- ons 29 okt 2014, 18:25
har en -09 AUT, p-bromsen släpper så fint,bara nån millimeter på gasen så släpper den
Moderator: Moderatorer
S6024t skrev:har en -09 AUT, p-bromsen släpper så fint,bara nån millimeter på gasen så släpper denFunkar ibland, ibland inte. Jag kanske bara tycker bilen är kinkig. Har inte testat men har fått lite intryck av att om man släpper bromsen och väntar för länge med att gasa så släpper p-bromsen ej.
oldtimersmc skrev:Distinkt släpp av kopplingen bruka funka. 5000r/min släpp kopplingen så sticker det i väg som ett skott.Backväxeln är ju föga hjälpsam vid parkering av en automatväxlad bil. Likaså rådet att dumpa kopplingen.
Eller ge fan i att lägga i E-bromsen.
Till ordningen. Lägg i backen så backar du dig ur de flesta situationer som man kan hamna i om det inte funkar med att köra framåt i ex plankorsning ( undrar hur många som kommer på iden att "fan nu fick jag stopp mitt på järnvägsspåret, bäst att lägga i handbromsen").
apersson850 skrev:Jo, det mesta som ska kunna röra sig brukar må väl av att göra det då och då. Så även människor.Jepp Sprang 11km i går+ smiskade säcken.
oldtimersmc skrev:Läs en gång till.Vad jag fått höra är att man /inte/ ska använda P-läget för att hålla bilen stående. Undataget jag gör är väl i fuktig kyla om jag står någorlunda plant. Annars använder jag alltid parkerings-/handbroms vid parkering.
Aut så kör du i normalläget med P om det inte är en ordentlig backe ( använder aldrig p-broms på en automat) och sällan på en manuell. I princip endast vid större lutningar.
Å ja naturligtvis så kan du (i ex) även använda backen på en automat och kopplingen har du på köpet i form av en konverter.
Om du har för vana att parkera på järnvägsspåret och samtidigt lägga i E-bromsen så kan jag rekommendera 2 k stall, då skiter det sig för E-bromsen...
Vad jag försökte säga var att om du skulle hamna i knipa så är det bara att vara lite brutal så löser det sig och du får i normalläget bättre fäste om du backar m h t till att du har motorn över drivhjulen och momentet trycker ner bilen fram och lyfter den bak där E-bromsen verkar...
Elementär fysik.
Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]