Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
ztaffans skrev: Jaha, då bör han ha en 3,0 TDI för att den ska vara snabbare i alla fall om han kör diesel. För vi jämför väl bilar i samma storleksklass (alltså A6 Avant).
(...)
V70 och A6 spelar inte i samma division när det gäller priset om man tex vill ha en A6 som motsvarar en Summum utrustad V70 och dessutom en 3,0TDI (för 8,2 sek är för långsamt till 100) lär prislappen hamna en bra bit över 500 000 kr :-O) .
Yes, han har en 3,0TDI Quattro. Han va inne på att köpa en ny med samma motor, men jag föreslog V70II istället.

Jag vet inte exakt hans prisklass, men jag tror att hans nuvarande gick på en bit över 600K då han beställde den. Så jag tror inte att priset är jätteviktigt. Men V70:n är ju klart billigare med samma utrustning, vilket han såg som ett plus.

Missförstå mig inte, jag tycker att 8,2 sekunder är alldeles tillräckligt (min gör ju det på 9,9s...). Men vissa vill ju att det ska gå undan. Framför allt Audiförare :wink:
Användarvisningsbild
av len
Arese skrev:
len skrev:Nå, vi ska inte för djup i detta. Det som är resultatet av acc är effekten från motorn växlas ut genom drivlinan och ger ett vridmoment på drivhjulen. Kan läsas i några länkar. Tänk att när du drar en fastrostad mutter, utövar du stort moment men ingen effekt! Momentet är en faktor av effekten i en motor. En maskin med enormt vridmoment i lågt varvtal, är ångmaskinen, men den ger ganska dålig effekt och acc.
Detta med att sträva efter vågrät linje på effektkurva vid växlingarna, beror som en sa på växellådan. Om den har variationer, måste varvtalet anpassas för varje växel.
Detta med varvstopp på bensinaren stämmer. Men det beror ju vad leverantören vill ge dig för egenskaper. Dieseln har normalt inte varvstoppet så nära toppeffekten, varför ofta svagare dieselmotorer har bättre acc typ 70-120 km/h än effektstarkare bensinare.
Edit: Detta med växlingspunkterna får ju racerstjärnarna tips om med signallampor på displayen.
Vad bra, då verkar det som att vi är hyfsat överrens; medeleffekt är det viktiga för att ge högt drivhjulsmoment på given växel. Utväxlingen är också avgörande, tack! 200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.

Däremot angående accet mellan 70-120 så är det ju som vanligt avhängigt medeleffekten du kan uppbåda men hjälp av växellådan i detta hastighetsintervall.

Med risk för att vara lite tjatig så kan du dock som du själv skriver utöva kraft (Nm) utan att utöva effekt. Däremot kan du inte utöva effekt (Kw) utan kraft.

Mvh
Arese
Nja, det är inte så enkelt. Och det är omöjligt för mig att överför års studier och arbete på några rader i en tråd.
Enhet för Kraft är Newton (N). Moment är en storhet när en kraft verkar på en punkt, och ger Newton meter (Nm) . Så du blandar bort begreppen när du skriver att utöva kraft (Nm)… Kraft (N) och moment (Nm) är inte samma sak!

Sedan förstår jag inte vad du menar ” du kan inte utöva effekt (kW) utan kraft”.
Och detta ”medeleffekten” är inte heller riktigt. Man strävar (säg F1) att utnyttja motorn för bästa acc. Sedan anpassar man drivlinan efter detta. Men full effekt strävar dom efter nästan hela tiden dom gasar
Så motorn är avgörande, inte utväxlingen. Den kommer efteråt ( Säg, slö maskin kan inte bli dragster med bra utväxling). ”Medeleffekt” är inget begrepp, då effekten är olika beroende på varvet och växellådan.

Men låt oss inte haka upp oss på detta. Det intrssanta är som några är inne på, vill jag komma snabbast till 100, eller vill jag fräsa iväg bäst 80 till 120 knutar??
Jag har beställt en bil med nya D5 (plus awd och aut). Leverans långt in på nästa år tyvärr, men då finns det Polestaruppgradering att välja. Det kommer ge nya D5 med dubbelturbo en rejäl knuff trots en förmodad blygsam ökning av hk/nm.

