Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
GustavE skrev: En liten tråkig grej med mina sommarhjul var att Volvo haft dom på när man gjorde underredsbehandlingen så det är en massa underredskyddsmedel på insidan av fälgarna. Var det så på dina med?
Hej,
Ja samma på mina, men inte så jättemycket underredsmedel på dem. Lite superavfetting, avspolning, kanske lite fälgtvätt också på det med avspolning, och avsluta med lite vax så är mina fälgar redo för sommaren. Fälgrengöring är lite tråkigt men när man är klar med rena och skinande fälgar blir man rätt nöjd. Får lova att säga att Volvos originalfälgar är rätt bra även som vinterfälg - på min gamla V70 hade jag Lysethea Volvo alufälg och de såg rätt fina ut även inför årets vintersäsong, men det får nya ägaren njuta av, och sommarfälgarna som också var Lysethea såg riktigt fina ut trots 13 sommarsäsonger (enda som var lite fult var på insidan där däckfirmorna vid däckbyte gjort fula märken i aluminiumet med sina däckbytarmaskiner. Ofta får man inte tillbaka fälgarna i samma skick man lämnat in dem tyvärr (enligt min erferenhet) vid däckbyte (eller så har jag väl bara haft lite otur att pricka in de med sämsta däckbytarmaskiner?).

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Seashell beige är det. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför lägger du inte upp en tråd i "Garaget" så vi får följa bilen när det händer något? (Skriver han som själv gjorde det i går).
Användarvisningsbild
av bem
Hej SvenB,
Det kan jag tänka mig att göra, skall kika lite i Garaget här på jagrullar vad man brukar skriva om.
Kommer väl inte hända så jättemycket med bilen närmaste tiden men kan kanske vara kul att följa bilen framöver i och med att den är splitterny och jag skall ha den rätt länge (10-12 år) så nog kommer det hända saker under den tiden.
Jag har i alla fall lagt in bild på bilen ("avatar", visningsbild) i min profil och skrivit in bilmodell+modellår i profilen idag.

/Bo
av waspman
Snygg bil :) Just Pangaea alufälg är riktigt snygga, har själv dem. Kommer dock att lägga mina sommarhjul på dessa fälgarna så får mina originalfälgar vinterdäcken istället.
Grattis till nya bilen och hoppas du är nöjd så här långt. Din förra bil ser riktigt fin ut för dom milen. Ser finare ut än min som snart har rullat 7000mil och vid 40000mil vill jag inte ens veta hur den kan se ut! :lol:
GustavE skrev:Viktigaste knappen att komma ihåg att trycka på efter att ha startat är Start/stop som tyvärr inte verkar gå att stänga av permanent i menyerna. Är så snopet när bilen bara stannar plötsligt när man stannat till och lagt ur växeln och släppt upp kopplingen för att skona urtrampningslagret.
Finessen är ju just att motorn stannar, för att skona miljön och minska förbrukningen.

Nackstödet i mitten bak sitter nedsänkt i jämnhöjd med baksätets ovankant. Dras upp med milt våld och trycks ned samtidigt som spärrknappen trycks in. Annars behövs det mycket mer våld för att få ner det.

Roligt med ny bil. Jag tycker inredningen på bilderna är tråkig, men det är ju tur att det finns för olika smakriktnigar.
Användarvisningsbild
av bem
apersson850,
Jovisst är inredningen lite tråkig och mörkgrå men den är nog praktisk och smuts syns inte så lätt. Förhoppninsvis lika hållbar inredningen som min gamla V70 2.4 2001:a. För mig går trots allt det praktiska och hållbara lite i första hand men det är ju aldrig fel om det är snyggt samtidigt.
Har du nån favorit vad gäller inredning bland Volvos bilar?

/Bo
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 28
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder