Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Vojje skrev:Att lämna garanti på en produkt är ett frivilligt åtagande av säljaren. Inget lagkrav på det.
Och vart tog konsumentköplagen vägen nu då menar du?
Användarvisningsbild
av MartinS
Krakus skrev:
MartinS skrev:Opel har ju fem års garanti säger dom. Dock är år 3-5 inte mer värda än en maskinskadeförsäkring utan självrisk. Max 10k mil dessutom. Det är lite att luras tycker jag.

/Martin
10K? det är nog mer än vad en Opel klarar av (Ironi).
Men å andra sidan. Vem vill köpa en Opel? :mrgreen:
Jag :-)

Jag har haft två olika kadett gsi:er mellan 93 och 2010 (17år) då jag sålde den sista, så jag gillar opel. Var och kikade på en my11 astra nyligen som ersättare för s40'n och den var inte fel faktiskt. Men jag struntade i den för stunden, den gamle s40'n är för bra.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
dst02 skrev:E de inte enligt lag reklamationsrätt i 3 år på de mesta man köper?
Jo, den rätten har du alltid som försteköpare.

/Martin
av Krakus
MartinS skrev:
dst02 skrev:E de inte enligt lag reklamationsrätt i 3 år på de mesta man köper?
Jo, den rätten har du alltid som försteköpare.

/Martin
Nu är jag lite osäker. Men har för mig att dessa 3 år gäller även beg varor, om dessa köps från näringsidkare.
Ni får gärna rätta mig.
Användarvisningsbild
av Vojje
Krakus skrev: Nu är jag lite osäker. Men har för mig att dessa 3 år gäller även beg varor, om dessa köps från näringsidkare.
Ni får gärna rätta mig.
Varför skulle jag rätta dig när du för en gångs skull har rätt :lol: .

Reklamationsrätt och ett garantiåtagande är inte samma sak.
Man måste noga läsa igenom vad som gäller för just den produkten man tänker köpa.
Alla biltillverkare har, som tråden beskrivit, inte alls lika garanti. Skiljer alltså högst väsentligt.
En tillverkare kan naturligtvis ha olika omfattning av sin garanti i olika länder. Mitsubishi elektronikgaranti tror jag bara finns i Sverige.
Förhoppningsvis gäller den även i utlandet om man skulle befinna sig där om elen plötsligt gör en Pegga :lol:
av Fartdåre
Hondas garantier.

"Fabriksgaranti (standard): 3 år / 100 000 km

Garanti mot ytrost: 3 år, oavsett körsträcka

Garanti mot genomrostning av kaross: 12 år, oavsett körsträcka

Garanti mot genomrostning av avgassystem: 5 år, oavsett körsträcka

Garanti mot genomrostning av chassikomponenter: 10 år, oavsett körsträcka

Garanti för hybridsystem Insight, CR-Z, Jazz: 5 år / 100 000 km

Tillbehörsgaranti: 1 år* / 100 000 km

Reservdelsgaranti: 1 år, oavsett körsträcka

Vagnskadegaranti: 3 år, oavsett körsträcka"

Med andra ord så får du nya bromsskivor om de blir skeva inom ett år efter inköp...
av matzen10
MartinS skrev:Var och kikade på en my11 astra nyligen som ersättare för s40'n och den var inte fel faktiskt. Men jag struntade i den för stunden, den gamle s40'n är för bra./Martin
Astran har ju fått lysande kritik så det är nog inte helt fel. Insignan gör man nog klokt i att lämna i hallen däremot..
av Desmodue
Jag har haft många Saabar och senast två 9-5 och jag har aldrig haft så mycket problem som på dessa två nästan nya bilar.
Saabverkstäderna kunde inte lösa problemen utan man fick själv lista ut vad det var och sedan lämna in bilen på annan verkstad.
De bytte delar som inte var till rätt årsmodell och ljög en rätt upp i ansiktet när man sa att det inte fungerade utan man fick fixa bevis via liknande forum som detta för att de skulle göra om reparationen. Ständigt minst tre fel på bilarna.
V70II som jag har nu bara går och går, nu är jag uppe i 16 666 mil och den bara går och går.
Och byggkvaliteten är bra mycket bättre och så slipper man Saabs alla dumma påhitt som en tjock masonit planka som insynsskyd - var hade de tänkt att man skulle göra av den när man behöver lasta hela vägen, osv, osv.
av gsson
Uppar en gammal tråd då jag har sett till att bli volvo-fri.

Om en månad blir det en i40 sport istället. Med förhoppning om att slippa en bil som hellre hänger på verkstan än i trafik!

//Gsson
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710