Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Thho skrev:
VolvoB20 skrev:det går att köra grymt snålt om man inte går över 80 km/h och inte varvar över 1500 rpm, prova det så kommer ni utan problem ner under 0.5 l/m, gasar ni på lite är det lätt ann nudda litern per mil.
Jo och om jag stänger av motorn och står och tittar på bilen så drar den ingenting :mrgreen: men problemet är att bilen vid NORMAL KÖRNING sörplar diesel som en törstig kamel.

Det kan jag iofs leva med. Bränsleförbrukningen var inte högprioriterad vid inköpet. Det som är intressant är snarare hur Volvo tänker som väljer att släppa ut en bil på marknaden med en motor (eller kanske kombination av motor och bil) som så uppenbart inte är ett steg framåt i utvecklingen. Att bilen helt uppenbart drar mera bränsle än föregående generations V70 MÅSTE ha stått klart för Volvos konstruktörer, marknadsavdelning och ledning redan vid introduktion. För sjutton gubbar dom provkör ju bilarna flera varv jorden runt. Helt obegripligt att motorkonstruktörerna (eller är det automatlådan som stller till det) inte får sparken på rot. Dom är ju inkompetenta.

/Thomas
Visst har du rätt i det, V70II känneteckans av följande.

-Aerodynamik som en ladugårdsvägg,
-Adaptiv låda som gillar att tokvarva.
-Motor som måste köras tokförsikigt på lågvarva för att inte dra massor.

Tjejen har tex en BMW 5a, den kan man dåna på i 160-170 km/h utan att det drar speciellt mycket mera bränsle, gör man det i volvo så sörplar det grymt.
av mikeS80
VolvoB20 skrev:
Thho skrev:
VolvoB20 skrev:det går att köra grymt snålt om man inte går över 80 km/h och inte varvar över 1500 rpm, prova det så kommer ni utan problem ner under 0.5 l/m, gasar ni på lite är det lätt ann nudda litern per mil.
Jo och om jag stänger av motorn och står och tittar på bilen så drar den ingenting :mrgreen: men problemet är att bilen vid NORMAL KÖRNING sörplar diesel som en törstig kamel.

Det kan jag iofs leva med. Bränsleförbrukningen var inte högprioriterad vid inköpet. Det som är intressant är snarare hur Volvo tänker som väljer att släppa ut en bil på marknaden med en motor (eller kanske kombination av motor och bil) som så uppenbart inte är ett steg framåt i utvecklingen. Att bilen helt uppenbart drar mera bränsle än föregående generations V70 MÅSTE ha stått klart för Volvos konstruktörer, marknadsavdelning och ledning redan vid introduktion. För sjutton gubbar dom provkör ju bilarna flera varv jorden runt. Helt obegripligt att motorkonstruktörerna (eller är det automatlådan som stller till det) inte får sparken på rot. Dom är ju inkompetenta.

/Thomas
Visst har du rätt i det, V70II känneteckans av följande.

-Aerodynamik som en ladugårdsvägg,
-Adaptiv låda som gillar att tokvarva.
-Motor som måste köras tokförsikigt på lågvarva för att inte dra massor.

Tjejen har tex en BMW 5a, den kan man dåna på i 160-170 km/h utan att det drar speciellt mycket mera bränsle, gör man det i volvo så sörplar det grymt.
Jag kan bara instämma i ovanstående.
av XC70gråsummum
Min xc70 D5 automat 2008 drar 0,98 l /mil i blandad stockholmstrafik.
Detta är baserat på vad trippmätaren visar och hur mycket jag tankar.
Genomsnittshastighet är 44 km/t.
Bilens egen dator visar 1.05 l /mil.

Bilen har gått 550 mil.

Hittills har jag kört bara en gång på landsväg och mätt förbrukningen separat. Hastigheten varierade då mellan 80 - 120 km /t. Sträckan var ca 20 mil. Då klarade jag mig med 0,82 l /mil.

På fredag skall jag köra 126 mil i ett sträck uppåt längs den svenska E4:n och litet till. Det blir spännande att se vad förbrukningen blir då.
Återkommer om det.
Användarvisningsbild
av kave
Jag förstår bara inte hur ni kan känna er blåsta. Det framkommer väl av specarna att Volvo bilar drar mer än ex BMW 5 serien? Sen att det inte stämmer exakt med vad som angetts men det gör det ju inte på BMW bilarna heller. Du vare sig har betalat för en av BMW utvecklad motor eller har köpt en sådan.
Man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
av Thho
kave skrev:Jag förstår bara inte hur ni kan känna er blåsta. Det framkommer väl av specarna att Volvo bilar drar mer än ex BMW 5 serien? Sen att det inte stämmer exakt med vad som angetts men det gör det ju inte på BMW bilarna heller. Du vare sig har betalat för en av BMW utvecklad motor eller har köpt en sådan.
Nja, jag vill väl inte påstå att jag känner mig blåst. Bränsleförbrukningen var inte särskilt viktig då jag köpte bilen.

