Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vadå kampanj, lokalt eller från VP ?
Jag har klagat i 18 månader utan åtgärd, trevligt med ett leende men bättre att fixa lådan.
Den nya "bränslebesparande" programvaran till D5 med automat verkar ha funnits ett tag men alla verkstäder har nog inte koll på detta.
Lämnade in min xc 70 i dag för koll av lådan, som slirar i växlingsögonblicket + att lock-up funktionen fungerar dåligt.
De kommer att köra in den nya programvaran men varnar samtidigt för att det kan bli mer "brum" pga att växlingspunkterna ändras, växlar tidigare.
Vi får väl se i eftermiddag......

MK
Jag har ringt idag igen till Volvotekniker, som sade att det finns ett program till FWD bilar, inte för XC 70,men han ska kolla för säkerthetsskull.Jag har köpt min bil okt-08.Frågan är när kom programet..??är nu i Dec-08 eller har det verkligen funnits ett tag..??
Mats K skrev:Den nya "bränslebesparande" programvaran till D5 med automat verkar ha funnits ett tag men alla verkstäder har nog inte koll på detta.
De kommer att köra in den nya programvaran men varnar samtidigt för att det kan bli mer "brum" pga att växlingspunkterna ändras, växlar tidigare.
MK
Hur mycket "brum" det blir beror väl på hur tidigt man växlar upp, på den manuella kan man ju utan problem mata i nästa växel redan vid 1300 rpm, då vibrerar det lite men går grymt snålt.
Jag har precis vart på Volvo med min bil 1800mil och ett år gammal. Det läcker olja i styrservon antingen någon slang eller så får dom byta hela servon, ska dit igen nästa fredag. När jag ändå va där så bad jag att han att kolla om det fans några uppdateringar till växellådan som jag läst om här, och det gjorde det.
Har den senaste nu och det är skillnad men inte så stor som många andra skriver. Fick gärna växla ännu tidigare om jag fick bestämma.

Det finns nya uppdateringar till andra grejer också om man nu skulle vilja göra det....

/M
wilds skrev:Jag har precis vart på Volvo med min bil 1800mil och ett år gammal. Det läcker olja i styrservon antingen någon slang eller så får dom byta hela servon, ska dit igen nästa fredag. När jag ändå va där så bad jag att han att kolla om det fans några uppdateringar till växellådan som jag läst om här, och det gjorde det.
Har den senaste nu och det är skillnad men inte så stor som många andra skriver. Fick gärna växla ännu tidigare om jag fick bestämma.

Det finns nya uppdateringar till andra grejer också om man nu skulle vilja göra det....

/M

Själv så skulle jag alltid vilja få in the "latest and greatest" i min bil för att hålla mig uppdaterad o kanske få något nytt gott på köpet.
Vålvå skrev:
Eson skrev:Detta är ju egentligen en Kampajn som vi kört i verkstäderna de senaste halvåret skulle jag tro...
Va!! Ännu ett inlägg som motsäger allt annat :!:
W T F... :?:
Den kom väl typ sammtidigt som uppdateringen till Srs kom om jag inte har fel för mig.
Har nu kört ca 250 mil med uppgraderingen av EMC. Bilen växlar fortfarande lite osnyggt vid låg belastning då den är kall. När allt har nått arbetstemperatur tycker jag att växlingarna går betydligt bättre. Som någon skrev här på forumet så håller den kvar växeln vid gaspådrag och nyttjar vridmomentet vid acceleration. Bra.

I helgen gjorde jag en 120 mila resa och jag måste säga att just vid långfärder så briljerar bilen med sin goda riktningsstabilitet, komfort och låga ljudnivå.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]