Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Oj, tackar för alla svar...med det inte sagt att frågan är färdigdiskuterad, men jag är glad att så många har gett sin synpunkt, dock har jag inte blivit direkt klokare :wink:

Ja smaken är ju som baken...och det verkar som att de flesta verkar var väldigt nöjda med SITT val, oavsett vilket det blev.

Jag måste fundera lite mer själv och framför allt få vantarna på en MY11 automat för att testa ordentligt. :roll:

Har jag förstått det rätt att MY11 automat har ett sportläge som inte tidigare MY har (vi snackar XC70 då)?
CirruZZ skrev:Oj, tackar för alla svar...med det inte sagt att frågan är färdigdiskuterad, men jag är glad att så många har gett sin synpunkt, dock har jag inte blivit direkt klokare :wink:

Ja smaken är ju som baken...och det verkar som att de flesta verkar var väldigt nöjda med SITT val, oavsett vilket det blev.

Jag måste fundera lite mer själv och framför allt få vantarna på en MY11 automat för att testa ordentligt. :roll:

Har jag förstått det rätt att MY11 automat har ett sportläge som inte tidigare MY har (vi snackar XC70 då)?
Precis, det fanns en fördröjning i början av modellåret där mjukvara med Sportläge för XC70 inte var färdig för D5:or, men vid det här laget bör den finnas på plats, andra har fått en uppgradering

Denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8#p448881c kan vara värd att läsa
Tack ska kolla in den tråden!
Enzo skrev: Ja, runt 0,7 blandat. Ohemult mkt för en stor fyrhjulsdriven bil. Nästan lika mycket som en klenare 525xd till och med.
Bara att gratulera dig. Min D5a drar 0.8 blandat med mauell, när jag körde likadant med D5 automat hamande jag på över litern/mil
Enzo skrev: Du får gärna utveckla det där med D3 till D6?

Dessutom skiljer man sig lite från fattiglapparna som helst ville ha en D5
D3 och D5 är exakt samma dubbelturbomotor, bara olika mjukvara som ger 163 eller 205 hk skiljer dem åt, Köp D3 + Polestar original volvo mjukvara = 225 hk = D6

Till på köpet sparar du 10.000 kr mot att köpa en D5. Så har du köpt en D5 för att skilja dig från fattilapparna så gick det nog inte så bra :D
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Tips till läsare av tråden: För att röra till det så mycket som möjligt så har Volvo sett till att XC70 D3 och XC70 D3 AWD fått olika motorer.
Problemet är ju bara att Polestar inte har släppt något trim till D3 AWD :roll:
tunnis skrev:Problemet är ju bara att Polestar inte har släppt något trim till D3 AWD :roll:
Är det inte EXAKT samma motor som 2.4D AWD MY10?? som flera har uppgraderat? bara att man antagit en ny modellbeteckning för 11orna?
Arese skrev:Att köra en diesel med sin smala effektkurva och korta utväxling på de lägre växlarna blir extremt yxigt med manuell låda och känns verkligen inte påkostat i en dyr bil. Att en manuell känns piggare är ju sannolikt för att momentpåslaget kommer mycket kraftigare när du åker förbi 1500 varv som oftast undviks med automatare. Ta en automatare!
Mvh
Arese
Nu tyckte jag det blev lite svammel igen.. (Samt "honörsord" som momentpåslag!! Vem tusan pratar om påslag förutom möjligen otekniska journalister??)
Vad är smal effektkurva?? Korta utväxlingar?? Dieseln har lägre varv och lägre utväxling vilket göre att den håller effekten snarare "bredare". Den är (nästan) alltid omkörningssnabbare än motsvarande bensinare.
Hur undviker du att passera 1500 varv i en automat?? Automaten jobbar optimalt ( växlar smartare än vi vanliga kan) och jobbar inom 2000 - 3500 varv vid lätt belastning. Att få Volvos dieslar att arbeta under 1500 varv sker ju nästan bara vid tomgångsarbete. Så jag tycker det är svammelord.
Åter till frågan.En manuell tappar inte 5-10 % i effekt och går snabbare. Kan du växla rätt så accar den snabbare. Den drar 10% mindre bränsle. Trots det rekommenderar jag automaten som är bekväm samt du får inga tjuvstopp när du startar. Nackdelen vid hastig gas är att mjukvaran ofta (de äldre) fördröjer nedväxlingen med en lååång sekund.
Vad man skall välja är den samma som att välja dubbade däck eller inte, det beror på hur och var man använder bilen.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil med manuell växellåda när det gäller standardbilar eller denna typ av transportfordon som diskuteras här.
Däremot en sportbil som skall användas optimalt på banträffar och liknande då kan manuell vara ett alternativ, för mej blir aldrig en XC70 en sportbil.......
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]