Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En kommentar från http://www.automotorsport.se ang Nya D5an
Kod: Markera allt
Insänd av: Kenny
Info
Denna motor kommer inte komma ner i XC60 förrän i mars, fråga mig inte varför. Det ska göras runt 1000 S80 med den nya motorn innan den hittar ned i V70 strax innan nyår. Apropå förbrukningen har de tagit i i överkant. Det snålaste som någon på Volvo kört ligger enligt färddatorn på 0,39 blandad körning, 20% motorväg, 30% stad och 50 % landsväg. Har själv provat denna och har trots mycket entusiastisk körning kommit ned i 0,53 med manuell låda. Dock kommer väl ams köra som dårar som vanligt och sedan gnälla på bensinförbrukningen. För BMW kör ju inte alls sina tester med en motor i rigg utan generator och liknande bortkopplat, host, host. De flesta i Sverige kör faktiskt så snålt som möjlig med tanke på nuvarande tider och bensinpriser.
Det låter ju lovande: 0,39l/mil
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har man t.ex varit med och utvecklat motorn och vet hur man ska köra för att köra snålt så går det att göra underverk! :)

Rekordet för XC70N (alltså inte II) D5 (185hk) innan den kom var 0.47l/mil har jag för mig.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
XC90_Executive skrev:Rekordet för XC70N (alltså inte II) D5 (185hk) innan den kom var 0.47l/mil har jag för mig.
Det låter inte alls omöjligt i mina öron, har en bekant som kör D5-02 som går j*vligt snålt.. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
~Kalle~ skrev:Det snålaste som någon på Volvo kört ligger enligt färddatorn på 0,39 blandad körning, 20% motorväg, 30% stad och 50 % landsväg. l
Hmmm..... färddatorn brukar ju inte ha så mycket att göra med den verkliga förbrukningen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Har man t.ex varit med och utvecklat motorn och vet hur man ska köra för att köra snålt så går det att göra underverk! :)

Rekordet för XC70N (alltså inte II) D5 (185hk) innan den kom var 0.47l/mil har jag för mig.
Har kört min V70N -06 AWD 185 hk partikelfilter på 0.45 l/mil över en hel tank så 0.47 låter inte så imponerande.
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev:Det snålaste som någon på Volvo kört ligger enligt färddatorn på 0,39 blandad körning, 20% motorväg, 30% stad och 50 % landsväg. l
Hmmm..... färddatorn brukar ju inte ha så mycket att göra med den verkliga förbrukningen.
Ska man inte kunna förutsätta att de har fått till färddatorerna så att de kan visa rätt på dieselbilar? De har ju haft några år på sig nu. :roll:
av dali
I min förra bil (V50 2.0D) så var färddatorn inom 1-2 centiliter från sanningen, visade den 0.61 så var det 0.60-0.62 vid tankning. Bara om man kört ovanligt hårt kunde den vara mer fel.

Om "Kennys" info stämmer med verkligheten så har Volvo fått till en pärla, 205 hästar och en förbrukning runt 0.5 är det inte många (någon?) som kan matcha i dagsläget. Släpper Volvo ner motorn i V50 så lär den gå ännu snålare ... lägg till Powershift och AWD så kommer Volvo att finnas med på kandidatlistan vid mitt nästa bilbyte.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Har kört min V70N -06 AWD 185 hk partikelfilter på 0.45 l/mil över en hel tank så 0.47 låter inte så imponerande.
Möjligt att det var 0.42l/mil. Nä, jag är nästan säker på att det var 0,47l/mil. Det enligt mig är mycket imponerande på en XC70.

Jag är faktiskt inte helt säker, det var ju rätt många år sedan nu! :wink:
Användarvisningsbild
av jiha
Dali: Ser att du kör en Subaru 2.0D, är själv på gång att att byta tjänstebil och tycker att det låter otroligt bra med 5,6l /mil vid blandad och konstant 4x4-drift. Är du nöjd med bränsle förbrukningen eller är det glädjesiffror? Hur mycker ligger skatten på? (tänkte på att det är ju ganska låga co2)

Tack.

PS Gillar verkligen Volvo, Verkligen! Men Förbrukningen är under all kritik för de nya bilarna (jag gnäller inte på min 2.5T, jag visste ju vad jag gav mig in på 8) )
Användarvisningsbild
av Tomas L
~Kalle~ skrev:En kommentar från http://www.automotorsport.se ang Nya D5an
Kod: Markera allt
Insänd av: Kenny
Info
Denna motor kommer inte komma ner i XC60 förrän i mars, fråga mig inte varför. Det ska göras runt 1000 S80 med den nya motorn innan den hittar ned i V70 strax innan nyår. Apropå förbrukningen har de tagit i i överkant. Det snålaste som någon på Volvo kört ligger enligt färddatorn på 0,39 blandad körning, 20% motorväg, 30% stad och 50 % landsväg. Har själv provat denna och har trots mycket entusiastisk körning kommit ned i 0,53 med manuell låda. Dock kommer väl ams köra som dårar som vanligt och sedan gnälla på bensinförbrukningen. För BMW kör ju inte alls sina tester med en motor i rigg utan generator och liknande bortkopplat, host, host. De flesta i Sverige kör faktiskt så snålt som möjlig med tanke på nuvarande tider och bensinpriser.
Det låter ju lovande: 0,39l/mil
Det låter ju bra, 0,39 l/mil i bensinförbrukning på nya D5:an. Dags att byta pump m a o... :wink:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 32

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]