Heico, som går att köpa hos alla Volvoåf i t.ex Tyskland (med alla garantier) har gjort en mjukvara till nya D5. Då ger den 230hk/460Nm. En tysk tidning provade en S80 D5 aut Heico = 0-100 på 7,6s

XC60 D5 awd aut ska göra 0-100 på 7,8s och 80-120 (på femman) på 4,0s. Låter rätt bra tycker jag! XC70 T6 Heico gör 80-120 (på femman) på 4,1s....
av XCThord
XC90_Executive skrev:Jag har beställt en bil med nya D5 (plus awd och aut). Leverans långt in på nästa år tyvärr, men då finns det Polestaruppgradering att välja. Det kommer ge nya D5 med dubbelturbo en rejäl knuff trots en förmodad blygsam ökning av hk/nm.

Heico, som går att köpa hos alla Volvoåf i t.ex Tyskland (med alla garantier) har gjort en mjukvara till nya D5. Då ger den 230hk/460Nm. En tysk tidning provade en S80 D5 aut Heico = 0-100 på 7,6s

XC60 D5 awd aut ska göra 0-100 på 7,8s och 80-120 (på femman) på 4,0s. Låter rätt bra tycker jag! XC70 T6 Heico gör 80-120 (på femman) på 4,1s....
Låter inte helt fel :D

När får du din XC60?
av XCThord
XC90_Executive skrev:
XCThord skrev:När får du din XC60?
Förhoppningsvis innan sommaren 2010...

Man kan ju undra var dom extra produktionsplatserna har tagit vägen :roll:
:shock:

Tveksam på om jag hade orkat vänta så lång tid på en ny bil... Fast du lider ju inte direkt nu i din S80 V8 heller kan jag tänka mig, och den som väntar på nåt gott väntar ju aldrig för länge :)
av viktore
Arese skrev:
XC90_Executive skrev:
Arese skrev:Ps. Tusan vad trött den Polestaroptimerade 2,4d var i videon - vad ger den för effekt?

Trött?!

0-100 på ca 8s trots en mjuk start. Det kalla jag knappast slött...

Den bör ha 205hk/450Nm.
Med normal felvisning snarare 9 sek. Det tycker jag inte är snabbt för Volvos "dieselvärsting".

Mvh
Arese
205hk
Stor och förhållandevis tung bil
Automatlåda som stjäl effekt och inte växlar F1-snabbt
3-växlingar innan 100-strecket

Och vad förväntar du dig? :-O)
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev:200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.
Hur tänkte du nu ??? pumpar man ut 250 hk till hjulen istället för 200 hk ger inte långsammare acc ?:-/
Jo, eftersom att på fyran kanske du har en utväxling låt säga 3.5 (slutväxel 3.5 och 4:ans utväxling 1.00). Effekten är 250 hk vid 5000 varv, dvs ett vridmoment om 351 Nm.

Drivhjulsmomentet blir då

281* 3.5 = 1229 Nm

Åker vi på tvåan i en bil som ger 200 hk vid 5000 varv, vrid 281 Nm med utväxlingen för 2:ans växel 3.5 * 2.5 = 8.75. Detta ger

281 * 8.75 = 2459 Nm.

Lätt att förstå att det är avgörande att välja rätt växel, tex vid omkörningar.

Mvh
Arese
av Arese
VolvoB20 skrev:
Arese skrev: Med normal felvisning snarare 9 sek. Det tycker jag inte är snabbt för Volvos "dieselvärsting".
Detta är ju inte volvos dieselvärsting, det är volvos ekonomidiesel som snåltrimmats och har en turbo mindre. Dessutom är det automaten som är oceaner långsammare än den manuella.

Och uppepå detta så är automaten inte om-flashad så den växlar efter 2.4Ds karakeristik när den är strypt d.v.s INNAN den blev polestar optimerad.

2,4D är ju svårt strypt och det har man satt växlingspunkteran efter, trimmar man motorn måste ju växlingspunktern flyttas upp för att du ska kunna plocka ut den nya effekten vilken inte gjort här.

Ni jämför ju verkligen äpplen och päron här :-O)
Ok, finns det någon Volvodiesel med mer än 205 hk?

