Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Håller med om att detta måste bli en riktigt hybrid, en D5 som drar lite bensin borde då också kunna köras på E85. Måste vara bilvärldens svar på vad bredbandsleverantörerna kallar tripelplay. :lol:
av dali
jiha skrev:Dali: Ser att du kör en Subaru 2.0D, är själv på gång att att byta tjänstebil och tycker att det låter otroligt bra med 5,6l /mil vid blandad och konstant 4x4-drift. Är du nöjd med bränsle förbrukningen eller är det glädjesiffror? Hur mycker ligger skatten på? (tänkte på att det är ju ganska låga co2)
Det är ganska nära sanningen i alla fall, senaste tankningen hade bilen dragit 0.59 l/mil. Jag pendlar 12 mil per dag, ca 8 mil i 115, ca 3 mil i 100 och resten 50-70. Bilen passerar 1000 mil denna vecka.

Skatten är jag lite osäker på, har för mig att den ligger på ca 3.500 kr/år.
Användarvisningsbild
av Guligan
När S80 D5 205 finns som demo hos handlarna så tjoa till, för den vill jag prova!!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev:
~Kalle~ skrev:En kommentar från http://www.automotorsport.se ang Nya D5an

Insänd av: Kenny
Info
Denna motor kommer inte komma ner i XC60 förrän i mars, fråga mig inte varför. Det ska göras runt 1000 S80 med den nya motorn innan den hittar ned i V70 strax innan nyår. Apropå förbrukningen har de tagit i i överkant. Det snålaste som någon på Volvo kört ligger enligt färddatorn på 0,39 blandad körning, 20% motorväg, 30% stad och 50 % landsväg. Har själv provat denna och har trots mycket entusiastisk körning kommit ned i 0,53 med manuell låda. Dock kommer väl ams köra som dårar som vanligt och sedan gnälla på bensinförbrukningen. För BMW kör ju inte alls sina tester med en motor i rigg utan generator och liknande bortkopplat, host, host. De flesta i Sverige kör faktiskt så snålt som möjlig med tanke på nuvarande tider och bensinpriser.

Det låter ju lovande: 0,39l/mil
Det låter ju bra, 0,39 l/mil i bensinförbrukning på nya D5:an. Dags att byta pump m a o... :wink:
Börjar bli lite orolig.

Att den hittar ned i V70 vid nyår beror väl på att den ska ner i V70 FWD bara. Sen kommer den i XC60 till mars då XC60 släpps med FWD. Dvs den nya motrorn kommer aldrig med AWDn.

Detta för att Volvo har fått tok-dår-pippi på att det enda som är viktigt nu är att få ner förbrukningen och därför inte vågar släppa motorn med AWD för att få ännnu lägre siffor .... :-O)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Vad jag hört så skall D5 205 finnas tillsammans med AWD till våren.
Medans 2.4D 175 eller vad den hamnar på är tänkt till FWD.

/Andreas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas 80 skrev:Vad jag hört så skall D5 205 finnas tillsammans med AWD till våren.
Medans 2.4D 175 eller vad den hamnar på är tänkt till FWD.

/Andreas
Stämmmer ju inte med att man droppade AWD och gick över till FWD när man stoppade i 205an i S80an. Om det nu skulle vara 175 hk som skulle vara ämnad för FWDn
av Amli
Vore märkligt om inte D5 205 släpptes även till AWD modellerna under MY10.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det är bara tillfälligt att D5 finns med endast FWD, varför man gjort så vet jag inte.
Men att AWD kommer till nästa år, det vet jag.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Inga planer på att få ner den motorn i V50an ? Nu har man visserligen en rätt hyffsat uppdaterad D5 som uppfyller Euro 5 i V50an men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Skulle kunna tro att det kommer till V50 om något år.
Är det inte prat om att en "ny" V50 kommer 2010?

Är osäker på om den uppfyller Euro5 idag... är det inte svenska miljönormen 2005PM den klarar, och därmed får man en skattelättnad från staten pga. låga partikelutsläpp.
Tror man försöker ligga ganska nära kraven för att kunna spara bränsle.
Vad jag har fått förklarat för mig så är det under uppstart som mest miljöfarliga ämnen släpps ut. Ska man minska på dem måste man få katalysatorn att "tända" så fort som möjligt vilket ger att man ökar bränslet en stund vilket slår ganska hårt på cykeln när man tar fram förbrukningen.

From. slutet av 2009, måste dock alla nya bilar klara euro5.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 32

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]