Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
Men det går faktiskt att köra 2.5FT snålt på bensin också. Jämn fart på 6:an kring 85 km/h ger riktigt bra förbrukning.

Körde Sälen-Gävle i helgen på 0.69 l/mil (bensin mätt vid pump) med en snittfart på 83 km/h enl färddatorn. Ingen extrem eco-driving, men mjuk och fin körning utan omkörningar och lite trafik.

På vägen upp drog den 0.85 l/mil med en snittfart på 87 km/h. Lite ryckigare körning och några fler omkörningar, men ändå en kraftig höjning för bara marginellt högre snittfart.

Bilen är en V70 2.5FT -10 manuell.
Användarvisningsbild
av Strebern
Min bil:
-1 st full tank etanol, 40 mil motorväg, 15 mil landsväg, 5 mil stadstrafik, ca 1,0 i etanolförbrukning
-1 st full tank bensin, 50 mil landsväg, 15 mil stadstrafik, ca 0,9 i bensinförbrukning

Så det är i staden och när man gasar/leker med bilen som etanolen sörplar i sig, landsväg/motorväg funkar mycket bättre.

Så ska man mest köra i staden, tanka bensin... :-)-) mest ekonomiskt
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Igår körde jag 45 mil motorväg på 4,5 h. Snitthastighet sålunda 100 km/h.

Endast etanol i tanken och en förbrukning efter avslutat värv på 1,13 l/mil, enligt färddatorn.
Jag brukar vanligtvis köra mycket stadskörning och ligger då på ca 1,5 l/mil, enligt färddatorn.

Jag upplever att skillnaden mellan bensin- och etanolförbrukning är mindre än kostnadsdifferensen. Stadskörning på bensin ca 1,2 l/mil och etanol 1,5 l/mil.
En resa Sala-Göteborg, via E18/E20, snittade 0,89 på bensin, som jämförelse till gårdagens resa.
av Murdoc12
Gjorde mina första mätning igår. -10 Automatlåda.
Mätningen gäller bara jobbpendling (3mil enkelresa 70% landsväg/motorväg)

1.24L/Mil med etanol mät vid pumpen. (färddatorn visade 1.25)

Jämfört med bensin (prismässigt-teoretiskt) blir det runt 0.82L/mil vilket jag tycker är helt ok!
Min gamla 318I -99 drog 0.79 blandat och det blir en marginell prisökning/mil

EDIT: Märkte att jag hade alldeles för låg tryck i alla däck, runt 1.8. Pumpade upp dom till 2.6
Och körning enl ovan hamnar på 1.17/L mil enl färddatorn. Får se om det blev bättre vid pumpen nästa gång jag tankar.
Senast redigerad av 1 Murdoc12, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
Möjligen lite off topic, men ändå en rätt relevant reflektion - Hur står ni ut att åka omkring med dessa bränsletörstiga spritbilar ??
När jag läser inläggen och mellan tummen och pekfingret jämför, så kan jag konstatera att min diesel drar mindre en hälften av vad dessa spritkärror sörplar i sig under de olika förhållanden som här anges.
Jag har en förbrukning på ca 40% av det som anges här. Nu gäller det en Citroen C5 2011 med 160 hk-diesel med manuell låda - en bil som motsvarar V70 i ungefärlig vikt och storlek. Detta gäller alltså inte min mindre V50 D2, som fortfarande finns kvar, men som nu ska säljas.
Användarvisningsbild
av Jefe
Gourmand skrev:Möjligen lite off topic, men ändå en rätt relevant reflektion - Hur står ni ut att åka omkring med dessa bränsletörstiga spritbilar ??
När jag läser inläggen och mellan tummen och pekfingret jämför, så kan jag konstatera att min diesel drar mindre en hälften av vad dessa spritkärror sörplar i sig under de olika förhållanden som här anges.
Jag har en förbrukning på ca 40% av det som anges här. Nu gäller det en Citroen C5 2011 med 160 hk-diesel med manuell låda - en bil som motsvarar V70 i ungefärlig vikt och storlek. Detta gäller alltså inte min mindre V50 D2, som fortfarande finns kvar, men som nu ska säljas.
Frågan är ju bara vem orkar köra diesel? Tråkigare motorer får man leta efter.
Visst är det bra ekonomi och köra diesel om man kör en hel del mil men annars
så skulle jag aldrig välja en dieselmotor till min bil. Om ingenting alldeles speciellt
händer med reglerna för personbilar så kommer jag aldrig att köpa en dieselbil.
Det kommer alltid att bli en bensin eller liknande bränsle. Diesel är till för lastbilar
och jordbruksredskap tycker jag iaf :-)
av Rådlös
Gourmand:
Vad kostar din dieselolja eller bensin? Över 14 kr litern? (Det råkar vara i en lågprissvacka just nu)
E85 kostar 10 kr litern.
I genomsnitt drar en E85-bil 1,3 liter mer bränsle än motsvarande bensinbil. Tag det aktuella E85-priset, multiplicera det med 1,3. Så länge du kommer under gällande bensinpris ligger du på plus med E85.
Sedan kan du lugnt räkna med att fossilskatten kommer att öka med tiden.
Dessutom finns det en annan diskussion om partikelutsläpp och växthusgaser, men det kan vi ta någon annan gång.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Billiga att äga för att få rätt bra med effekt, skattefri, billig att serva och sen ingen dyr skatt efter skattebefrielsen går ut, kör oftast på 1,4liter milen etanol = 9x 1,4= 12,60kr milen jämfört med diesel 0,7x14= 9,80 så det blir 2,8kr dyrare per mil vilken kompenseras av lägre fasta kostnader som etanolbilen har. Plus du får en skön tyst motor med bra drag i. Sist men inte minst man kör miljövänligare!
Användarvisningsbild
av SvenB
Jefe skrev:.. men annars så skulle jag aldrig välja en dieselmotor till min bil.
Så resonerade jag också till för tre månader sedan. Och vad åker jag nu? Inte för att det är något fel med Etanolmotorer, snarare tvärt om. Däremot är det fel hur det bränslet hanteras. Statliga myndigheter verkar inte villa ha det bränslet kvar. Volymerna kommer att sjunka och jag är rädd att stationsnätet kommer att minska. Jag har varit med i "den resan" tidigare, på 80-talet då man skattade bort fordonsgasen (LPG). Redan nu är det stor skillnad på begagnatpriser mellan FFV bilar och dieselbilar. Myckert större än vad det var då de var nya. Jag gick med i detta forum när jag köpt min FFV bil oktober 2009. Då trodde jag att etanol var framtidsbränslet. Det borde det vara fortfarande.

