Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bothner skrev:Försökte i fredags få den berörda programvaran vid min 140000km service. Den fanns redan i bilen och jag har inte kopplat upp bilen mot verkstadsdatorn för sådana programsök på kanske 6 månader. Så det kan inte vara någon totalny fix.
Tveksam till om det är samma i en -07:a. (Även om du har en S80.)
Ett mail till handlaren igår eftermiddag besvardes med: Det blir besvärligt, vet inget om det". Efter att ha skickat denna tråden samt arbetsnumret så blev det fart på dem. 7:15 imorse var jag inne på verkstaden i 15min och fick ny mjukvara inlagd. Efter detta har jag hunnit kör 25km och måste säga att det finns en tydlig skillnad i växlingsmönster. Lådan låser växeln vid lägre varvtal och håller låsningen hådare vid gaspådrag. En positiv upplevelse, inte revolutionerande men klart märkbar.
/Niklas

Tillägg 16:50:
Jag har nu kört ytterligare 25km men med start med kall växellåda (+3gr). Innan pgm-uppdatering slirade låda ordentligt innan den blev varm. Nu är den MYCKET mer distinkt. I med växlarna, på lägre varvtal och med låsning även om temperaturen är låg. Mycket trevligare körning!

Jag måste rekommendera ALLA att göra uppdateringen. Det känns som om dieseln kommer mer till sin rätta istället för att "varva som en bensinare".
/Niklas
Senast redigerad av 2 nisi, redigerad totalt 0 gång.
jag kör XC70 D5 automat, med en genomsbitt förbrukning 8,9 blandkörning, och 8,6 landvägskörning. Jag skulle aldrig kunna drömma om att gå ner till 7,6..!! minskning 2-3 dl nästan otänkbar med en sådan " gammal" motorn, men mjukare växling är något att se fram emot. Undrar värför inte Volvo säger ett ljud om sin nya D5 , 205 häster,eller det här nya uppdaternigen som har funnits redan 3 veckor sedan.Vad är det som är så hemligtsfullt??. varje droppe soppa som bilen sparar är ju ett stor plus för Volvo och miljön i dessa " miljötider".
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Instämmer helt och hållet på dieselförbrukningen!! :evil:
Den som får ner sin XC70 under 0,76 med brutal körning den skulle gärna få utbilda mig i körning mot betalning, jag tycker jag alltid tänker på förbrukningen och ändå hamnar det runt litern.. Har bara haft min bil nu i två veckor, så ska väl ej uttala mig för mycket, men jag har redan kört över 100 mil!
Min bil är uttagen 0802 då bör det vara nya uppdateringen på lådan i min bil va??
MvH Andreas
betterlead skrev:
Bothner skrev:Försökte i fredags få den berörda programvaran vid min 140000km service. Den fanns redan i bilen och jag har inte kopplat upp bilen mot verkstadsdatorn för sådana programsök på kanske 6 månader. Så det kan inte vara någon totalny fix.
Tveksam till om det är samma i en -07:a. (Även om du har en S80.)
Det var i alla fall samma VO-nummer som näms i tidigare inlägg. Och datorn nekade nedladdning eftersom samma fanns i bilen. Röd ruta med text nere på BILIA:s dator?
Så här står det i ett inlägg på förra sidan:
Viktigt! Nya versioner av uppgraderingar har i regel samma nummer som den föregående (enligt Bilias Tekniker). Därför är det svårt att avgöra om den senaste uppgraderingen är gjord utan att koppla upp sig till bilens dator. Teknikern kan därför inte via telefon avgöra vilken version som finns i bilen. Det är först när man försöker ladda ny programvara i ECM som den säger till om den har den sista eller inte. Finns det en senare version än den som finns i bilen så sätter datorn igång och överför filen till bilen. Teknikern kollade också om det fanns någon uppdatering till TCM men då sa datorn ifrån att någon ny programvara inte fanns och avvisade därmed uppdateringsförsöket. Det enda som uppgraderades var ECM.
Jag stod bredvid teknikern så jag vet att det var det här som gjordes med min bil.
Hej.
Var i dag på bra bil och fick besked på att uppdateringen av mjukvaran till växellådan finns bara till -08,09. Kommer kanske uppgradering till -07 om tillräckligt många upplever det som ett problem !! enligt teknikern jag frågade.

Mvh Lasse Rox Kör numera Volvo s80n 2,4d -07
Rox skrev:Hej.
Var i dag på bra bil och fick besked på att uppdateringen av mjukvaran till växellådan finns bara till -08,09. Kommer kanske uppgradering till -07 om tillräckligt många upplever det som ett problem !! enligt teknikern jag frågade.

Jag kör också S80 MY07 och när jag pratade med min tekniker på Bilia så konstaterade han att det står visserligen -08 och -09 på uppdateringen men att det ändå ska fungera till MY07. Jag ska in om ett par dagar och programmera om den, kan återrapportera efter det.

MVH

//Mr T
Mr T skrev:
Rox skrev:Hej.

Jag kör också S80 MY07 och när jag pratade med min tekniker på Bilia så konstaterade han att det står visserligen -08 och -09 på uppdateringen men att det ändå ska fungera till MY07. Jag ska in om ett par dagar och programmera om den, kan återrapportera efter det.

MVH

//Mr T
Hej, det låter ju intressant och det vore jätte just om du delger oss hur det gick.
Lycka till
Mvh Rox
Eson skrev:Detta är ju egentligen en Kampanj som vi kört i verkstäderna de senaste halvåret skulle jag tro...
Den har varit ganska hemlig i så fall...
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]