Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Massabrassan
dst02 skrev: D2 beprövad, japp, den har ju suttit i peugeout mfl i massa år nu å ingen har tydligen fått den att gå så dåligt å fått till så mycket problem som när
volvo började mixtra med den gamla gjutjärns 4an.
Det finns inga allvarliga fel som brukar drabba denna motor vad jag vet. Dessutom är den mycket bränslesnål. De flesta önskar inget mer av en motor!
av Gourmand
Massabrassan skrev:
dst02 skrev: D2 beprövad, japp, den har ju suttit i peugeout mfl i massa år nu å ingen har tydligen fått den att gå så dåligt å fått till så mycket problem som när
volvo började mixtra med den gamla gjutjärns 4an.
Det finns inga allvarliga fel som brukar drabba denna motor vad jag vet. Dessutom är den mycket bränslesnål. De flesta önskar inget mer av en motor!
Klokt inlägg som säger det mesta.
av GråV70
Jag har i många år varit mycket nöjd med en V70N 140. Den är ju verkligen ingen raket men den kraft som finns ligger lågt i registret där man befinner sig vid vardagskörning, dessutom låter 5:an ganska mysigt. Eftersom jag pendlar nästan 10 mil per dag har låg förbrukning hög prioritet, V70 D2 var därför det naturliga valet när det var dags för bilbyte. Efter en provkörning av en D2 PS -13 var jag dock lite skeptisk, bilen är fantastisk bekväm och behaglig men det finns några saker som retar mig med bilen. Min första tanke var "hur fn låter den?!" Dieselfyror låter ju sällan vackert men D2:ans motorljud får ett motoröra att gråta. Det smäller, smattrar och lever om under acceleration så man tror det är något fel på den. Som tur är hör man inte eländet i jämn fart. Kraften på motorväg eller vid en omkörningssituation på landsväg var ungefär som jag förväntat mig, god planering krävs. Skillnaden var dock inte gigantisk jämfört med min gamla bil så det var inget större problem vid den typ av bilkörning jag oftast ägnar mig åt. Däremot upplevde jag den som helt hopplös när man stod helt still, t.ex vid en cirkulationplats, och skulle komma iväg snabbt. Eftersom kraften är obefintlig innan turbon kommer igång tvekar den i en sådan situation och "rullar" ut i cirkulationplatsen/korsningen med knappt styrfart. Eftersom man i det läget inte får den kraft man förväntat sig trycker man ännu hårdare på gaspedalen med resultatet att bilen spinner loss när turbon väl vaknar till. Jag upplevde detta mycket irriterande, ryckigt och oharmoniskt. Denna situation hamnar man dessutom ofta i när man kör i Stockholms rusningstrafik, detta var det främsta skälet till att jag åkte hem och kände mig kluven.

Jag hade siktat in mig på en D2 2012 eftersom jag helst vill ha en faceliftad bil men det slutade istället med en D3 aut -11. Med D2:an i färskt minne var jag såld efter ett par kilometer. Mulligt vrid ända från botten och dessutom, för att vara en diesel, ett ganska trevligt ljud. Visst drar den mer bränsle än D2:an men min bedömning var att det är värt merkostnaden. Ligger nu, efter ett par hundra mil av för mig "normal körning", på 0,63 l/mil. 2 dl lägre förbrukning per mil jämfört med min gamla bil medför ändå en rätt stor bränslebesparing.

/A
av mattish
D2 spinna iväg i en korsning? Hehe, det är sällan det går ens om man gör kickdown.. ;)

Det är till stora delar växellådans fel att den är lite seg från stillastående och det gäller alla dubbelkopplingslådor, OM lådan för tillfället inte är beredd för en manöver. Då brukar det gå ganska bra.
av mattish
Efter att kört farsans V60 D4 awd aut i några mil i helgen så märks skillnaden väldigt tydligt. Visst bilen är ganska mkt slöare än D4an, men direkt ändra man körsätt när man sätter sig i den starkare bilen.. Man tar andra risker, gasar lite mer bara för att känna trycket och förbrukningen ökar drastiskt..

Visst skulle jag gärna ha en ovanstående bil, men jag blir iaf en mkt mer "laid back" förare med min bekväma 1,6 liters diesel. Dessutom är Powershiften en trevligare växellåda när man väl är i rullning. Runt stilla och sakta är den gärna lite ryckig...
av brodin77
Hallå alla!

En tidigare V70 ägare som haft ett par snedsteg (Saab 9-5 Aero, c4 Picasso och nu senast Opel vectra) funderar på att gå tillbaka till det som funkar. Frugan vill ha V70 (ja jag med....) V70 D2 verkar vara ett bra alternativ för oss, min fråga är hur är det egentligen med DPF, ska det bytas eller?

Tacksam för all input om just D2,vi tittar på - 11 - 12 modellerna

/Micke
av mattish
2011 har 109hk motor och där ska det bytas (alt. rengöras och spara pengar) vid 12000 mil.
from 2012 är det 115hk motorn, den som heter D2 from 2013 (DRIVe 2012) som har underhållsfritt partikelfilter.

Det känsliga med min är bränslefiltret som jag bytt en gång extra pga. problem att få fram soppa.
av mattish
Fråga inte på en volvoverkstad. Dom byter bara. en kompis (mekonomen) har en kund som köpte alla prylar själv i Tyskland till rengöringen. Inga konstigheter att genomföra enligt honom.

Kanske en PSA verkstad kan svara på en rengöring? För om jag förstått diskussionerna rätt som rengör franskmännen filtrena.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]