Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gsson
#681746
Sedär! Då är det inte helt kört iaf. Jag har varit på Bilia och BraBil i Gbg. Samma skit bägge två.. :(
apersson850 skrev:Ni måste gå till fel ställe. En av anledningarna till att jag nu haft, eh, få se... sex Volvo är just verkstaden. Kunnigt och trevligt folk, som alltid är bekymrar sig över om det är något problem jag har. Dessutom brukar de få ordning på det som kan vara fel också.
av Steff 99
#681751
Inte för att döma någon......men som man själv bemöter den man talar med , blir man oftast bemött tillbaka.
Att ha uppfattningen att motparten är idiot ....då kan det vara svårt att både få hjälp och ett bra bemötande oavsätt man har rätt eller fel.
Jag tror inte att detta har med vilket bilmärke man än har.
av 2444ever
#681753
I tråd efter tråd tycker jag att jag läser negativt om Bilia, dyrt, dålig service etc., kan inte minnas att jag läst något positivt om dessa.
Är det så dessutom att de kan fakturera Volvo PV för felsökning varje gång en bil med garanti kvar är inne, även om enda åtgärden är att "vi hittar inget fel"?
av gsson
#681755
Jag kan säga som så att jag är hysterisk saklig när jag pratar med dem. Jag är ärlig och försöker beskriva allt så gott jag kan. Jag luskar reda på så mycket med fakta som möjligt.
Att man då får svaret produktegenskap i princip på allt. Då blir jag irriterad och tycker att det är en dåligt produkt. Svaret blir då: Ja.
Då har de själva inte tilltro till sin produkt. Seriöst? Inte ett dyft!

Så du ska inte skylla på kunden. Jag har gjort så mycket jag kunnat. Som jag sagt innan, jag jobbar inom oljetradingbranschen. Fel där och det blir stämning på ett par mille. Vi följer strikt ISO 17025.

Så med tanke på hur jag har blivit behandlad så tycker jag att jag med all rätt kan kalla dem idioter.
Steff 99 skrev:Inte för att döma någon......men som man själv bemöter den man talar med , blir man oftast bemött tillbaka.
Att ha uppfattningen att motparten är idiot ....då kan det vara svårt att både få hjälp och ett bra bemötande oavsätt man har rätt eller fel.
Jag tror inte att detta har med vilket bilmärke man än har.
Användarvisningsbild
av apersson850
#681758
Nä, och sen är det olika kulturer på olika verkstäder också, även om de representerar samma bilmärke.

Om någon ids läsa ska jag berätta två historier, som jag varit med om, på två olika Volvoverkstäder.

Den ena utspelades i samband med besiktning av min 854 Turbo, som jag hade en gång i tiden. När den bilen kom ut, hade den en ny design på strålkastarna, med separata hel- och halvljus. Tyvärr visade sig lamphållarna inte vara bra. De kallflöt och förändrades, så ljusbilden blev helt konstig. Detta tillstånd befann sig mitt ena halvljus i när jag försökte besiktiga bilen, och det gick förstås inte. Men killen var hjälpsam och sa "Vi är här till sex. Kör ner till Volvo så kan de kanske hjälpa dig med nya prylar. Fixar det sig så skriver vi protokollet efteråt, så slipper du ombesiktning."
Jag störtade ner till närmaste Volvoverkstaden och kom innanför dörren 15:56. Bakom reservdelsdisken stod två personer, så jag frågade om de hade nån lamphållare. "Nä, han som ska va här gick nyss." Då jag tyckte att det gick bra med de två som nu stod bakom disken sa de bara "Nä, vi vet inte riktigt var sånt är."
Jag gick ut och stoppade i en hopknycklad ståltråd i lamphållaren, körde och visade upp bilen och fick godkänt. På väg ut släppte lampan igen, men det var en annan sak. Lamphållare fick jag köpa på annat stället.

Vid ett annat tillfälle höll jag på att byta till vinterdäck på en 745 GL som jag också hade då. Upptäckte när jag ändå servade bromsarna att det behövdes nya handbromsbackar också. Hade dock inga sådana liggande hemma, och nu var det söndag. Båda bilarna behövdes på måndagen, så det kändes tråkigt att behöva skruva ihop bilen igen, skaffa belägg och sen skruva isär och byta någon dag senare. Att reservdelsbutiken inte var öppen en söndag visste jag, men jag hade sett att bilförsäljningen skulle ha öppet. Ringde till "min" Volvoverkstad och förklarade problemet för försälningschefen. "Ja, jag vet ingenting om reservdelarna, men kom hit så ordnar det sig nog."
Tio minuter senare, när jag kört dit med den andra bilen, säger samme säljchef "Jag ringde och fick fatt i reservdelskillen. Bitarna ligger på hylla S27. Vi kan gå upp och hämta dem, så ser du att du får rätt grejor. Men du får komma in och betala i veckan sen, för det har jag ingen aning om hur jag ska fixa."

Båda dessa verkstäder är alltså Volvoverkstäder, som ligger knappt fem mil från varandra. Men attitydskillnaden är betydligt mer avlägsen mellan dem. Den senare har en hel drös med plaketter där det fått Volvo Excellence Award i diverse kundundersökningar. Det finns nog en anledning till det.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#681764
apersson850 skrev:Nä, och sen är det olika kulturer på olika verkstäder också, även om de representerar samma bilmärke.

Om någon ids läsa ska jag berätta två historier, som jag varit med om, på två olika Volvoverkstäder.

