Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det ska samtidigt sägas att både BMW:s åttastegade och motsvarande i VEA kan göra en tokig på det flitiga växlandet ibland. Men alterta och effektiva är de!
Lite märkligt att de är så olika.
Nu har jag genom åren ibland ägnat mig åt fortåka tillräckligt mycket med både lämpligare redskap och på lämpligare banor, så att flänga iväg som en tok med en XC70 på allmänna, älgtrafikerade vägar är inget som jag direkt längtar efter varje morgon när väckarklockan ringer.
Men det finns ju ställen där det går, så nu har jag ägnat mig åt att noga utforska vad som händer om jag accelererar från ca 70 km/h och uppåt. Detta med ganska moderat gaspådrag, med pådrag inte långt från kickdowngränsen och med plattan i mattan.

I samtliga tre fall växlar sig lådan genom växlarna utan något noterbart momentomvandleri. Den lägger i en växel, drar på den (varvräknaren klättrar uppåt i förhållande till hastighetsmätaren), byter växel och så fortsätter det likadant. Växlingspunkterna skiljer förstås beroende på gaspådraget, men principen är densamma. Lägger jag i S-läget flyttas växlingspunkterna upp, vid samma gaspådrag, och skiftena blir lite mer brutala (fast det är långt till exempelvis en Murcielago med E-Gear...), men principen är densamma.

Varför gör min såhär, då? Det är ju tvärtemot vad som beskrivs ovan. Är det olika på olika årsmodeller, lådor, motorer, programvara? Jag har fått växellådeprogrammet uppdaterat några gånger, i samband med att jag gnällt över dålig växlingskultur i lådan. Programmet är alltså inte det som låg i från början, men kan det verkligen vara sån skillnad? Bortsett från att jag slipper växla själv är det i princip ingen skillnad på hur min bär sig åt gentemot en manuell låda i det här sammanhanget. Däremot när jag kör i stadstrafik vill den gärna släppa lockup titt och tätt. Fast om jag drar på lite då så sjunker varvtalet, så det är uppenbart att den drar till lockup när den inser att det ska accelereras lite mer.
Stick i stäv mot att ge bästa vridmoment på hjulen, men förstås bättre för ekonomin. Är det för att jag nog kör senilgasmetoden större delen av tiden annars, som lådan lär sig detta beteende, möjligen? Jag tittade efter när jag körde ikväll, sammanlagt 15 mil ungefär, och bortsett från vid de här proven var varvräknaren aldrig över 2000 r/min på någon annan växel än sexan, och det är ju bara för att jag rullade på motorväg med en förhållandevis lågt växlad bil.

Förbrukning 0,66 l/mil på de femton milen, inklusive accelerationstesterna.
av perhall
Vilket ambitiöst experiment! Men förstår att du blev provocerad till det.
Min upplevelse avviker som sagt och det kan bero på olika mjukvaror, kanske man får en mindre "slirande" mjukvara om man säger till. Likt B20 fick en annan mjukvara till Haldex 5 som förbättrade instant traction men skapade andra sidoeffekter.
TIll saken hör också att den digitala mätaren inte är något under av precision när man ska läsa av....
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
MartinS skrev:I S/V60 Polestar upplevde iallafall jag är det ju låst hela tiden om man kör i sportläge eller växlar manuellt, så allt är ju en programeringsfråga.
Det är ju det som blir helt tokigt, man måste slå i sportläge för att få lådan och låsa lockuppen och köra ekonomisk. Tyvärr varvar det ju hårdare i sportläge.

Jag saknar verkligen ett ekonomiläge som inte tokvarvavar men ändå använder lockup även om man trycker lite hårdare på gasen för att utnyttja D5an rejäla vrid.
Det fattar jag inte. Både mina kör i lockup hela tiden. Det är bara om man gasar lätt den slirar i 2:an och 3:an.

Kör ni kalla bilar hela tiden det kanske kan vara förklaringen.?
av Gabriel
Tråden blir ju lite missvisande då den ger sken av att vara en utvärdering av MY16 men sedan har det visat sig att TS körde en MY15.

Det vore intressant om folk som faktiskt kör XC70 D4 AWD MY16 kunde ge lite information om faktisk bränsleförbrukning, både manuell och automat.
av perhall
apersson850 skrev:MIna mätare har vanliga visare. Låt vara elektroniskt styrda, men lätta att läsa av.
Jo, det förstod jag, och det skulle ju kunna förklara saken lite eftersom nålen rör på sig med betydligt större precision än i den nyare.
av perhall
Gabriel skrev:Tråden blir ju lite missvisande då den ger sken av att vara en utvärdering av MY16 men sedan har det visat sig att TS körde en MY15.

Det vore intressant om folk som faktiskt kör XC70 D4 AWD MY16 kunde ge lite information om faktisk bränsleförbrukning, både manuell och automat.
Jo, det är mitt fel, jag är TS och fick enligt papperen en pressbil som skulle vara MY16 men visade sig vara MY15.
Känner bara en som har en MY16 och han säger att den är törstig (kommer från en Audi A6 diesel). En till kollega har beställt.
Den är troligen snålare men ingen större skillnad, hittills har inga försök att få den drivlinan att bli snål lyckats.
Men bra med ändrad utväxling. Audin min varvar 2000 i drygt 140 på mätaren, i en A6 utan Allroad varvar den ännu mindre. Orkar med det hur bra som helst och bilen drar ju åtminstone 15 % mindre än Volvon trots högre effekt, fler cylindrar, mer Nm och lugnare gång (0-100 går som en raket i jämförelse med Volvon, över 140 är båda ganska sega).
PH
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]