Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
joschua skrev:
XLR8MF skrev:Att vara rädd för att köpa en begagnad bil som är optimerad av Polestar är ungefär lika intelligent som att undvika D5 och välja 2,4D istället. Det är ju för tusan bara olika mjukvaror direkt från Volvos motoravdelning i båda fallen.
Det är nog inte den trimmade bilen man är rädd för utan snarare hur ägaren använt bilen. Det finns ju trots allt en anledning till att optimera bilen - att man gillar att gasa , och det medför ju ett ökat allmänslitage på bilen. Nu kommer väl alla här skriva att dom trimmar för att dom ska dra släp osv , men jag tror ändå att det ligger till som jag skrev.
Tidigare ägare som dragit släp - särskilt i kombination med trim - kan nog också vara ett starkt argument för att inte köpa en viss bil. Kombinationen Polestar+mycket släp+automat+hård körning tycker jag nästan själv låter lite läskig:)
PH
av AndS
XLR8MF skrev:
joschua skrev:
XLR8MF skrev:Att vara rädd för att köpa en begagnad bil som är optimerad av Polestar är ungefär lika intelligent som att undvika D5 och välja 2,4D istället. Det är ju för tusan bara olika mjukvaror direkt från Volvos motoravdelning i båda fallen.
Det är nog inte den trimmade bilen man är rädd för utan snarare hur ägaren använt bilen. Det finns ju trots allt en anledning till att optimera bilen - att man gillar att gasa , och det medför ju ett ökat allmänslitage på bilen. Nu kommer väl alla här skriva att dom trimmar för att dom ska dra släp osv , men jag tror ändå att det ligger till som jag skrev.
Förstår din poäng även om den är mer baserad på känsla än logik. Jag är ödmjuk inför denna känsla och tror att fler kan tänka som du vilket kan avskräcka från begagnatköp av Polestar uppgraderade bilar i vissa fall. Vad man borde känna på sig är ju annars att man inte köper en exempelvis relativt dyr V70 om man gillar att gasa... det är snarare andra värden som gör att man köper Volvo.

Hursomhelst är det någon som har omregistrerat bilen med Polestar? Hur påverkas försäkringspremien?
Omregistrerad och det påverkar inte försäkringen.
Användarvisningsbild
av Guru
maskinförarinnan skrev:Om jag hade köpt en begagnad bil om ett par år som är trimmad, skulle jag inte köpa den, då det är många som kör som helvete med dom trimmade bilarna....
Säkert inte fler än de som kör som helvete med standardbilar! Som någon redan nämnt, det är inte trimmet i sig man bör vara vaksam på utan snarare tidigare ägare. Det går alldelles utmärkt att köra sönder grejer fast de är helt orginal om man vill. Hellre en trimmad, välunderhållen bil ägd av entusiast/bilintresserad än otrimmad maskintvättad ex-tjänstebil (bryr mig inte-är ändå inte min) körd av "-Vaddå kolla oljan?!".
av kinoo
Mycket intressant läsning, Jag har precis beställt en xc60 R-design 2,4D polestar 225/460. istället för D5 som tänkt innan.
Säljaren garanterade riktigheten i att optimeringen skulle ge samma som i D5 dvs. 225/460. Om detta nu skulle vara ett feltryck och inte finns, borde inte säljarna bli uppdaterade asap??.

Jag håller med om att detta låter för bra för att vara sant därför bad jag säljaren dubbelkolla detta 2ggr. Skulle bli väldigt förvånad om dom säljer sånt som inte finns. Blir spännande att se hur detta utvecklar sig, optimeringen finns även med i den skriftliga beställningen.

/K
av Linqid
kinoo skrev:
XC90_Executive skrev:Grattis! Vad blev det för prel.leveransdatum?

slutet av april med lite tur
Detta kan bli intressant om det visar sig att denna optimering inte kommer att vara tillgänglig. Hur gör Volvo och ÅF då med redan beställda bilar?
av Vålvå
Har inte läst alla inlägg,men!
Volvo-åf kan säkerligen trycka in polestar programmet i en 2.4D eftersom bilen o motorn i övrigt är identisk med D5:an.
Dom får säkert inte göra det men det är troligen inget tekniskt hinder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vålvå skrev:Har inte läst alla inlägg,men!
Volvo-åf kan säkerligen trycka in polestar programmet i en 2.4D eftersom bilen o motorn i övrigt är identisk med D5:an.
Inte enligt den info jag fått, använder man "Volvos software loader" så måste mjukvaran vara approvad av Volvo centralt och online för given modell för att man ska kunna ladda denna. (annars hade ju varenda halvliten volvoverkstad laddat in befintlig D5 programvara i 2,4D och plockat ut 205 hk, behövs ju ingen Polestar för detta )

(och alla 140 hk bensinare hade varit laddade med 170 hk mjkvaran :mrgreen: )

Så tillvida att Polestar inte använer crackad mjukvara för att gå runt detta.

Men detta kanske har ändrats ???
Användarvisningsbild
av Guru
kinoo skrev:Säljaren garanterade riktigheten i att optimeringen skulle ge samma som i D5 dvs. 225/460. Om detta nu skulle vara ett feltryck och inte finns, borde inte säljarna bli uppdaterade asap??.

Jag håller med om att detta låter för bra för att vara sant därför bad jag säljaren dubbelkolla detta 2ggr. Skulle bli väldigt förvånad om dom säljer sånt som inte finns. Blir spännande att se hur detta utvecklar sig, optimeringen finns även med i den skriftliga beställningen.

/K
Det är väl inte första gången som en säljare inte har full koll? Han har väl tittat i samma papper som cirkulerat här på forumet. Men eftersom inte ens Polestar verkar ha koll på vad som gäller så ger jag inte mycket för säljarens dubbelkoll. Vem skulle han annars dubbelkollat med? Hade jag varit dig hade jag ringt säljaren redan nu frågat hur ni ska lösa detta ifall du inte kan få det du beställt.
VolvoB20 skrev:
Vålvå skrev:Har inte läst alla inlägg,men!
Inte enligt den info jag fått, använder man "Volvos software loader" så måste mjukvaran vara approvad av Volvo centralt och online för given modell för att man ska kunna ladda denna. (annars hade ju varenda halvliten volvoverkstad laddat in befintlig D5 programvara i 2,4D och plockat ut 205 hk, behövs ju ingen Polestar för detta )
Inget tekniskt hinder map bilen, nej. Men tekniskt hinder map systemet, ja. Problemet är mycket riktigt systemet och det går bara att uppgradera rätt variant, i detta fallet D5. Ungefär som 2.4 140/170. Kan ÅF ladda 170 hk mjukvara i en 140 hk?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]