gått upp var att förra gången uppgraderade de bara växellådan men idag skulle de uppgradera motorn också. Mao finns det separata uppgraderingar till TCM och ECM (motor och växellåda). Jag meddelar när jag har hunnit lägga några mil med den nya mjukvaran hur förbrukningen påverkades.
Har du hunnit lägga några mil ännu och något resultat att komma med? Är även intresserad av denna mjukvaruuppdatering jag med :wink:
Nu är jag tillbaka efter lite långkörning och skidåkning. Det visade sig på verkstaden inte riktigt hade koll på läget. När jag hämtade bilen så framkom det, vilket har konstaterats tidigare, att det inte finns någon motoruppgradering till AWD-bilar. Min följdfråga var ju då vad de har tänkt sig att göra åt förbrukningen på min bil. Svaret var att förbrukning på över 1 lit/mil blandad körning var normalt och att det får man räkna med om man har en XC70.

Betterlead: Jag ska ta fram koden på mjukvaran som de uppgraderade min växellåda med.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]