Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hm.. här kryper jag tillbaka och skäms lite. Som vissa av er sett så måste jag revidera mina förbrukningsuppgifter.. :oops: :-)) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=94630

Så, igår lyckades jag komma ner på 4.7l/100km på en resa mellan Stockholm - Västerås.
Och idag hamnade jag på 5.2l/100km mellan Örebro och Gävle, trots en regenerering som drog upp förbrukningen ganska rejält under ca 4 mil.

Nu blir förbrukning vid pump intressant närmsta månaderna. :) Se om den här nya kunskapen ger lite.. haha.. Här jagar man cl med däcktryck och slipstreams.. men missar en rätt uppenbar besparare. :D Pinsamt...

Det jag direkt reagerat på är dock att i uppförsbackar på motorväg drar förbrukningen iväg lite mer än tidigare.. Men i nedförsbackar och på flack mark är det en skaplig skillnad åt andra hållet.
Ungefär så ja.. Men vad menar du?
Jag tycker själv att det verkar dra mer i uppförsbackar.. Samma sak har jag tidigare upplevt om jag ligger och kör på 5:an i ca 60km/h och det kommer uppförsbackar.. Då drar det mer än om jag legat i 4:an.

Hur kommer det sig att förbrukningen blir högre? Borde inte bara farten minska.. Går den fett så det skjuter ut en massa oförbrukat bränsle i sånna fall?
Skulle vara ganska intressant att få en jämförelse av förbrukningen du haft hittills, och hur det blir när du använder 6an, om du varit snabb hade du kunnat säga att det var enbart därför du inte använt 6an hittills :)
Men seriöst så tycker jag att det är intressant med den jämförelsen, det har varit uppe i några trådar hur mycket skillnad det faktiskt gör med varvtal, nu finns ju chansen med riktiga värden mätta vid pump. Även om yttre förhållanden spelar stor roll så borde du kunna få en klar tendens om du har mycket statistik för någon sträcka du brukar köra.
Jo, precis.. Så fort jag samlat tillräckligt med "ny data" ska jag göra en liten jämförelse och redovisa. :D
joel80 skrev:Ungefär så ja.. Men vad menar du?
Jag tycker själv att det verkar dra mer i uppförsbackar.. Samma sak har jag tidigare upplevt om jag ligger och kör på 5:an i ca 60km/h och det kommer uppförsbackar.. Då drar det mer än om jag legat i 4:an.

Hur kommer det sig att förbrukningen blir högre? Borde inte bara farten minska.. Går den fett så det skjuter ut en massa oförbrukat bränsle i sånna fall?
Jag menar följande:
Det drar, självklart, mer i uppförsbackar.
Om det är plant eller svagt utför sjunker förbrukningen avsevärt vid lägre varv.
Är det uppför kanske inte alls.
Lutar det kraftigt uppför kan du lika gärna köra på femman med halvgas som på sexan med helgas.
PH
Jo så mycket förstår jag, men finns det något som skulle förklara att det blir en betydligt högre förbrukning med högre växel och lägre varv med ca 2200varv kontra 1800varv.. Bilen blir såklart svagare på högre växel.. Men vid vilken belastning blir det sämre för förbrukningen mot för att växla ner. Vad händer i motorn när belastningen är för hård?
En parentes ang luftmotstånd:

Infällda backspeglar gjorde att Honda var först med att passera 300 km/tim med en serietillverkad motorcykel för många år sedan. Med dem utfällda nåddes aldrig just 300. Sen kom ju Suzuki med Hayabusa som klarade 300+ med backspeglar som de bör sitta. Och nu finns det en hel hög med hojar som kan köras i 300 men ändå ha möjlighet att se bakåt. Varför man nu skulle vilja titta bakåt i 300 km/ tim. Det finns liksom ingen anledning till det... :)
joel80 skrev:Jo så mycket förstår jag, men finns det något som skulle förklara att det blir en betydligt högre förbrukning med högre växel och lägre varv med ca 2200varv kontra 1800varv.. Bilen blir såklart svagare på högre växel.. Men vid vilken belastning blir det sämre för förbrukningen mot för att växla ner. Vad händer i motorn när belastningen är för hård?
Om motorn har för lite vrid vid ett givet varvtal orkar den inte, den drar då mer på högre växel. Finns en hel del exempel på det, du minns väl TV:s test av småbilar 1984 när Nissan Micra drog mer på femman än på fyran:)
PH
perhall skrev:
joel80 skrev:Jo så mycket förstår jag, men finns det något som skulle förklara att det blir en betydligt högre förbrukning med högre växel och lägre varv med ca 2200varv kontra 1800varv.. Bilen blir såklart svagare på högre växel.. Men vid vilken belastning blir det sämre för förbrukningen mot för att växla ner. Vad händer i motorn när belastningen är för hård?
Om motorn har för lite vrid vid ett givet varvtal orkar den inte, den drar då mer på högre växel. Finns en hel del exempel på det, du minns väl TV:s test av småbilar 1984 när Nissan Micra drog mer på femman än på fyran:)
PH
Var det Trafikmagasinet som testade?
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]