Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hansandreasson skrev:jag läste om Polestar Performancehttp://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 590236.ece . Är det någon som vet hur bensinförbrukningen påverkas så länge man kör normalt. Jag har en 2.5 ft -09.
enligt dom själva så påverkas den inte så länge du inte ändrar din kösstil, men dom skriver också att den faktiskt kan minska.

då detta är ett trim som släps först om 3 dar (ja det finns några enstaka som kunnat testa idag) så är det ingen som har hunnit göra en långtest & som kan mad säkerhet säga hur det påverkar förbrukningen...
Ingen som har skaffat uppdateringen ännu till sin 2,5FT?
Sugen på att få lite feedback..

Jag håller på med att få godkännande för detta via företaget, kvarnarna mal långsamt, så det tar nog ett par veckor till innan jag kan göra uppdateringen.
Men Bilia sa att dom gör den och det tar bara ca 30 minuter att göra, samt att priset var det som Polestar har på sin hemsida.
Volvias maskinskadeförsäkring gäller ej vid trimning!
Ringde idag för att kolla hur min Volviaförsäkring gäller vid ev trimning (2.5FT aut - 09). Premien är oförändrad men maskinskadeförsäkringen gäller inte vid ev. motorskador. Dock gäller den tvååriga garantin vid ev. motorskada.
I övrigt gäller försäkringen som vanligt.
Detta är ett beslut som kan ändras sa försäkringskillen.
soduke skrev:Volvias maskinskadeförsäkring gäller ej vid trimning!
Ringde idag för att kolla hur min Volviaförsäkring gäller vid ev trimning (2.5FT aut - 09). Premien är oförändrad men maskinskadeförsäkringen gäller inte vid ev. motorskador. Dock gäller den tvååriga garantin vid ev. motorskada.
I övrigt gäller försäkringen som vanligt.
Detta är ett beslut som kan ändras sa försäkringskillen.

det där tror jag inte stämmer, du kanske inte har pratat med rätt person, eller så blanda bara personen ihop begräppen (du trimmar inte, du optimerar)
Nimbus19 skrev:Ingen som har skaffat uppdateringen ännu till sin 2,5FT?
Sugen på att få lite feedback..

Jag håller på med att få godkännande för detta via företaget, kvarnarna mal långsamt, så det tar nog ett par veckor till innan jag kan göra uppdateringen.
Men Bilia sa att dom gör den och det tar bara ca 30 minuter att göra, samt att priset var det som Polestar har på sin hemsida.

jag har trimmat en FT, dock inte min egen, så det är svårt att beskriva före/efter känslan. men skilnad vart det ialla fall.
Ska hämta ut en ny v70 2.5ft på Fredag, har bett om att få den effektoptimerad.
Får till svar att dom har fått mjukvaran men vågar sig inte på att göra uppgraderingen riktigt än. :cry:
Det var lite märkligt, jag ringde Bila igår och dom sa att dom kunde göra uppdateringen omgående (läs imorgon).
Undrar just vad det är för problem som har dykt upp?
Måste ha blivit strul med en bil som uppdaterats.
Är det möjligtvis någon på forumet som har haft problem?
CarMan skrev:Jag uppgredera första bilen idag ! funka fin fint!

jag ska kolla om hastighets spärren försvinner när man gör denna upgradering
angående däck, så måste man alltid ha den hastighetsklass på däcken som motsvarar bilens tophastighet.

hastighets spärren blir kvar även efter uppgradering, detta för att man inte ska påverka vilka däck bilen behöver ha för att vara laglig. (dom kör den seriösa vägen)
Jag har en kompis som hade en Saab 93 Aero (V6 turbo) och han körde mycket i Tyskland så han testade hastighetsspärren rätt så ofta. Det han upptäckte var att om man låg med gasen i botten och motorn "ströp" sej själv så minskade bensinförbrukningen dramatisk (ca 1,59 l/m), jämfört med att man låg och körde i 240km/h.
Orsaken måste vara att motorn kontrollerar gasen väldigt bra vid hastighetsspärren.
Efter en tid så tog han bort toppfartsspärren och bilen gjorde då ca 260 km/h men bensinförbrukningen blev astronomisk.

Det kanske är av godo att Volvo låter spärren vara kvar, då kan man ju ligga med gasen i botten i Tyskland utan att behöva bry sej om soppaförbrukningen :-)

Någon som har testat?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]