Den ena utspelades i samband med besiktning av min 854 Turbo, som jag hade en gång i tiden. När den bilen kom ut, hade den en ny design på strålkastarna, med separata hel- och halvljus. Tyvärr visade sig lamphållarna inte vara bra. De kallflöt och förändrades, så ljusbilden blev helt konstig. Detta tillstånd befann sig mitt ena halvljus i när jag försökte besiktiga bilen, och det gick förstås inte. Men killen var hjälpsam och sa "Vi är här till sex. Kör ner till Volvo så kan de kanske hjälpa dig med nya prylar. Fixar det sig så skriver vi protokollet efteråt, så slipper du ombesiktning."
Jag störtade ner till närmaste Volvoverkstaden och kom innanför dörren 15:56. Bakom reservdelsdisken stod två personer, så jag frågade om de hade nån lamphållare. "Nä, han som ska va här gick nyss." Då jag tyckte att det gick bra med de två som nu stod bakom disken sa de bara "Nä, vi vet inte riktigt var sånt är."
Jag gick ut och stoppade i en hopknycklad ståltråd i lamphållaren, körde och visade upp bilen och fick godkänt. På väg ut släppte lampan igen, men det var en annan sak. Lamphållare fick jag köpa på annat stället.

Vid ett annat tillfälle höll jag på att byta till vinterdäck på en 745 GL som jag också hade då. Upptäckte när jag ändå servade bromsarna att det behövdes nya handbromsbackar också. Hade dock inga sådana liggande hemma, och nu var det söndag. Båda bilarna behövdes på måndagen, så det kändes tråkigt att behöva skruva ihop bilen igen, skaffa belägg och sen skruva isär och byta någon dag senare. Att reservdelsbutiken inte var öppen en söndag visste jag, men jag hade sett att bilförsäljningen skulle ha öppet. Ringde till "min" Volvoverkstad och förklarade problemet för försälningschefen. "Ja, jag vet ingenting om reservdelarna, men kom hit så ordnar det sig nog."
Tio minuter senare, när jag kört dit med den andra bilen, säger samme säljchef "Jag ringde och fick fatt i reservdelskillen. Bitarna ligger på hylla S27. Vi kan gå upp och hämta dem, så ser du att du får rätt grejor. Men du får komma in och betala i veckan sen, för det har jag ingen aning om hur jag ska fixa."

Båda dessa verkstäder är alltså Volvoverkstäder, som ligger knappt fem mil från varandra. Men attitydskillnaden är betydligt mer avlägsen mellan dem. Den senare har en hel drös med plaketter där det fått Volvo Excellence Award i diverse kundundersökningar. Det finns nog en anledning till det.
Detta visar att de som jobbar lite utanför ramarna har igen det med nöjda kunder och själva måste de känna sig oerhört nöjda. Det är en win-win situation. Jag vet själv hur trevligt ett serviceyrke kan vara bara man bjuder till det där lilla extra.
av dst02
#681770
Jag försöker också vara så lättfattad,tydlig och klar som det bara går men när man tillsammans med kundrelationsansvarige och en mekaniker visar oljud och annat å alla i bilen hör de och dom vet när å hur de låter å sen förklarar
" Vi kan inte byta delar på ett måfå" å sen lämnar tillbaka bilen 3 dar senare till kund helt utan att bilen är bättre (tyvärr sämre med ännu mer ljud) så känns de inte som man blir särskilt bra bemött.

De måste ju va av ointresse man inte feösöker ordentligt å sen kommer med förklaringen att man inte byter på måfå?!?
Är dom mekaniker eller idioter?!?
Skulle få en gratis service som kompensation men när Jag ber om den så "ska vi tydligen diskutera de" .
Jävla skojare e vad dom är!!
av Fartdåre
#681776
gsson skrev:Sedär! Då är det inte helt kört iaf. Jag har varit på Bilia och BraBil i Gbg. Samma skit bägge två.. :(
apersson850 skrev:Ni måste gå till fel ställe. En av anledningarna till att jag nu haft, eh, få se... sex Volvo är just verkstaden. Kunnigt och trevligt folk, som alltid är bekymrar sig över om det är något problem jag har. Dessutom brukar de få ordning på det som kan vara fel också.
Testa Mechanum om du behöver verkstad. Vet inte hur garantiärenden hanteras genom dom, men jag är skitnöjd med de arbeten de gjort
på mina bilar.
av Amli
#681882
apersson850 skrev:Ni måste gå till fel ställe. En av anledningarna till att jag nu haft, eh, få se... sex Volvo är just verkstaden. Kunnigt och trevligt folk, som alltid är bekymrar sig över om det är något problem jag har. Dessutom brukar de få ordning på det som kan vara fel också.
Jag håller med. Alla dessa klagomål på Volvos verkstäder är helt främmande för mig.
Min förra XC70 MY09 var inte rolig att köra, en av de slöaste bilarna jag ägt samt det var knarrljud och småfel under princip hela de 2 år jag hade den. Trots det när jag ser tillbaka på den håller jag den ändå som en av de bästa bilarna jag ägt. Mycket kan tillskrivas det trevliga bemötande jag fick hos min verkstadstekniker. Det känns som jag var där stup i kvarten för all klaga på div. småfel och framför allt knarrljud.
Det var aldrig några problem och han fick faktiskt tillrätta med det varje gång! :-)-)

Numera kör jag BMW och faktiskt är verkstadspersonalen där ännu trevligare. Säljarna är däremot några riktiga r...hål :-(O)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]