Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det låter ju troligt det du skriver Andreas, men jag stod vid sidan om teknikern när han knappade på datorn för uppdateringar etc och han pekade och jag tittade. Det som genomfördes var endast uppdatering av ECM. Någon senare version av TCM fanns enligt programmet inte.

Vi har nu fått en bekräftelse från en vän i Danmark att han upplever samma sak som jag - nu väntar vi på fler rapporter. Jag misstänker dock starkt att denna uppdatering endast gäller D5, inte 2.4D.
Kom igen nu, ni med D5 aut och framhjulsdrivet endast, iväg till verksta'n och uppdatera!
Idag kl 10.00 uppgraderade Bilia min bil. Nu äntligen beter sig bilen som den skall. Växlarna läggs i vid lägre varvtal och det hela sker på ett mjukt och bra sätt. Jag är riktigt nöjd med uppgraderingen.
Jag fick EL1 VO30785336 installerad i ECM enheten. Inget annat uppgraderades. Jag kör 2,4D aut och uppgraderingen gällde för min bil.

vno från Norge läs det här

Viktigt! Nya versioner av uppgraderingar har i regel samma nummer som den föregående (enligt Bilias Tekniker). Därför är det svårt att avgöra om den senaste uppgraderingen är gjord utan att koppla upp sig till bilens dator. Teknikern kan därför inte via telefon avgöra vilken version som finns i bilen. Det är först när man försöker ladda ny programvara i ECM som den säger till om den har den sista eller inte. Finns det en senare version än den som finns i bilen så sätter datorn igång och överför filen till bilen. Teknikern kollade också om det fanns någon uppdatering till TCM men då sa datorn ifrån att någon ny programvara inte fanns och avvisade därmed uppdateringsförsöket. Det enda som uppgraderades var ECM.
Jag stod bredvid teknikern så jag vet att det var det här som gjordes med min bil.
:lol:
:-)-) :-)-) :-)-)

F.ö, bra information, Ocean, om uppdateringen och versionsnr.
Alltså, åk till verksta'n och koppla upp er bil!
Betterlead, hur fick du reda på uppgraderingen då straxt före jul? Har du någon kontakt på Volvo eller har du bara en osedvanligt bra verkstad?

Volvo verkar inte ha gått ut med någon allmän information om den här uppgraderingen och jag förstår inte riktigt varför. Volvo borde vara angelägna om att kunderna är/blir nöjda med sina bilar.

Eller kan det vara som så att de flesta inte noterar hur deras bil beter sig? De bara kör och är glada över att komma fram. D.v.s. att vi i gemen är ganska likgiltiga konsumenter.
Hej!

Jag har också följt tråden med stort intresse och skall lämna bilen på Bra bil för uppdatering av programvara för växellådan, mekanikern sa att det fanns en ny programvara till den ( s80 2,4 d geartronic-07)
Jag upplever att bilen växlar ryckigt i bland och ofta att den varvar mer än vad den skulle behöva och likaså att det blir en fördröjning vid gaspådrag ex. när man kör in i en rondell (som andra också beskriver det i forumet) Frågan är om uppdateringen löser alla dessa saker?
Övrigt är jag helnöjd med bilen. Hög säkerhet i kombination med bra bränsleekonomi och bra andrahandsvärde. Viktiga saker för mitt bilägande.

Ha det gott, kör Volvo och satsa på Sveriges bilbyggare.
ocean24Daut09 skrev:Betterlead, hur fick du reda på uppgraderingen då straxt före jul? Har du någon kontakt på Volvo eller har du bara en osedvanligt bra verkstad?

Volvo verkar inte ha gått ut med någon allmän information om den här uppgraderingen och jag förstår inte riktigt varför. Volvo borde vara angelägna om att kunderna är/blir nöjda med sina bilar.

Eller kan det vara som så att de flesta inte noterar hur deras bil beter sig? De bara kör och är glada över att komma fram. D.v.s. att vi i gemen är ganska likgiltiga konsumenter.
Inga speciella kontakter mer än en bra verkstad, bra mekaniker och en verkmästare med tålamod och servicekänsla.
Sanningen att säga, så var det en företrädare för en av mina leverantörer i inredningsbranschen som berättade att han fått en uppdatering på BilMånsson i Eslöv, utan att be om det. Han berättade om resultatet och jag blev naturligtvis eld och lågor. Körde till min verkstad, Bilia i Lund på lillejulaftons morgon - bad och bönade jourande mekanikern som agerade tidig jultomte och kopplade upp mina fyra hjul mot datorn ... och ... padaaam! Finaste julklappen till mig var levererad.
Tack Betterlead för infon.
I och med att nyheter om viktiga uppgraderingar inte per automatik sprids av Volvo själva, utan det sker från mun till mun av oss här på forumet så blir betydelsen av den här mötesplatsen mycket värdefull.

Hade inte forumet funnits så hade jag fortfarande åkt runt med en bil som envisats med att inte vilja lägga i nästa växel. Uppväxlingarna sker nu vid lägre varvtal än innan uppgradering av ECM men det skulle faktiskt gå att sänka växlingstidpunkterna ytterligare.

Nu väntar jag också på en uppgradering av TCM eller ECM för att få hyfs även på de många gånger onödiga nerväxlingarna som i sin tur ger motorbroms.
Visserligen upplever jag att det blivit bättre efter uppgraderingen av ECM men det är inte helt bra än.

Lågt varv på motorn = miljövinst. Kom igen Volvo!! Överge inte oss som allaredan har valt Volvo. :)
(Jag innbillar mig och hoppas att det finns någon klok människa hos Volvo som läser vårt forum)
Jag tror att man aldrig kommer att släppa programmeringen med nedväxlingar (med påföljande motorbromsning) när man släpper gasen helt eller nästan helt. Detta hör säkert ihop med att just detta ger en bättre bränsleekonomi. Som vi vet, drar en modern motor nästan inget bränsle alls vid motorbromsning - till skillnad mot tomgång. Man kör liksom bil under andra förutsättningar nu för tiden än för 15-20 år sedan. Då var det friläge eller frikoppling som gällde långt innan rödljusen. Det är helt enkelt bara att vänja sig vid en annan körstil. Typ...
Försökte i fredags få den berörda programvaran vid min 140000km service. Den fanns redan i bilen och jag har inte kopplat upp bilen mot verkstadsdatorn för sådana programsök på kanske 6 månader. Så det kan inte vara någon totalny fix.
Jag skall lämna in min xc70-08 D5 Automat i veckan för kontroll av växellådan.
Service avdelningen på Volvo nämde då att förutom eventuell uppdatering av programvaran så skulle man kolla en del hårdvara.
Ev kan en slang vara böjd så att växellådan funktioner påverkas, min slirar en hel del mellan växlingarna och när den är kall.
Dessutom kunde det ha kommit in glykol i växellådsoljan.
Återkommer med info efter verkstadsbesöket.

/MK
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]