Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Märkligt att man inte kallar den 4E eller något likande då, så att en nyare version (Gen5) trots allt blir bättre på det som dess främsta syfte är.

/Martin
Maccie skrev:Start i brant och hal garageuppfart. Dra igång ett släp/husvagn på besvärligt underlag. Dra upp en båt på en hal ramp. Starta igång från att bilen blivit insnöad i parkeringsluckan.
VolvoB20 skrev:Starten är ju inte allt, vad händer vi en moddsträng eller isfläck. Då får ju DSTC gå in istället innan bakaxeln hinner in.....
Ja vad ska man annars ha AWD till? Har numera så brant uppfart att på vintern får jag parkera på vägen ibland med min V70d2.4...och släp på vintern är bara att glömma. Funderade därför på att "uppgradera" till en XC70 D4 AWD DE när leasingen går ut, men det lär inte hända nu. Tänker inte betala för någon "status-AWD" utan funktion. (Inte minst för att man känner sig som en idiot bredvid kompisens Outback med en XC70 AWD som gräver ned sig med framhjulen.)

Har AWD med Gen5 verkligen blivit SÅ dåligt? Eller, ni som provat, tror ni det bara är Gen4-ägare som märker något och det blir stor skillnad mot FWD hursomhelst?
stefant2 skrev:Har AWD med Gen5 verkligen blivit SÅ dåligt? Eller, ni som provat, tror ni det bara är Gen4-ägare som märker något och det blir stor skillnad mot FWD hursomhelst?
Jag har ju kört både FWD, GEN 5 och GEN 4.

Ett försök till nyanserat svar från min sida skulle vara att Gen5 AWD är ju oändligt mycket bättre än FWD om man ska uppför en brant backe, det är ju inte på samma planet. Istället för att du har två hjul som driver och två hjul som bara släpar med och bromsar i det lösa underlaget på en FWD så har du ju 4 hjul som puttar på och inget som bromsar alls. Du kommer att komma uppför backar du inte skulle drömt om att ta med din FWD.

Däremot är det inte alls lika vasst som Gen 4. På Gen 4 gick i princip aldrig antispinn in för mig, AWDn var ju extremt snabb på att skicka över kraften bak, det drev direkt. När man går från Gen4 -> Gen5 så märker man ju att systemet inte hänger med och det hinner slira lite fram innan baken kopplas in och det börjar skjuta fart. Det blir lätt slirmärken här och där när man har tungt släp bakom och det är lite slipprigt underlag, Det fanns inte på kartan med Gen4. Visst, är det grymt brant/halt så kan ju den lite långsamma inkopplingen avgöra om man kommer upp/igång, men det är ju först när det börjar närma sig gränserna för vad som är möjligt överhuvudtaget.

Det är ändå överlägset FWD.

Hoppas det verkade vettigt....
Tack för svaret! Bör funka för mig ändå. Då ska jag överväga XC70 D4 AWD DE även om det känns surt att den är "nerfad" jämfört med 2012. Även om DE-erbjudandet är bra lär väl slutvärderingen bli sämre om alla med "riktiga" fyrhjulsbehov börjar köpa andra bilar istället.
Steff 99 skrev:Frågan är intressant, Volvo är inte ensamma att introducera gen 5 på Haldexen .
Detta borde vara samma problem på samtliga andra märken som använder Haldexen till sina AWD varianter, någon som vet om det är samma "problem" med VW Passat
Saken är att de flesta VAG med Haldex, iaf de som har lite offroad ambitioner, har en Off-road knapp. Troligen ställer den om Haldexen mellan de två lägen som B20 hänvisat till. Hade Volvo en liknande knapp eller nyttjade HDC till det mer konkret och uttalat vore det en kompromiss. Man skulle förstås vilja att den då direkt låser kopplingen så mycket den kan.

Personligen tycker jag det här är ett riktigt lågvattenmärke ur alla aspekter. I stället för att fortsätta förfina och förbättra funktionen hos bilarna för att kunna matcha de ledande tillverkarna så tar man ett stort steg bakåt och visar att man inte ens har ambitionen att konkurrera med de bästa. Redan försämringen från MY10 till MY11B var irriterande och det här är ju pinsamt.

En till spekulation är att Volvo inte är stor nog för att kunna påverka Haldex (Borg-Warner). VAG är en mycket större kund och deras krav väger troligen tyngre än Volvos. VW positionerar sig under Audi, BMW och MB och har inte ambitionen att konkurrera med dem. Om de dessutom kan "dra med sig" Volvo ner får de ytterligare en positiv sidoeffekt. Volvo har att välja på att byta AWD leverantör eller utveckla själv, inget som de har råd med. Mycket talar för att VAG ligger bakom Gen5 till stor del, de var först med den (from MY12) och de ställde krav på sänkta kostnader. Volvo har dock en lite kraftigare variant av kopplingen som tål fler Nm än VAGs variant. Konsekvensen är att Volvos XC-bilar klarar att lägga 90% av kraften bak medan VAG inte klarar mer än 70%.
thalas skrev:
StringerBell skrev:Bild

Där snackar vi förutsättningar för framkomlighet.

Kan ni bilmodellen?
Kan det vara en Toyota? En Land Cruiser kanske?
MB Geländewagen. Jag tror det är den enda personbil där man kan låsa på alla tre axlarna.

Ursäkta, stickspåret
StringerBell skrev:
thalas skrev:
StringerBell skrev:[bild]

Där snackar vi förutsättningar för framkomlighet.

Kan ni bilmodellen?
Kan det vara en Toyota? En Land Cruiser kanske?
MB Geländewagen. Jag tror det är den enda personbil där man kan låsa på alla tre axlarna.

Ursäkta, stickspåret
Inte så långt ifrån alltså ;)
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 130

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]