Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag ska passa på att köpa mig en ny Volvo medan man ännu kan få den härliga dieselfemman med dubbelturbo. Att jag får välja manuell för att få motorn att komma till sin rätt må vara hänt. Aut eller manuell spelar ingen större roll för mig.
av least
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Å andra sidan har Volvo inte lyckats särskilt väl med att ligga före konkurrenterna. VEA 225 hk i XC90 drar 2-5 % mindre än Q7 272 hk i verkliga tester (1,5% mindre i EU-Mix). Då får man ju dels mycket sämre prestanda (0-100 9 mot 6,5 typ), dels mycket mer och fulare motorljud, och mindre premiumkänsla.
Men... biltidningarna är ju lyriska . Att XC90 är 3 sekunder långsammare och 15 billängder efter i sprinten uppvägs ju av att motorn låter så piggt att man tror att det går fortare än vad det faktiskt gör. :D :D :D

Som jag läste i någon av motortidningarna "Det är väl ingen som har bråttom"
Undrar hur en VEA T8 skulle stå sig i ett sådant test?
av perhall
Det borde komma tester med XC90 T8 så småningom och den kommer nog att stå sig bra. Men det här med sex istället för fyra cylindrar handlar ju inte bara om motorljud. Det bidrar för vilken bilägare som helst till att bilen går tyst, känns sofistikerad och harmoniskt och "går lugnt". VI får väl se om Volvo så småningom gör en rax VEA-sexa. BMW har ju raka sexor på gång igen. Och Audi erbjuder fortfarande och kommer att göra ett tag 218 hk 6-cyl motor i flera modeller. När andra byter till fyra cylindrar kan det helt klart vara en konkurrensfördel att erbjuda en sexcylindrig som inte nödvändigtvis behöver dra mer..../PH
av perhall
Har just kört 100 mil med en bil med likadan drivlina (XC60 uttagen maj 2015).
Det där med att den inte slirar... vad ska man annars kalla det för.
Kallstart (nåja, 20+), konstant remjohan-ljud i flera minuter (15 i förbrukning efter tre km när man kör lugnt)
Motorväg, nedväxling med kraftigt gaspådrag men ej gasen i botten (ens före kick-downläge). 130-160 ligger den konstant på 4500 r/m på femman.
Samma på fyran 110-130.
Mindre gaspådrag, dvs. fortsatt på sexan, konstant kring 3000 om man ökar från 130-155.
Så beter sig inte Volvos nya åttastegade eller BMW:s åttastegade.
PH
perhall skrev:Det där med att den inte slirar... vad ska man annars kalla det för.
Momentomvandling förstås. Det är ju det det är. Höjning av utgående moment genom hydraulisk nedväxling.
av Verdi
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Å andra sidan har Volvo inte lyckats särskilt väl med att ligga före konkurrenterna. VEA 225 hk i XC90 drar 2-5 % mindre än Q7 272 hk i verkliga tester (1,5% mindre i EU-Mix). Då får man ju dels mycket sämre prestanda (0-100 9 mot 6,5 typ), dels mycket mer och fulare motorljud, och mindre premiumkänsla.
Men... biltidningarna är ju lyriska . Att XC90 är 3 sekunder långsammare och 15 billängder efter i sprinten uppvägs ju av att motorn låter så piggt att man tror att det går fortare än vad det faktiskt gör. :D :D :D

Som jag läste i någon av motortidningarna "Det är väl ingen som har bråttom"
Måste vara ett svenskt test som är så genompartiskt...
av Verdi
perhall skrev:Det borde komma tester med XC90 T8 så småningom och den kommer nog att stå sig bra. Men det här med sex istället för fyra cylindrar handlar ju inte bara om motorljud. Det bidrar för vilken bilägare som helst till att bilen går tyst, känns sofistikerad och harmoniskt och "går lugnt". VI får väl se om Volvo så småningom gör en rax VEA-sexa. BMW har ju raka sexor på gång igen. Och Audi erbjuder fortfarande och kommer att göra ett tag 218 hk 6-cyl motor i flera modeller. När andra byter till fyra cylindrar kan det helt klart vara en konkurrensfördel att erbjuda en sexcylindrig som inte nödvändigtvis behöver dra mer..../PH
Audi, BMW och Mercedes erbjuder inte bara sexor, utan även åttor, i varierande trimningsgrad. Volvo ligger tyvärr en bra bit efter när det kommer till "premium"-biten tack vare det. Nog kan Volvo mycket väl konkurrera med förmånsbilarna. Alla BMW 320d, Mercedes C220 CDI och Audi A4 2.0 TDI av denna världen. Helt ärligt hade jag nog valt en V60 i den klassen på grund av billigare utrustning. Det kostar ordentligt att få upp en tysk till Summum-nivå.

Men det _blir_ en stor skillnad i upplevelse när man stoppar i en sexa i bilen och allra helst en rak sexa.

Sitter och surfar runt nu och det verkar tyvärr ovanligt med sexor i bilarna nu om man går utanför premiumsegmentet, dit jag även räknar Jaguar som har sexor både med diesel och bensin. Opel har väl en bensinsexa i sin Insignia OPC och säkert finns det några fler exempel men det är lite tunt som sagt.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19
Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhå[…]