Efter att ha läst alla inlägg från "besvikna" dieselägare ville jag bara bidra med mina erfarenheter. Dock kan man väl misstänka att något har hänt iom modellskiftet bara genom att läsa alla inläggen och en modern dieselbil som drar runt litern eller över i V70II's storleksklass känns väl inte särskilt up to date.

Volvo har ju missat hela miljötåget men det är ju ingen hemlighet. Att som Arp nu i dag i SvD säga att nu satsar vi på miljö känns lite som om det kom 10-år för sent.
av XC70gråsummum
Jag kan inte säga att jag känner mig blåst på bränsleförbrukningen.
En tung bil med fyhjulsdrift och Volvos "klassiska" D5 drar mer än en riktigt snål och modern diesel.
Det var inte för bränsleförbrukningen jag köpte bilen utan andra egenskaper.

Tiden kommer att visa om jag blev blåst när det gäller kvalitén.

Min förra bil drog ca 1,6 /l mil i stadstrafik och ca 1,1 l /mil på långresor.
Användarvisningsbild
av Guligan

Dom är ju inkompetenta.

/Thomas
Jo, och det är väl därför som försäljningen rasar.
Min bil har stabiliserat sig kring 10,0 l/100 km nu. Har kört 3000 mil.
av Primus
kave skrev:Jag förstår bara inte hur ni kan känna er blåsta. Det framkommer väl av specarna att Volvo bilar drar mer än ex BMW 5 serien? Sen att det inte stämmer exakt med vad som angetts men det gör det ju inte på BMW bilarna heller. Du vare sig har betalat för en av BMW utvecklad motor eller har köpt en sådan.
Blåst känner jag mig inte då förbrukningen inte var en avgörande faktor för köp eller ej. Däremot hade jag förväntningar på lägre förbrukning. Sedan Volvon inhandlades har körningen blivit betydligt lugnare och då blir man förvånad över hur mycket en ny bil kan dra. För min del handlar det inte så mycket om pengar. Snarare handlar det om känslan att åka i en omodern konstruktion. Att köpa en ny Volvo XC70 Summum kostar ju trots allt en del och då vill man att det ska vara en positiv helhet man köpt. Och i den helheten ingår en modern konstruktion på motor och växellåda. Och modern innebär bl.a. låg eller åtminstone rimligt låg förbrukning.

Sedan ligger det ju lite i att jag inte köpt en BMW (jag sålde en) och att man får det man betalar för. Så att Volvon skulle vara lika bra som BMW räknade jag inte med. Men lite bättre trodde jag det skulle vara. Eller för att vara ärlig - väldigt mycket bättre vad gäller förbrukningen räknade jag med. Just nu tror jag att Volvo är ensam om att presentera en ny bil som drar mer jämfört med förra generationen.
Användarvisningsbild
av kave
Primus skrev: Eller för att vara ärlig - väldigt mycket bättre vad gäller förbrukningen räknade jag med. Just nu tror jag att Volvo är ensam om att presentera en ny bil som drar mer jämfört med förra generationen.
Det är just detta, enligt alla uppgifter är det precis så. Menar du att du fick veta att så var fallet men att du valde att tro att det minsann borde vara mindre av princip även om Volvo går ut med att nya modellen drar mer bränsle?

När jag själv stod och valde mellan BMW och Volvo så tyckte jag också det var märkligt att en ny bilmodell drar mer bränsle än den gamla. INNAN jag köpte bilen har jag ju tvingats acceptera faktum; 1 den drar mer än V70N samtliga motoralternativ, 2 den drar mer än motsvarande BMW.
Jag hann dessvärre inte se vad min egen bil drog men den hyrbil jag har nu ligger väldigt bra till enligt specarna. Visst drar den 0,05-0,1l/mil mer än vad specen säger men det gör alla bilar, om inte mer. De gånger jag provkört 520D Touring så har den verkligen inte legat på 0,53L/mil blandad körning, snarare 0,8-0,9L/mil.
Jämför ex Audi Allroad 2.7TDI. De deklareras dra 0,87L/mil enligt spec. I Teknikens Världs test drar den 1,01L/mil. I samma test drar XC70 0,86L/mil med en deklarerad förbrukning på 0,83L/mil.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 56
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox