Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Distinkt släpp av kopplingen bruka funka. 5000r/min släpp kopplingen så sticker det i väg som ett skott.
Eller ge fan i att lägga i E-bromsen.

Till ordningen. Lägg i backen så backar du dig ur de flesta situationer som man kan hamna i om det inte funkar med att köra framåt i ex plankorsning ( undrar hur många som kommer på iden att "fan nu fick jag stopp mitt på järnvägsspåret, bäst att lägga i handbromsen").
av Schmoyoho
S6024t skrev:har en -09 AUT, p-bromsen släpper så fint,bara nån millimeter på gasen så släpper den
Funkar ibland, ibland inte. Jag kanske bara tycker bilen är kinkig. Har inte testat men har fått lite intryck av att om man släpper bromsen och väntar för länge med att gasa så släpper p-bromsen ej.
oldtimersmc skrev:Distinkt släpp av kopplingen bruka funka. 5000r/min släpp kopplingen så sticker det i väg som ett skott.
Eller ge fan i att lägga i E-bromsen.

Till ordningen. Lägg i backen så backar du dig ur de flesta situationer som man kan hamna i om det inte funkar med att köra framåt i ex plankorsning ( undrar hur många som kommer på iden att "fan nu fick jag stopp mitt på järnvägsspåret, bäst att lägga i handbromsen").
Backväxeln är ju föga hjälpsam vid parkering av en automatväxlad bil. Likaså rådet att dumpa kopplingen.
av oldtimersmc
Läs en gång till.
Aut så kör du i normalläget med P om det inte är en ordentlig backe ( använder aldrig p-broms på en automat) och sällan på en manuell. I princip endast vid större lutningar.

Å ja naturligtvis så kan du (i ex) även använda backen på en automat och kopplingen har du på köpet i form av en konverter.

Om du har för vana att parkera på järnvägsspåret och samtidigt lägga i E-bromsen så kan jag rekommendera 2 k stall, då skiter det sig för E-bromsen...

Vad jag försökte säga var att om du skulle hamna i knipa så är det bara att vara lite brutal så löser det sig och du får i normalläget bättre fäste om du backar m h t till att du har motorn över drivhjulen och momentet trycker ner bilen fram och lyfter den bak där E-bromsen verkar...
Elementär fysik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju också automatlåda, men använder den elmanövrerade parkeringsbromsen titt och tätt ändå. P-läget består ju rent tekniskt av en rulle med hack i, hack som en spärr trycks in i med en fjäder. Eftersom det inte finns så många hack på ett varv kan bilen ibland gunga till flera centimeter innan P-läget går in och låser. När jag då har backat till släpkärran och har prickat in kulhandsken rakt över kulan, då vill jag förstås att bilen ska stå kvar där när jag går ut för att koppla, inte några centimeter därifrån. Varje centimter fel gör det tjurigare att få kulhandsken att låsa ordentligt.
I sådana lägen lägger jag nästan alltid i parkeringsbromsen när jag stannat där jag vill vara och låter automatlådan ligga i lägen N istället.

Står vagnen på asfalt spelar det inte så stor roll, då är det lätt att flytta den lite. Men en vagn på ett eller två ton som står på en ojämn åker låter inte flytta på sig så lätt.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Min teori är att ju mindre man använder handbromsen desto större är risken att den säckar ihop. Trycker därför alltid till handbromsen, oavsett om jag står på helt plana ytor eller i lutning.
av oldtimersmc
apersson850 skrev:Jo, det mesta som ska kunna röra sig brukar må väl av att göra det då och då. Så även människor.
Jepp Sprang 11km i går+ smiskade säcken.
Borde veta bättre, är stelt i dag...
av Schmoyoho
oldtimersmc skrev:Läs en gång till.
Aut så kör du i normalläget med P om det inte är en ordentlig backe ( använder aldrig p-broms på en automat) och sällan på en manuell. I princip endast vid större lutningar.

Å ja naturligtvis så kan du (i ex) även använda backen på en automat och kopplingen har du på köpet i form av en konverter.

Om du har för vana att parkera på järnvägsspåret och samtidigt lägga i E-bromsen så kan jag rekommendera 2 k stall, då skiter det sig för E-bromsen...

Vad jag försökte säga var att om du skulle hamna i knipa så är det bara att vara lite brutal så löser det sig och du får i normalläget bättre fäste om du backar m h t till att du har motorn över drivhjulen och momentet trycker ner bilen fram och lyfter den bak där E-bromsen verkar...
Elementär fysik.
Vad jag fått höra är att man /inte/ ska använda P-läget för att hålla bilen stående. Undataget jag gör är väl i fuktig kyla om jag står någorlunda plant. Annars använder jag alltid parkerings-/handbroms vid parkering.

Vet fortfarande inte vart du vill komma med att parkera på järnvägsspår eller att backa sig ur knipor. Jag förstår vad du menar med din elementära fysik men inte relevansen till tråden. Fastnar man på spåret är väl bilen det sista man bör fundera på att rädda.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]

Pigg v70 vs slö v70

Hej. Har haft en v70n från -00 i snart 10 &a[…]

Hej! Tygmattan är blöt. Även den gr[…]