Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1027255
Jag monterade prylarna inatt men jag körde bara med ett relä samt tog matningen från säkringsdosan brevid batteriet.
Vågade inte fylla lamphuset med grejer då det är endel rörliga delar däri så jag lade dom utanför istället.
när jag äntligen var klar runt ettsnåret och provade så fungerade allt som det skulle men ljusbilden var katastrof :( misstänker att höger lampa sitter lite snett så jag ska samla energi idag och justera den sedan..

Edit: Tydligen var jag lite slarvig när jag monterade lamporna i socklarna och efter återmontering blev det superbra!
Jag köpte snabbstartande 55w 4300k kit från humanhabit då de lovade typ 60% ljusstyrka omedelbart och de verkar faktiskt hålla vad de lovar! Inget flimmer utan bara riktigt mycket ljus direkt! 4300k är behagligare än de kallare som jag haft i äldre bilar då reflexskyltar inte blir lika bländande nu.

V70`n som jag hade tidigare monterade jag ett billigt 55w kit som jag köpte från kina och uppstarten är inte jämförbar då den tog lång tid på sig att få lite ljusstyrka från kallstart även om de lyste bra när dom var varma.

Mer ljus än såhär vill jag inte ha då det redan nu upplevs som att det blir riktigt mörkt när man bländar av till halvljus!
Användarvisningsbild
av cdr85
#1029466
Camel skrev:På senare årsmodeller är det MOSFET slutsteg i CEM till helljuset. Strömmen ut är i vissa fall PWM-reglerad. Det är ingen växelspänning utan likspänning med korta uppehåll som varierar i längd. Frekvensen ligger lågt, ca 80 Hz. Om man ansluter xenonballaster direkt på utgångarna kan man få stora problem med både funktion och störningar. Att ansluta en reläspole direkt till utgångarna kan också innebära problem i form av svag kraft på reläkontakten eller möjligen att den klapprar. De korta uppehållen i PWM gör också att spolen avger back-EMK som kan orsaka störningar. Botemedlet torde vara diod i serie med spolen, en diod motriktad tvärs över spolen samt en kondensator som överbryggar de korta uppehållen så att spolen konstant är till. Ännu bättre är solid state relä. Men problem med lampövervakning lär det bli i båda fallen.
Jag har fortfarande inte kommit till skott med konverteringen på min S80 MY14 och har några frågor kring inkopplingen.

Jag hittade ett suddigt kopplingsschema tidigare i denna tråd som jag förtydligat.
Camel beskrev i ord hur man skall skydda bilen mot störningar, men jag blev osäker om kopplingsschemat stämmer med beskrivningen.
Skulle någon vänlig själ som är lite mer elektronik-kunnig än mig (Camel?) vilja bekräfta om kopplingsschemat nedan stämmer?

Kopplingsschemat saknar ännu kondensatorn för att undvika problem pga PVM.
Vart ska kondensatorn kopplas in?
Även förslag på lämplig kondensator mottages tacksamt!

Kopplingsschema

Tack på förhand!
#1029472
Vad har ni använt för o döda varningen om trasigt helljus som kommer upp på faceliften fanns inte på min gamla my10
#1029510
Problemet kommer nog i samband med nya sensus systemet, den vill boka tid för service o grejer skitjobbigt :)
Användarvisningsbild
av cdr85
#1029810
palmqvist skrev:Vad har ni använt för o döda varningen om trasigt helljus som kommer upp på faceliften fanns inte på min gamla my10
Hur har du kopplat?
Kommer varningen varje gång man startar och man får klicka bort den eller hur uppträder varningen?
Har du testat nån form av decoder från tex xenonkungen?
#1029816
Jag kör med egen strömförsörjning vi relä, tänder via ena heljuskabeln som egentligen skall gå från helljusets H7 kontakt till balasten.

Nått sånt här du menar?

http://www.xenonkungen.com/se/xenon/lam ... eller.html
Användarvisningsbild
av cdr85
#1029826
Ja precis. Kanske kan göra så man slipper felmeddelandena?
Kommer dom varje gång du startar eller hur visar dom sig?
#1029827
Varningen för trasig lampa dyker alltid upp i "mätarhuset" sen trycker man bort den, så kommer dom när man tänder igen, däremot varningen i "monitorn" att bilen skall in på service kan man välja senare på så tar det en stund innan den kommer
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 25
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]