Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
andreas 80 skrev:Skulle kunna tro att det kommer till V50 om något år.
Är det inte prat om att en "ny" V50 kommer 2010?

Är osäker på om den uppfyller Euro5 idag... är det inte svenska miljönormen 2005PM den klarar, och därmed får man en skattelättnad från staten pga. låga partikelutsläpp.
Tror man försöker ligga ganska nära kraven för att kunna spara bränsle.
Vad jag har fått förklarat för mig så är det under uppstart som mest miljöfarliga ämnen släpps ut. Ska man minska på dem måste man få katalysatorn att "tända" så fort som möjligt vilket ger att man ökar bränslet en stund vilket slår ganska hårt på cykeln när man tar fram förbrukningen.

From. slutet av 2009, måste dock alla nya bilar klara euro5.
Enligt denna artikel...

http://www.automotorsport.se/news/15954 ... inom-kort/

...så är det 2011 som gäller för Euro 5-kravet på nya bilar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ok fick läsa på lite extra. 2011 gäller visst befintliga modeller, kommer det en ny modell så är det 2009 som gäller.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jo jag vet, Det står i V50 broschyren att D5 uppfyller Euro 5 (2011) redan nu. På min ordersedel står det fortfarande 2005PM så jag hoppas nu att den reg besiktigas som en Euro 5.
Någon Ny V50 har det inte talats om så det lär nog dröja. S60 är väl den bilen som ligger härnäst?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JE Jr skrev:Men det sitter 2 turboaggregat på denna motor, punkt.
Varför kommer ingen mera info från Volvo vad det är för motor man byggt, den har ju snart varit beställningbar i en månad. Börjar tvivla starkt på att det är en dubbelturbo som är 205 hk.

Fick nyligen kontakt med en utvecklare på Volvo som jobbat med en "dubbelturbo" med extern partner, nu är den motorn är nu död och nedlagd pga penningbrist och ev försäljning av Volvo. Den dubbelturbon var dock en sportdiesel på mer än 205 hk.

Körde man verkligen flera dubbelturboprojekt parallelt?
av ZupiCo
VolvoB20 skrev:
Varför kommer ingen mera info från Volvo vad det är för motor man byggt, den har ju snart varit beställningbar i en månad. Börjar tvivla starkt på att det är en dubbelturbo som är 205 hk.

Fick nyligen kontakt med en utvecklare på Volvo som jobbat med en "dubbelturbo" med extern partner, nu är den motorn är nu död och nedlagd pga penningbrist och ev försäljning av Volvo. Den dubbelturbon var dock en sportdiesel på mer än 205 hk.

Jag kan bekräfta att det sitter dubbelturbo på nya spisen, jobbar i Skövdefabriken och har sett med egna ögon när de slänger på den. :P

Dina andra funderingar kan jag dock inte svara på, tycker också det är märkligt att de inte flaggar mer för denna motor.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jodå dubbelturbo blir det. Har suttit i en provbil utrustad med det.
Och det är den S80 som kommer nu. Men nån "sportdiesel" är det ju inte tyvärr.

Men det känns ju inte som precis rätt tidpunkt att lansera en starkare diesel i dessa miljötider som det är i sverige.
Kan säkert vara lite därför + att man kanske vill invänta tills fler modeller får den motorn nästa år.
av perhall
Tidigare har det varit vanligt att man hållit på nya, färdiga produkter för att ha lite nytt att komma med kontinuerligt (t ex tog det drygt två år mellan 760 och 740!!!). Men att göra så nu känns helt fel, framför allt för märken som Volvo... vare sig det ska säljas eller inte bör man visa upp allt man har och kan...
Per
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hmmm.... känner jag vill summera lite....
Redan 4 oktober blev nya 205an beställingsbar. det är MER än 2 månader sedan
Momentum skrev:Finns att "bygga" på Volvo hemsidan
D5-205 - 323900 kr
För mer än en månad sedan slutade den gammla 185n att tillverkas.
Micke008 skrev:Från Vecka 46 tillverkas inte S80 med 185hk motorn, det ser inte ut som den nya kommer leveras med AWD :shock:
ZupiCo skrev:
VolvoB20 skrev:

Jag kan bekräfta att det sitter dubbelturbo på nya spisen, jobbar i Skövdefabriken och har sett med egna ögon när de slänger på den. :P
andreas 80 skrev:Jodå dubbelturbo blir det. Har suttit i en provbil utrustad med det.
Om allt detta stämmer så borde det ju levererats flera S80 dubbelturbo 205 till kunder redan nu för beställingstider är ju knappast långa lägre.

Varför finns det inte ett ett enda inlägg, en enda kommentar, en enda review i hela världen eller på hela WWW om den nya motorn???

Visst har ni sett den i skövde med twinturbo, visst har ni provkört den i provbil. Men det hade min "kontakt" också, han har kört den massor i test. Men enligt honom är den stoppad percis nu och 205an man beställer är en uppgraderad D5 singelturbo.

Hoppad det är fel och att man hade flera twinturbo på gång och den kommer snart.
av Amli
VolvoB20 skrev: Varför finns det inte ett ett enda inlägg, en enda kommentar, en enda review i hela världen eller på hela WWW om den nya motorn???

Visst har ni sett den i skövde med twinturbo, visst har ni provkört den i provbil. Men det hade min "kontakt" också, han har kört den massor i test. Men enligt honom är den stoppad percis nu och 205an man beställer är en uppgraderad D5 singelturbo.

Hoppad det är fel och att man hade flera twinturbo på gång och den kommer snart.
Just detta har jag oxå funderat på. Inte en enda artikel om provkörning eller någonting. Väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Från AMS 17/11: http://www.automotorsport.se/news/16239 ... rar-i-s80/
Volvos nya toppdiesel debuterar i S80

Våra tyska vänner på auto motor & sport har fått fler uppgifter om den nya dubbelturbodieseln, som debuterar i S80. Effekten blir 205 hk, 420 Nm och den drar inte mer än 6,2 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 164 g/km.

Vi väntat i över två veckor på att Volvo Personvagnar ska släppa mer information om sin nya toppdiesel, men det har hittills gått trögt. Men nu har i alla fall våra kolleger på tyska auto motor und sport fått några fler uppgifter.
Enligt kollegerna ska den nya dieseln grundas på samma motorfamilj som D5 och 2,4D, men vara omarbetad på en mängd punkter för att båda höja effekten, få ner förbrukningen men också se till att motorn klarar de kommande Euro 5-kraven för avgasrening.

Dubbla turboaggregat står för laddningen och toppeffekten anges till 205 hk och 420 Nm, uppgifter som läckte ut för några veckor sedan. Förbrukningen i S80 anges till 6,2 l/100 km med manuell låda och 6,7 l/100 km med automatlådan. Koldioxidutsläppet med manuell låda är 164 g/km. Toppfarten anges till 230 km/ med automaten och 225 km/h med den sexväxlade, manuella lådan.

Motorn har gått att beställa på den svenska hemsidan under några veckor och stämmer prisuppgifterna där hamnar den nya toppdieseln 6.000 kronor över D5-motorn med 185 hk. Till nästa år kommer en annan godbit till den här dieselmotorn, liksom fler motoralternativ: dubbelkopplingslådan Powershift. Det innebär att förbrukningen med växlingsautomatiken snarare sjunker i praktiken, jämfört med den manuella lådan.
Äntligen powershift! XC60 med nya D5:an och powershift kan bli en riktigt tuff utmaning för Q5... :)

AMS 20/10: http://www.automotorsport.se/news/15954 ... inom-kort/
För de som ska beställa en S80 kan det dock vara värt att vänta ytterligare en månad då man i vecka 49 ska sätta in en förbättrad automatlåda i produktion.
...hur blev det med den uppgraderade [geartronic] automatlådan!?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 32

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]