Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban12
Gabriel skrev:
Allee skrev: Nej det går tydligen inte på dessa Volvo motorer.
Jo det går, men det är möjligt att Promotech inte kan erbjuda det.

En stor nackdel med att inte ha en PPC (handenhet) är att man själv inte kan återställa till original inför tex service, och att ditt trimprogram riskerar att försvinna så fort någon mjukvara i bilen behöver uppdateras. För att få tillbaka den trimmade mjukvaran så måste då bilens styrenhet åter igen avkodas (styrenheten måste öppnas och anslutas mot en dator) innan mjukvaran kan laddas in i bilen av trimföretaget.

BSR och RICA har handenhet av dom större företaget jag vet om, finns säkert flera andra. Som den det nämndes innan så är risken väldigt stor att trimmet försvinner om du besöker en verkstad, men det krävs samtidigt att ECU/ECM uppgraders på grund av något vilket händer ibland.

Det som pratas om att du skulle behövs ovkoda styrenheten behöver man bara göra först gången, men du behöver besöka återförsäljaren för Promotech, för att ladda in mjukvara ingen i styrenheten. Har du garanti kvar på bilen så är det inte så kul då man ser att det lyser rött för miljölampa i VIDA när du besöker verkstaden.
av Gabriel
Som BSR förklarat det för mig så krävs det en ny avkodning av styrenheten om den trimmade mjukvaran skrivs över med Volvo original vid tex en service.
Det är därför det är så bra/viktigt med en PPC så att bilen kan återställas till original innan, då går det bra att efter servicen ladda in den trimmade mjukvaran igen utan ny avkodning.
av Allee
Jag får koda om kostnadsfritt men kommer välja att inte göra uppdateringar alls vid service (kompis är mekanikern) om det inte är någon större förändring eller något viktigt.

Jag har ingen positiv erfarenhet utav mina senaste uppdateringar hos Volvo om vi säger så.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Gabriel skrev:Som BSR förklarat det för mig så krävs det en ny avkodning av styrenheten om den trimmade mjukvaran skrivs över med Volvo original vid tex en service.
Det är därför det är så bra/viktigt med en PPC så att bilen kan återställas till original innan, då går det bra att efter servicen ladda in den trimmade mjukvaran igen utan ny avkodning.
Ja det stämmer, och tydligen så behöver man ibland avläsa mjukvaran efter servicen och skicka den till Bsr för att de ska kunna få fram "rätt" mjukvara efter Volvos uppgradering. Är själv nyfiken på Bsr, har en polare som använder dem, jag har själv haft dem, bl a tidigare i en av mina T6:or. Bsr känns dessutom seriösa när man pratar med dem. Bsr var de som sa till polarn att Volvo är det bilföretag som absolut uppgraderar mjukvarorna mest.

RICA gjorde mig väldigt tveksam när man påstod att man kan trimma V8:an, som enda trimföretag dessutom , med mjukvara som skulle ge + 30 hk till en sugmotor. Alla jag pratade med på den tiden sa att det är omöjligt enbart med mjukvara.

http://rica.nl/chiptuning.php#chiptuning
Användarvisningsbild
av Krollspell
snabbis skrev:Omöjligt är det inte, dom gamla 5cyl bensin 140/170 tog man ju ur 190hk bromsat. Det ä lite ju 50hk mer än 140 =)
Det har jag iof inte hört talas om men den motorn var väl en "strypt" 170 hk? Dessutom var ju 140 hk motorn sämre på allt och har för mig att
den t o m drog mer bränsle än GLT motorn. Skicka gärna en länk på en sugmotor som får + 30 hk med bara mjukvara.
Användarvisningsbild
av ER
Ja BSR har ju mätt upp 8hk+ på alla motorer dom "bänkat" mot vad Volvo anger så deras "188hk" ger ju mera troligt 178-180hk mätt på Volvos vis, dvs 8-10hk ärligt upp oavsett om det är 140 eller 170 i grundmotorn då 170 är det man utgår från. Att 140hk får 180hk är ju pga strypt motor och samma grund som 170hk:aren och förutom mjukvara har annan utväxling på bilen mot om det sitter 170 maskinen i den och är undantaget från grundregeln att trim på sugis suger hästgöta. BSR gör samma fel på min motor, dvs +8hk "bänkat" mot var Volvo anger så trimmet ger då 8-10hk mindre i verkligheten än BSR uppgivet när man skall jämföra med andra.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Schmoyoho skrev:
Krollspell skrev:Skicka gärna en länk på en sugmotor som får + 30 hk med bara mjukvara.
http://rica.nl/chiptuning.php?v=37-2-165&tabblad=0 :roll: Sägs ge ytterligare 10-15 hk om man har sportavgas också men det är ju en annan diskussion.
Japp, dessutom är det ju Ricca igen som lovar mer än alla andra...
av oldtimersmc
Krollspell skrev:
snabbis skrev:Omöjligt är det inte, dom gamla 5cyl bensin 140/170 tog man ju ur 190hk bromsat. Det ä lite ju 50hk mer än 140 =)
Det har jag iof inte hört talas om men den motorn var väl en "strypt" 170 hk? Dessutom var ju 140 hk motorn sämre på allt och har för mig att
den t o m drog mer bränsle än GLT motorn. Skicka gärna en länk på en sugmotor som får + 30 hk med bara mjukvara.

140 och 170 hkr motorerna var exakt samma motorer men med olika programvaror. Därav så fick de samma effekt vid trimningen och den förutsatte att man körde med 98 oktan.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16

Så! Nu har jag äntligen renoverat f&aum[…]

Felkod 326

Felkoden borde väl vara ECM-C326 Se om dessa[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97