Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nånting har hänt med förbrukningen efter jag passerade 5000km! Jag vet inte om det är vårens antågande eller någon form av "inkörning". Men nu är det betydligt lättare att köra snålt!
Dagens tripp slog mitt lägsta!
Bild

Jag snålkörde på så sätt att jag aldrig var uppe i mer än 115km/h (GPS). Men höll 110km/h på motorvägen mest hela tiden och hade ändå staplarna under 5.0! Fantastiskt! :)
joel80 skrev:Nånting har hänt med förbrukningen efter jag passerade 5000km! Jag vet inte om det är vårens antågande eller någon form av "inkörning". Men nu är det betydligt lättare att köra snålt!
Dagens tripp slog mitt lägsta!
Bild

Jag snålkörde på så sätt att jag aldrig var uppe i mer än 115km/h (GPS). Men höll 110km/h på motorvägen mest hela tiden och hade ändå staplarna under 5.0! Fantastiskt! :)
Är det färddator förbrukning vi ser här?
Vadå. det låter nästan som att ni tror att jag är besatt.. eh.. :twisted: (D)

Staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar staplar
ah17 skrev:
Spoiler »
Är det färddator förbrukning vi ser här?
Ja det var färddatorn.. Så den riktiga förbrukningen ligger såklart några cl/mil högre. Tidigare har jag haft ca 5.8 som förbrukning vilket slutat på 6,2-6.4 vid tankning.. men då får man räkna med att jag använder dieselvärmaren också.

Det var inte medvind.. svag motvind faktiskt. källa: http://rl.se/g24 (kollade uppsala)
Som sagt.. något har ändrats.
joel80 skrev:
Ja det var färddatorn.. Så den riktiga förbrukningen ligger såklart några cl/mil högre. Tidigare har jag haft ca 5.8 som förbrukning vilket slutat på 6,2-6.4 vid tankning.. men då får man räkna med att jag använder dieselvärmaren också.
.
Japp. Dock skall man ju inte räkna bort värmarens förbrukning helt då den faktiskt bidrar till sänkt förbrukning eftersom uppvärmningsfasen är kortare.
Absolut.. men skulle man bara elda med värmaren för motorns skull behövde den nog inte gå lika länge som den gör nu för att även värma kupén. Jag brukar oftast ställa tiden på typ 15 min efter jag ska iväg.. det är ändå skapligt varmt i kupén. Ibland får värmaren gå en hel omgång då jag läst här på forumet att den behöver brännas ur lite då o då.
Camel skrev: Effektåtgång hjälpaggregat (gen., AC, servo, mm.) [Ph] 1,6 kW = 2,2 hk
Var kommer dessa siffror ifrån? Spontant tycker jag det låter väldigt mycket. Vid konstant fart är det ju bara några hundra watt på sin höjd som behövs för driva insprutningsystemet och eventuellt belysning beroende på om man vill ha räkna in det också. AC:n skall lär ju vara avstängd vid certifieringar.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 18
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]