Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Men vad är det här för sekt-stämmning nu då?

Vi har olika uppfattningar och detta är ett diskusionsforum! Meningen är att det ska vara diskusioner.

Vi har alla kastat skit och tagit emot. Jag har gjort det XC90_executive har också gjort det. Så vad är grejen?

Är man inte beredd på mothugg ska man nog inte befinna sig på ett forum. Finns inte en chans att alla kommer tycka lika här ens om bilar. Även om det nu är ett Volvoforum.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
men försök koncentrera er på att jämföra Bmw med Volvo eller så är det lika bra att låsa tråden?
Användarvisningsbild
av camaro69
LeoniAquila skrev:XC90_executive: Jag förstår om du har tröttnat på denna tråd, det hade jag gjort för länge sedan om jag hade tvingats försvara min fina bil gång på gång. Jag hade blivit ledsen, uppriktigt sagt. Den ständiga frågan; "hur kan man köpa en så dyr Volvo" - bemöda dig inte med att försvara dig hela tiden! Lägg hellre den tiden på att njuta av din bil. Alla är vi olika, alla hade valt olika bilar för den pengen.

Och du, sluta absolut inte att hänga på forumet! Dina åsikter och din kunskap är precis lika värdefull som någon annans.

Hälsningar,
LeoniAquila
Kloka ord.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Jag har 'PM:at' den ansvarige på forumet. Får se vad han säger.

Profilen kommer förmodligen tas bort.

Så lycka till med era BMW! Fundera en gång till varför ni är här överhuvudtaget. Om anledningen är att ni kör Volvo bör ni nog fundera på varför ni kör Volvo isåfall.

Tja!
Men hallå, om man bor i Sverige, håller till på ett volvoforum och har köpt en volvo för 700.000:- så får du självklart folk att gå igång.
Skriver du dessutom:
XC90_Executive skrev:Eftersom jag kör den varje dag vet jag att folk vrider sig om. Många som kommenterar den när man parkerar i stan osv. Den är extremt ovanlig.!
Och:
XC90_Executive skrev:Som dessutom beter sig som om dom är ca 3 år och sitter i sandlådan. När deras kompis har mycket större spade än vad dom har själva.!
Självklart får du igång diskussionen, konstigt vore det annars. Patetisk om du surar ihop totalt bara för någon annan förespråkar BMW, alla tycker olika, så är det bara. Du kan aldrig få 100% av alla människor att falla och tillbe din bil, några gör det, andra inte.

Träffar en granne ibland som lagt 500.000 på sin Volvo 740, han får nog också sin beskärda del av kommentarer......
av perhall
Hej sandlådekamrater!

BMW vs. Volvo

+ för BMW:
körkänsla, styrning, tekniska detaljer såsom att man kan se hur många km som är kvar på bromsbeläggen, motorer, ljudnivå/fjädring (fr a tidigare)

+ för Volvo:
strålkastare, backspeglar, värme, ljudanläggning

PH
Användarvisningsbild
av Jensen
XC90_Executive skrev:Jag har 'PM:at' den ansvarige på forumet. Får se vad han säger.

Profilen kommer förmodligen tas bort.

Så lycka till med era BMW! Fundera en gång till varför ni är här överhuvudtaget. Om anledningen är att ni kör Volvo bör ni nog fundera på varför ni kör Volvo isåfall.

Tja!
Är denna killen sann eller, ger sig in på ett forum och vill att alla skall älska hans XC90, och på köpet så försöker han spela martyr.
Vill du inte hänga här för att kritiken är för hård så är det väl bara att säga HEJ DÅ.
av bunf
Herregud!
Har någon verkligen betalat 700k för en xc90?
Dessutom skryter man med den kvicka sprinten från 0-100 på dryga 10sek?
Bmw har extremt fina dieselmaskiner som är både kvickare och snålare till ett mycket lägre pris.

Tyvärr är det ett extremt dåligt andrahandsvärde på volvos xc90 också.
Den är faktiskt helt iskall just nu, har en på annons som är stendöd med ett väldigt lågt pris.
Har också en bmw 5 serie i samma priskategori som med facit i handen varit en mycket bättre affär rent ekonomiskt utslaget på 2år.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Volvo mitt val skrev:Har någon jämfört Volvo S80 3,2 med en BMW 525/530? Alla journalister verkar sålda bara på BMW och deras starka motorer!! Är det ingen som tänker på säkerheten,Whiplachstolar som ex.Informationessystem på svenska!?
Tror en av de bidragande orsakerna till BMW fina resultat i biltidiningarnas tester är att viktningen i betygsystemen tar större hänsyn till närbesläktade betygspunkter såsom "körglädje", "motor och växellåda", "chassi" än "säkerhet", "komfort". BMW ÄR trevliga att köra, har vakna motorer, väl avstämt chassi, men är inte speciellt billiga.

Punkten "ekonomi" behandlas ofta ganska styvmoderligt om man beaktar att det ju är en summa pengar som alla övriga egenskaper skall vägas mot.

Frågan är hur väl betygsviktningen stämmer för just dig. Kanske har du andra prioriteter? Tycker att säkerhet och komfort är viktigare än körglädje och ekonomi? Eller är det status per krona som prioriteras? Går hjälpligt räkna om betygen till annan viktning och se hur resultaten slår. Skulle vara kul att på biltidningens webbsida ha justerbara "viktningar" så det blir lättare jämföra. Samtidigt kan inga tester ersätta egna körupplevelser.

För egen del så skulle jag ,om pengarna inte var ett problem, nog ta BMW om det avsåg en 4-hjulsdriven modell. Om pengarna var en faktor och 4-hjulsdrift inte ryms i budget skulle jag nog satsa på en framhjulsdriven S80 i stället för en bakhjulsdriven BMW (antispinn/stabilitets-styrning mm ersätter inte hjultryck fullt ut). Men så har jag ju snö stor del av året...;-)
Användarvisningsbild
av polcirkeln
camaro69 skrev:
LeoniAquila skrev:XC90_executive: Jag förstår om du har tröttnat på denna tråd, det hade jag gjort för länge sedan om jag hade tvingats försvara min fina bil gång på gång. Jag hade blivit ledsen, uppriktigt sagt. Den ständiga frågan; "hur kan man köpa en så dyr Volvo" - bemöda dig inte med att försvara dig hela tiden! Lägg hellre den tiden på att njuta av din bil. Alla är vi olika, alla hade valt olika bilar för den pengen.

Och du, sluta absolut inte att hänga på forumet! Dina åsikter och din kunskap är precis lika värdefull som någon annans.

Hälsningar,
LeoniAquila
Kloka ord.
Tråkigt att någon skall behöva känna sig så illa behandlad att han inte längre känner sig välkommen på forumet.
Användarvisningsbild
av tjotto
Kommer ihåg en vinterdag för några år sedan. Körde på motorvägen i mina 130, blev omkörd av en BMW 5-serie 2004'a i hög fart. En stund senare började det snöa, ordentligt. Jag sänkte farten till 110 cirka. En stund senare ser jag samma BMW liggandes bakom en lastbil i ca 80, han ville nog inte köra fortare, jag fortsatte i mina 110 i den s80 2000 som jag då ägde. Just vid detta tillfälle var jag inte direkt avundsjuk på föraren av BMW'n. Alla bilar har ju sina egenskaper som sagt.

Jag har ju heller inte kört BMW själv i just vinterväglag, men 740 :wink:
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
Bakaxelfråga 740?

Eftersom det är utväxlingen som skiljer […]

Laddbox från Easee tillsammans med deras las[…]

Laddar inte

Fungerar laddningslampan?? Det händer a[…]