Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Här framgår det lite vilken sorts förhållanden jag menar.
Gamla minnen från liknande förhållanden och husvagnskörning med 740 väcks till liv när jag ser bilderna. Det fungerade inte kan jag säga.... :wink:
apersson850 skrev:Å för min del är det alltså tvärtom - det är fyrhjulsdriften som är grejen, men när det då finns en högre modell kan jag lika gärna ta nytta av att lite lättare komma över tuvor och förbi hålor också. Ibland är det det som är problemet, snarare än framkomligheten. Oljepluggar och liknande lever farligt under bilen, om en tuva visar sig vara en sten.
...
Men stock och sten är inte aktuellt. Det är inte bilen byggd för. Men det finns gott om underlag som inte tvåhjulsdrift är lämpat för, speciellt inte med drygt 1,5 ton husvagn efter.
Jag gillar när man närmar sig samma sak från olika håll.
För dig är AWD och HDC det primära, kanske främst med anledning av husvagnsdragande, verkar det som. Förhöjningen är en bonus, som du uppskattar.
För mig är den markfria gången det primära, med anledning av körning på dåliga vägar, och behovet av AWD ses som mycket litet.

Det är ju ganska snyggt av volvo att kunna tillgodose dessa behov. Jag har läst mycket spott och spe om XC70 D3 FWD, där folk tycker att det är en omotiverad skitbil, för människor i Stockholms Innerstad, som vill låtsas ha SUV. Men då missar man ju det där med att slippa slå sönder underredet på en tuva, som visade sig vara en sten, fast utan att behöva betala inköp och soppa för att till vardags släpa runt på en AWD-lösning.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]