Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreas_lofgren skrev:Många av de som köpt V70 D5or och åker runt med ~0,8-09 lit/mil i snittförbrukningar måste gråta blod när de läser det här...
Haha, ja du har lite rätt. Men för oss som väljer att köra XC70 finns det egentligen inget alternativ. 3,2:an? Knappast... :)
XC90_Executive skrev:Men då måste alla känna sig rätt ruttna när man kan köra på 0.8l/mil med en S80 V8 :wink:
:-)))))
Den blir ju som en miljöbil om man ser till effekten ??:-/ ;-//

/Kalle
XC90_Executive skrev:Men då måste alla känna sig rätt ruttna när man kan köra på 0.8l/mil med en S80 V8 :wink:
Synd att de inte slängde i en V12 som man kommer ner under 0,5l/milen då :)
Snälla, kan vi inte vara lite realistiska. Volvo uppger ju 1,19L/mil i blandad förbrukning och 1,8L/mil stad för S80 V8, så 0,8L/mil låter lite väl bra.
Det går säkert att åka 0,8 lit/mil med en S80 V8 om man konstant åker i 70 km/h med farthållare. Men som verklig snittförbrukning normal körning (liter/körda mil på en tank) - Aldrig.
kez_style skrev:Om jag minns rätt så nämnde han att det gällde landsväg :roll:
Nä, om du verkligen tittar två inlägg högre upp så står det inget om lv eller stad så vi får väl förutsätta att det gäller blandad körning eftersom det var ett svar på andreaslöfgrens inlägg om 0,8-0,9L/mil blandad körning.
Det är alltid så roligt när ägare till effektstarka bensinbilar hävdar hur lite dom drar. Är det självbedrägeri? Bara för att bilen vid en viss tidpunkt visar ex 0,8L/mil i färddatorn så är det ju inte relevant.
Jag håller med om att det är lustigt hur lite någras bil drar :)
Men det GÅR nog att köra en viss sträcka på 0,8 på samma sätt som det säkert går att köra en XC70II D5 på 0,6. Men det som i grund och botten är intressant (för mig åtminstone) är vad den drar vid normal körning. Snart glider VolvoB20 och klämmer till med 0,5 med sin V70 ;-//

Intressant även hur alla trådar har en tendens att komma in på detta område :)
belker skrev:11.0l/100 km! 40 mil körda.
Men min pendlarsträcka är snäll. Mest stadsmotorvägar i 70/90. Huddinge-Värmdö tor i "rätt" riktning. Var nere på 10.9 idag innan rödljusen började vid Årsta.

Kör jag 70/90-vägar kommer jag ner i 0.8l/mil. Kör jag ren stadskörning och gasar en del blir det ca 1.5l/mil. Men tänk på att det är en 4.4l V8 (som dessutom bara gått 200mil), awd, automat, 18" och all utrustning som väger rätt mycket. Kör jag samma stadskörning med en V70 2.5FT tankad på etanol drar den inte mindre...
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 30
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]