Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:Ps. Tusan vad trött den Polestaroptimerade 2,4d var i videon - vad ger den för effekt?

Trött?!

0-100 på ca 8s trots en mjuk start. Det kalla jag knappast slött...

Den bör ha 205hk/450Nm.
av XCThord
Någon som vet vad nya D5:an kommer hamna på med Polestaroptimeringen (som väl ska släppas i januari)?

Har en affärsbekant som är inne på en V70 med nya D5:an fast han (Audiförare...) tycker att 8,5s är väl långsamt.
av JHg
XCThord skrev:Någon som vet vad nya D5:an kommer hamna på med Polestaroptimeringen (som väl ska släppas i januari)?

Har en affärsbekant som är inne på en V70 med nya D5:an fast han (Audiförare...) tycker att 8,5s är väl långsamt.
Tja.. Hur ofta hamnar man sig i en trafiksituation där det är nödvändigt för att klara upp situationen?
Har inte hänt mig än på 24 år och 3500-4000 mil/år. Men vem vet det kanske kommer...
av ztaffans
XCThord skrev:Någon som vet vad nya D5:an kommer hamna på med Polestaroptimeringen (som väl ska släppas i januari)?

Jaha, då bör han ha en 3,0 TDI för att den ska vara snabbare i alla fall om han kör diesel. För vi jämför väl bilar i samma storleksklass (alltså A6 Avant).
Till att börja med gör en V70 D5 0-100 på 8,2 sek, alltså samma som en A6 2,7TDI. Sedan tycker jag att den typen av prestanda är relativt ointressant, man växer ifrån det där att man ska vara först vid rödljusen och lär sig uppskatta körbarheten i normal trafik och god prestanda vid omkörningar istället.
V70 och A6 spelar inte i samma division när det gäller priset om man tex vill ha en A6 som motsvarar en Summum utrustad V70 och dessutom en 3,0TDI (för 8,2 sek är för långsamt till 100) lär prislappen hamna en bra bit över 500 000 kr :-O) . Sen tycker en del att det är värt det och en del inte men jämförelsen blir ju lite skev.

Hoppas din vän hittar lämplig bil men ska han vara först vid rödljusen ska han nog välja något annat än en Volvo diesel :D .
av Arese
len skrev:Nå, vi ska inte för djup i detta. Det som är resultatet av acc är effekten från motorn växlas ut genom drivlinan och ger ett vridmoment på drivhjulen. Kan läsas i några länkar. Tänk att när du drar en fastrostad mutter, utövar du stort moment men ingen effekt! Momentet är en faktor av effekten i en motor. En maskin med enormt vridmoment i lågt varvtal, är ångmaskinen, men den ger ganska dålig effekt och acc.
Detta med att sträva efter vågrät linje på effektkurva vid växlingarna, beror som en sa på växellådan. Om den har variationer, måste varvtalet anpassas för varje växel.
Detta med varvstopp på bensinaren stämmer. Men det beror ju vad leverantören vill ge dig för egenskaper. Dieseln har normalt inte varvstoppet så nära toppeffekten, varför ofta svagare dieselmotorer har bättre acc typ 70-120 km/h än effektstarkare bensinare.
Edit: Detta med växlingspunkterna får ju racerstjärnarna tips om med signallampor på displayen.
Vad bra, då verkar det som att vi är hyfsat överrens; medeleffekt är det viktiga för att ge högt drivhjulsmoment på given växel. Utväxlingen är också avgörande, tack! 200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.

Däremot angående accet mellan 70-120 så är det ju som vanligt avhängigt medeleffekten du kan uppbåda men hjälp av växellådan i detta hastighetsintervall.

Med risk för att vara lite tjatig så kan du dock som du själv skriver utöva kraft (Nm) utan att utöva effekt. Däremot kan du inte utöva effekt (Kw) utan kraft.