Mvh
Arese
av Arese
len skrev:
Arese skrev:
len skrev:Nå, vi ska inte för djup i detta. Det som är resultatet av acc är effekten från motorn växlas ut genom drivlinan och ger ett vridmoment på drivhjulen. Kan läsas i några länkar. Tänk att när du drar en fastrostad mutter, utövar du stort moment men ingen effekt! Momentet är en faktor av effekten i en motor. En maskin med enormt vridmoment i lågt varvtal, är ångmaskinen, men den ger ganska dålig effekt och acc.
Detta med att sträva efter vågrät linje på effektkurva vid växlingarna, beror som en sa på växellådan. Om den har variationer, måste varvtalet anpassas för varje växel.
Detta med varvstopp på bensinaren stämmer. Men det beror ju vad leverantören vill ge dig för egenskaper. Dieseln har normalt inte varvstoppet så nära toppeffekten, varför ofta svagare dieselmotorer har bättre acc typ 70-120 km/h än effektstarkare bensinare.
Edit: Detta med växlingspunkterna får ju racerstjärnarna tips om med signallampor på displayen.
Vad bra, då verkar det som att vi är hyfsat överrens; medeleffekt är det viktiga för att ge högt drivhjulsmoment på given växel. Utväxlingen är också avgörande, tack! 200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.

Däremot angående accet mellan 70-120 så är det ju som vanligt avhängigt medeleffekten du kan uppbåda men hjälp av växellådan i detta hastighetsintervall.

Med risk för att vara lite tjatig så kan du dock som du själv skriver utöva kraft (Nm) utan att utöva effekt. Däremot kan du inte utöva effekt (Kw) utan kraft.

Mvh
Arese
Nja, det är inte så enkelt. Och det är omöjligt för mig att överför års studier och arbete på några rader i en tråd.
Enhet för Kraft är Newton (N). Moment är en storhet när en kraft verkar på en punkt, och ger Newton meter (Nm) . Så du blandar bort begreppen när du skriver att utöva kraft (Nm)… Kraft (N) och moment (Nm) är inte samma sak!

Sedan förstår jag inte vad du menar ” du kan inte utöva effekt (kW) utan kraft”.
Och detta ”medeleffekten” är inte heller riktigt. Man strävar (säg F1) att utnyttja motorn för bästa acc. Sedan anpassar man drivlinan efter detta. Men full effekt strävar dom efter nästan hela tiden dom gasar
Så motorn är avgörande, inte utväxlingen. Den kommer efteråt ( Säg, slö maskin kan inte bli dragster med bra utväxling). ”Medeleffekt” är inget begrepp, då effekten är olika beroende på varvet och växellådan.

Men låt oss inte haka upp oss på detta. Det intrssanta är som några är inne på, vill jag komma snabbast till 100, eller vill jag fräsa iväg bäst 80 till 120 knutar??
Hehe, försökte att vara lite pedagogisk och populärvetenskaplig - kanske inte gick så bra inatt efter korpenfesten :D Kraft som verkar på en punkt ger kraft(vrid-)moment - det är rätt.

Det som driver bilen är kraften på drivhjulen. Kraften på drivhjulen genereras av drivhjulsmomentet. Min poäng är att högst drivhjulsmoment ger bäst acceleration. Men vridmomentet i motorn är inte samma sak som vridmomentet på drivhjulen. 200 Nm i motorn kan ju ger mer drivhjulsvrid än 400 Nm i motorn, detta såklart pga växellådan. Effekt är ju vrid gånger varvtal så växlar du om varvtalet så ändras vridmomentet. Effekten är dock alltid densamma före och efter växellådan. Därför är effekt intressantare att titta på än vridmoment i motorn.

För högsta möjliga drivhjulsmoment vill man ju har största möjliga utväxlingsförhållande och högt vridmoment i motorn. Det är därför av avgörande betydelse att kunna ta ut höga varvtal för att kunna köra med låg utväxling (jfr F1).

Eftersom de flesta bilar (inkl F1) har fasta steg i sin utväxling så kommer motorn att få arbeta i ett intervall vid acceleration. Därför använder vi begreppet medeleffekt. Annorlunda om utväxlingen är steglös, då kan man ligga på effektmax hela tiden. Vill man vara snabbast 0-100 eller från 80-120 gäller således samma regel:

Välj den växel som gör att medeleffekten blir så hög som möjligt i det givna hastighetsintervallet!

Mvh
Arese
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 24

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]