stefant2 skrev:Har AWD med Gen5 verkligen blivit SÅ dåligt? Eller, ni som provat, tror ni det bara är Gen4-ägare som märker något och det blir stor skillnad mot FWD hursomhelst?
Jag har ju kört både FWD, GEN 5 och GEN 4.
Ett försök till nyanserat svar från min sida skulle vara att Gen5 AWD är ju oändligt mycket bättre än FWD om man ska uppför en brant backe, det är ju inte på samma planet. Istället för att du har två hjul som driver och två hjul som bara släpar med och bromsar i det lösa underlaget på en FWD så har du ju 4 hjul som puttar på och inget som bromsar alls. Du kommer att komma uppför backar du inte skulle drömt om att ta med din FWD.
Däremot är det inte alls lika vasst som Gen 4. På Gen 4 gick i princip aldrig antispinn in för mig, AWDn var ju extremt snabb på att skicka över kraften bak, det drev direkt. När man går från Gen4 -> Gen5 så märker man ju att systemet inte hänger med och det hinner slira lite fram innan baken kopplas in och det börjar skjuta fart. Det blir lätt slirmärken här och där när man har tungt släp bakom och det är lite slipprigt underlag, Det fanns inte på kartan med Gen4. Visst, är det grymt brant/halt så kan ju den lite långsamma inkopplingen avgöra om man kommer upp/igång, men det är ju först när det börjar närma sig gränserna för vad som är möjligt överhuvudtaget.
Det är ändå överlägset FWD.
Hoppas det verkade vettigt....
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.