Mvh
Arese
av Arese
XC90_Executive skrev:
Arese skrev:Ps. Tusan vad trött den Polestaroptimerade 2,4d var i videon - vad ger den för effekt?

Trött?!

Den bör ha 205hk/450Nm.
Med normal felvisning snarare 9 sek. Det tycker jag inte är snabbt för Volvos "dieselvärsting".

Mvh
Arese
av Arese
ztaffans skrev:

Jaha, då bör han ha en 3,0 TDI för att den ska vara snabbare i alla fall om han kör diesel. För vi jämför väl bilar i samma storleksklass (alltså A6 Avant).
Till att börja med gör en V70 D5 0-100 på 8,2 sek, alltså samma som en A6 2,7TDI. Sedan tycker jag att den typen av prestanda är relativt ointressant, man växer ifrån det där att man ska vara först vid rödljusen och lär sig uppskatta körbarheten i normal trafik och god prestanda vid omkörningar istället.
V70 och A6 spelar inte i samma division när det gäller priset om man tex vill ha en A6 som motsvarar en Summum utrustad V70 och dessutom en 3,0TDI (för 8,2 sek är för långsamt till 100) lär prislappen hamna en bra bit över 500 000 kr :-O) . Sen tycker en del att det är värt det och en del inte men jämförelsen blir ju lite skev.

Hoppas din vän hittar lämplig bil men ska han vara först vid rödljusen ska han nog välja något annat än en Volvo diesel :D .
Det man inte får glömma bort är att en bil som har övertaget i acc 0-100 troligen har ett ännu större övertag 100-150 dvs i omkörningsprestanda. Dvs 0-100 är visst intressant.

Mvh
Arese
av AndS
Arese skrev:
XC90_Executive skrev:

Trött?!

Den bör ha 205hk/450Nm.
Med normal felvisning snarare 9 sek. Det tycker jag inte är snabbt för Volvos "dieselvärsting".

Mvh
Arese
Kanske jag som missförstått något, men i Polestars information står följande;
Acceleration (0-100) för automat 8,8s och manuell 8,4s så det stämmer väl ganska bra tycker jag.

Som notering utifrån den andra teoretiska dialogen; Lägg märke till att Polestar flyttat ned effektkurvan till en topp kring 3750varv, medan bilens automat fortfarande har växelläget satt till 4000varv vilket ni kan se på videon. Sedan kan man alltid diskutera om det i praktiken blir någon större påverkan.
Men jag själv kör ju manuell låda och jag drar faktiskt bilen ytterst sällan över 3000varv utan nyttjar just det dieseln bra på och det som Polestar uppgraderingen tillfört, dvs mjukt drag (och även motorgång) från ca 1200 och sedan grymt skönt drag från 1700 upp till 3000. Och utan att behöva växla, så det blir lite halvautomat :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev:200 hk i medeleffekt i givet varvtalsintervall på tvåan ger sannolikt bättre acceleration än 250 hk på fyran i samma varvtalsintervall.
Hur tänkte du nu ??? pumpar man ut 250 hk till hjulen istället för 200 hk ger inte långsammare acc ?:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arese skrev: Med normal felvisning snarare 9 sek. Det tycker jag inte är snabbt för Volvos "dieselvärsting".
Detta är ju inte volvos dieselvärsting, det är volvos ekonomidiesel som snåltrimmats och har en turbo mindre. Dessutom är det automaten som är oceaner långsammare än den manuella.

Och uppepå detta så är automaten inte om-flashad så den växlar efter 2.4Ds karakeristik när den är strypt d.v.s INNAN den blev polestar optimerad.

2,4D är ju svårt strypt och det har man satt växlingspunkteran efter, trimmar man motorn måste ju växlingspunktern flyttas upp för att du ska kunna plocka ut den nya effekten vilken inte gjort här.

Ni jämför ju verkligen äpplen och päron här :-O)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 24
Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Tjuvström V70 2005

Prova lossa vid generatorn, om det går :-D […]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]