Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nordan skrev:Var på service med min V70N 2.4D aut MY07. Det gick inte att ladda den nya programvaran.
Men snälla, kolla vilken forumdel du läser och skriver i. V70II är en helt annan bil än V70N och annan mjukvara gäller säkert för din.
Mats K skrev:Den nya "bränslebesparande" programvaran till D5 med automat verkar ha funnits ett tag men alla verkstäder har nog inte koll på detta.
Lämnade in min xc 70 i dag för koll av lådan, som slirar i växlingsögonblicket + att lock-up funktionen fungerar dåligt.
De kommer att köra in den nya programvaran men varnar samtidigt för att det kan bli mer "brum" pga att växlingspunkterna ändras, växlar tidigare.
Vi får väl se i eftermiddag......

MK
Jag följer upp mina egna inlägg...
Senaste beskedet jag fick (och som någon annan på forumet också redan fått) är att någon bränslebesparande ,ny programvara, till XC 70 D5 aut-08 finns det inte.
När jag hade bilen på verkstad förra veckan så provkörde mekanikern bilen och jag fick det bekräftat att det är något fel på växellådan(och inte på mig). Den slirar mycket mellan uppväxlingarna och lock -up funktionen fungerar inte. Nästan som "Rem Johan" på sin tid!!! (Utvecklingen har verkligen gått framåt)
Nu skall bilen in för kontroll av växellådsoljan i slutet på veckan. Sen får vi se......................

MK.
Jaha, växellådasoljan kontrollerad avseende förekomst av glykol!
Det fanns ingen glykol i oljan.
Programvaran till motor resp växellådsstyrning är enl senaste utgåva så nästa steg blir att byta växellåda enl Volvo PV Gbg.
Det kommer att ske om några veckor så man får slira vidare med "Rem Johan" ett tag till.

XC90_ Executive: Jo, det stämmer. Det skedde redan hösten 2007. Ecotrim.

/MK
XC90_Executive skrev:
Mats K skrev:XC90_ Executive: Jo, det stämmer. Det skedde redan hösten 2007. Ecotrim.
Säg inte det till verkstan bara, för då får du nog problem att få lådan bytt på garantin! :wink:
De borde ju kolla detta så de kan neka garanti kan man tycka. Frågan är om de inte standardmässigt kollar av datorn och ser detta.
Precis detta gör att jag aldrig skulle trimma en bil med garanti.
Jag fick min XC70 D5 automat -08 uppgraderad med ny programvara för en dryg vecka sedan. Efter uppgraderingen växlar den mer harmoniskt när motor och växellåda är varma men med kall växellåda slirar den mer än någonsin. Slirandet gör att snittförbrukningen har gått upp sedan jag gjorde uppgraderingen. Nu får jag får inte ner bilen under 1 l/milen i snitt på färddatorn (mot tidigare 0,92). När allt är varmt känns det dock som om bilen går lite snålare.

Den växlar fortfarande upp till högsta möjliga växel lite väl sent så jag lägger nästan alltid i 6:an manuelt.
Växellådan utbytt och nu är det en helt annan bil. Plötsligt finns det en harmoni mellan motor och växellåda som jag inte upplevt tidigare. :D
Jag misstänker att det varit fel på lådan från första kilometern men att den gradvis blivit sämre och sämre. :evil:
Det finns ingen som helst tendens till slirning mellan växlarna och lock-up i 6:an går i vid 18-1900 varv.
Nu har jag inte mätt förbrukningen mer än via färddatorn och den har alldrig visat så låg medelförbrukning tidigare, 6,8l/mil vid 55mil motorväg-landsväg.

Så Ni som tycker att växellådan beter sig konstigt kan det löna sig att klaga. Bilen var ju helt klart körbar innan bytet men ,som sagt, nu är det en helt annan bil.

MK
Mats K skrev:Det finns ingen som helst tendens till slirning mellan växlarna och lock-up i 6:an går i vid 18-1900 varv.
Jag tycker det är katastrof, har lämnat min manuella bil nu och har kört lite olika Geartronic bilar.

1800-1900 rpm gör ju att man måste "brassa på av bara satan" för att få i lock-upen och ned förbrukningen.

Körde 60 mil med motorvägsfart +moms på hastigheten och det slutade på 0.61 , skitbra då lock-upen ligger i hela tiden.

Men slår man av på farten under 1800-1900 rpm så släpper ju lock-upen och förbrukningen drar iväg, hjälper ju inte att desperat rycka i växelspaken och växla manuell och tvinga bilen kvar på 6an, converten slirar ju satan och förbrukningen rusar.

När jag körde min manulla 6vxl höll jag mig ofta under 1800-1900 vilket är nästan motovägsfart och det gick skitsnålt, varför kan inte lock-upen gå i mycket tidigare ?:-/ Då hade ju automatarna gått lika snålt som de manuella.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]