Jag citerar till mitt första inlägg på jagrullar:
SvenB skrev:
jumu01 skrev: Det finns ju en anledning varför det finns en uppsjö av begagnade 1.8F!
Ja visst finns det. Exempelvis att det har gått ungefär tre år sedan de första 1.8F kom ut på marknaden. (Leasingbilarna byts ut.) Sedan har de första "Miljökämparna" fått nya 1,6 drive, som är den nya grejen. Men jag tror att de kommer att ångra sig om något år. Vi kan vara säkra på att de fossila bränslerna kommer att beskattas hårt.
Jag måste tyvärr konstatera att jag hade fel i min uppfattning att Etanol var framtidsbränslet, vilket det fortfarande borde vara. Kalla mig gärna "kappvändare", det tål jag. :D :-)-)
av Rådlös
SvenB: Till viss del har du rätt i din tankegång. Myndigheter blundar för etanol och blir "förtrollade" av elbilsförespråkare och deras framtidsvisioner. (Som aldrig kommer att slå in. Elbilar kommer att vara en minoritet även i framtiden)
I en jämförelse med LPG på åttiotalet (Det gjordes liknande mindre försök på 60 och 70-talet också med samma resultat) så är det ett faktum att något måste göras NU! Den uppfattningen fanns inte på åttiotalet. LPG var ett alternativ till bensin. Miljönytta eller andra tankegångar kom långt ner. Dåvarande stadsmakter kunde inte tänka sig att sänka någon skatt på LPG. I dag har vi något som heter Grön Skatteväxling. Det är inget stort och syns knappast i vardagen mer än på just E85-priset. Men tanken var att det skulle märkas på vardagliga hushållsvaror, tvättmedel, livsmedel etc. etc. Dom miljövänliga alternativen skulle vara billigare, medan dom andra "miljöovänliga" skulle bära mer kostnader, tänkte man sig. Men det märks inte. Tag exemplet Alkylatbensin som har "renats" på ca 90% av alla giftiga tillsatser jämfört med vanlig bensin. Det kostar väl bortåt 17 kr litern. Grön Skatteväxling är dock ingen lag, bara ett beslut som togs i Riksdagen redan i mitten på nittiotalet.
I dag har dom flesta hört talas om växthusgaser, men alla har inte riktigt tagit det till sig. Ännu färre, åtminstone inom beslutsfattarna och makthavarna har inte tagit ställning och vill helst inte göra det heller. (Dom vill hellre "gulla" med gas- och elbilar om dom får tillfälle att synas ute i allmänheten) Men inom den breda allmänheten finns mer vetskap nu. Därför har i alla fall jag hoppet kvar och kör enbart på E85. (Alkylatbensin i trädgårdstraktorn och snöslungan) :wink:
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]

Ad-blue trix?